• SOPHIE SCHOLL - DE SIDSTE DAGE nu på filmstriben.dk udover dvd

  • FEM IKKE-PÅSKEDE PÅSKEFILM fx Gran Torino

  • SONING DR2 | 31-03-24 | kl. 17.40

  • POOR THINGS nu på dvd og blu-ray

  • FEM PÅSKEFILM bl.a. THE LAST TEMPTATION OF CHRIST

  • DEN KÆRLIGHED SOM SÆTTER FRI nu på Netflix

Tema

Jesus og Josefine - det vildeste juleeventyr

TV2 genudsender "Jesus og Josefine". Mikael Arendt Laursen har talt med redaktørerne af filmserien, Bubber og Adam Price, om deres motivation for at lave den.

Film og folkTEMA Familiefilm jul
Produktionsår:
Varighed:  min.


Instruktør:
Medvirkende:
Stikord:

Anmeldelse:

Af: Mikael Arendt Laursen - 27.11.2009



For første gang nogensinde har dansk tv valgt at producere en julekalender - Jesus og Josefine - der handler om julens hovedperson - Bibelens Jesus. Hvorfor først nu?

Bubber: Jesus og religion og ting, der har med det at gøre, er op ad bakke. Der har tidligere været en voldsom berøringsangst overfor alt, hvad der havde det mindste med kirken at gøre. Det er en ballet på en line. Når man laver noget ekstremt er der altid en fare for, at det kammer over. Man vil ikke være belærende og ødelægge hyggen osv. Det er noget nemmere at give en nisse en grydeske i hånden! Men det er min første julekalender, og jeg har altid vidst, at når jeg en dag ville producere helt min egen julekalender, så skulle kvaliteten hæves i forhold til tidligere kalendere, og budskabet skulle være den kristne jul. Og det, synes vi, er lykkedes 100%. Vat og nisser er okay, men det er bare ikke det vigtige. Vi går helt tilbage til julenat – hvad var det, der skete – og springer derefter 13 år frem, for det skal ikke kun handle om barnegråd! Vi laver jo heller ikke en dramatiseret bibel men et spændende eventyr! Samtidig er det den bedste historie, det bedste skuespil og den flotteste dekoration der er lavet - det er den bedste fiktion der nogensinde er blevet vist på TV2!

Adam Price: De fleste af os er typiske traditionskristne, der ikke er specielt praktiserende i vores religion. De sidste 10 år er lysten til den traditionelle jul igen blevet større. Vi går efter nogle lidt mere borgerlige holdepunkter modsat 68'erne. Min otteårige datter vil fx gerne døbes – og så må vi jo ikke hindre barnet i at komme til Kristus!

Man kan kun læse ganske lidt om barnet Jesus i Bibelen. Ud over hans fødsel har vi kun beretningen om den 12-årige Jesus, der efter påskefesten bliver i Jerusalem og samtaler med de religiøse lærere i templet. Allerede her er Jesus fuldt ud klar over, at han er Guds søn, og ikke et almindeligt 12-årigt barn (Luk 2,41-52). I "Jesus & Josefine" møder vi den 13-årige Jesus, som efter sigende intet aner om sin store rolle i verdenshistorien. Er julekalenderen egentlig kirkelig, eller gør den bare brug af et velkendt bibelsk univers?

Adam Price: Jesus er godt klar over, at han er en særlig dreng, der er sat i verden på en særlig måde. Det minder Maria ham om hver dag!  Han er Guds søn, men samtidig er der lidt moderne familie over vores historie, da han bor sammen med sin mor og Josef, der jo ikke er hans rigtige far. Josef er lidt under tøflen i vores historie. Jesus synes, at Maria er alt for meget, når hun hele tiden minder ham om hans særlige herkomst. Der er Josef meget mere jordnær. Vi synes, det er begavet valgt at tage udgangspunkt i dette tidspunkt i Jesu liv. Han skal i løbet af serien træffe sit valg og træde i karakter som frelseren Jesus – godt hjulpet på vej af Josefine. Jesus kommer faktisk på et tidspunkt på besøg i den moderne verden og stifter bekendtskab med sig selv på korset. På den måde bliver han stillet overfor det ultimative valg at gå en grum skæbne i møde. Vil han påtage sig den?

I TV2's pressemeddelelse står der: "Bliver der bragt orden i hele systemet igen, inden det bliver juleaften? Og bliver det overhovedet juleaften, hvis der ikke gør?" Juleaften ligger som bekendt 13 år før denne julekalenders handling … Hvordan bliver dette spørgsmål relevant?

Bubber: Der sker noget, vi ikke vil røbe endnu! Tænk, hvis Jesus ikke påtager sig opgaven at frelse verden? Dermed ville der ikke være grundlag for at fejre julen!

I udsendelserne bruger Josefine det moderne udtryk "okay", som af de romerske soldater, der leder efter Jesus, opfattes som et alias for netop ham." Okay" kan opfattes som et moderne tilgivelsesord - i Jesu forbøn er vi okay. Er det et tilfælde eller en bevidst pointe?

Adam Price: Det er en fin måde at tolke det videre på, men det er også lagt ind som et humoristisk indslag. Jesus, Judas og Simon synes, det er interessant at møde de moderne danske børn og begynder at bruge de moderne ord.

Djævelen optræder også i historien. Bibelens Jesus konfronteres ikke med Djævelen før langt senere. For kristne er han ikke en tilfældig "bad guy", men selveste Guds modstander. Hvilken rolle spiller han her?

Adam Price: Vi opererer med et drama inden for den kristne verden, hvorfor vi er nødt til at have modstanderen med: Guds modstander er Djævelen - den ultimative modstander er derfor Djævelen!

Bubber: Ja, og så er der jo også måden at gøre det på. Vi har lavet det langt mere begavet end alle andre julekalendere! Vi har lavet det i Bibelens ånd.

Adam Price: Det er et langt voldsommere drama end tidligere julekalenderhistorier, men det er jo også The Greatest Story Ever Told!

Tømreren Josef sælger kors ud af bagdøren til den romerske besættelsesmagt - er det en bevidst provokation fra forfatternes side eller en lidt akavet form for humor?

Adam Price: Der er noget helt vanvittigt i det! Romerne skal blandt andet bruge nogle kors, og Josef føler sig ikke for fin til at være leverandør til besættelsesmagten. Men Jesus er jo heller ikke blevet korsfæstet endnu!

Bubber: Der sker mange flere ting! Jesus og Josefine bliver væk, og Josef tilbyder én sølvpenge til den, der vil afsløre Jesus - den tager Judas imod, osv.

Engle kan reklamere for smøreost, og jeg er sikker på, at mange kirkefolk godt kan trække på smilebåndet af sådanne reklamer. Er "Jesus og Josefine" et udvidet bidrag i samme kategori eller et seriøst forsøg på at formidle julens budskab til moderne danskere?

Bubber: Alle mennesker må kunne bifalde, at vi laver denne julekalender! Julekalenderen er en historie, der er langt mere i end en vittighed!

Adam Price: Det er meget vigtigt at sige, at man aldrig vil kunne fortælle en historie uden at tage dens verden alvorligt - ellers har man ingen værdier at hænge dramaet op på.

I har helt naturligt haft med nogle ganske unge skuespillere at gøre. Sebastian Aagaard-Williams spiller fx Jesus. Hvordan oplever I deres tanker omkring det at spille med i en bibelsk inspireret historie?

Adam Price: De var selvfølgelig nødt til at gå til opgaven med en vis grad af ydmyghed. Hvem var Jesus? Vi kan umuligt spille "hel" Jesus! Det er generelt meget svært at spille psykopater og genier fordi de er lidt ud over os selv, så Jesus er en mere almindelig dreng i vores historie.

Bubber: Men de unge skuespillere er om nogen fuldstændigt afslappede! De er efterhånden vant til den professionalisme. De er vant til at gå efter førstepladsen i MGP (børnenes melodi grand prix) og er ikke bange for at skulle spille de bibelske personer.

Jeg glæder mig meget til at følge kalenderen i december måned sammen med familien. Vil sådan en konservativ, bibeltro kristen som jeg med tilknytning til Indre Mission få en god oplevelse sammen med "Jesus & Josefine"?

Adam Price: Ja! Du læser jo også bøger som fx Harry Potter og ser spændende film, og det her er jo en fantastisk historie, ligesom Bibelen generelt er fuld af gode historier. Vi ønsker at fortælle en rigtig god historie her.



Brugerkarakter:

Gemmer din stemme...
Endnu ikke bedømt. Du kan være den første!
Klik på en af stjernerne for at afgive din stemme

Ingen kommentarer
Tilføj kommentar

* - påkrævet felt

*
*

Andre temafilm

Drama, TEMA Ved livets begyndelse, Filmstriben.dk
Biografi/baseret på virkelig historie, Drama, TEMA Sportsfilm
Biografi/baseret på virkelig historie, Drama, Affirm films, TEMA Kristne film
Biografi/baseret på virkelig historie, Drama, TEMA Israel, Vestbredden, Gaza
Biografi/baseret på virkelig historie, Drama, TEMA Anden verdenskrig, TEMA Danske film
Biografi/baseret på virkelig historie, Drama, TEMA Kristne film
Biografi/baseret på virkelig historie, Drama, Affirm films, TEMA Kristne film
Drama, TEMA Julefilm
Animation, Drama, Familiefilm, TEMA Familiefilm jul
Drama, Familiefilm, TEMA Familiefilm jul
Biografi/baseret på virkelig historie, Drama, Thriller, TEMA Biografiske film, Filmstriben.dk
Biografi/baseret på virkelig historie, Drama, Romance, Filmstriben.dk, TEMA Anden verdenskrig, TEMA Kristne film
Komedie, TEMA Julefilm
Biografi/baseret på virkelig historie, Drama, Thriller, TEMA 11. september
Drama, TEMA Julefilm
Viser resultater 1 til 15 af 1004
<< Første < Forrige 1-15 16-30 31-45 46-60 61-75 76-90 91-105 Næste > Sidste >>
Annoncer