JAGTEN PÅ EN ARVING
Serien foregår i en fantasy-verden, der meget minder om vores middelalder og gir størst mening, hvis man har set Game of Thrones (GOT), men kan dog ses alene, da den omhandler noget, der sker ca. 200 år før GOT.
Ud over at give skaberen af GOT endnu flere penge, bidrager denne preguel til den samlede fortælling ved at berette om oprindelsen til noget af det, der får stor betydning i GOT. Serien fokuserer på betydeligt færre familier og forhold end GOT, hvilket gør den mere overskuelig – om man så synes om det eller ej.
Targaryen-familien har på dette tidspunkt hersket i Westeros i over 100 år – primært fordi kun medlemmer af denne familie kan styre dragerne, der er datidens supervåben. Den nuværende konge på jerntronen hedder Viserys (Paddy Considine). Han er ret venlig og fredelig, og folket lever vist rimelig godt under ham. Men der er ét problem: han har ikke en mandlig arvtager. Skal han vælge sin datter Rhaenyra (Emma D'Arcy), som hans kone fødte ham? Senere fik Viserys kone en del dødfødte børn, inden hun selv døde i barselsseng. Eller skal han vælge sin bror, Daemon (Matt Smith), der er utilregnelig og magtgal, og mildest talt er hans modsætning? Eller skal han prøve lykken med en ny kone?
Traditionerne og adelsmændene går efter en mandlig arvtager … men hvad går Viserys efter? Store dele af serien handler om det komplicerede spil mellem disse løsninger på arvefølger – og mellem de involverede hovedpersoner og deres 17 drager. Dertil kommer en del kampe med pirater, der lader deres besejrede modstandere ædes levende af krabber.
Kvindernes hårde og langstrakte kampe
Alliancer og forsikringer om fredsslutninger fungerer i denne tid bedst ved, at kongehusene gifter sig med hinanden. Prinsesser må finde sig i at blive brugt til dette ved at få udvalgt en ægtemand ud fra rigets politiske interesser og ved derefter at føde en eller flere sønner, så alle er tilfredse med, at arvefølgen er sikret. I det hele taget skildrer denne serie de kongeliges liv som noget af en ørkenvandring i det muliges kunst. Især kvindernes mange pålagte begrænsninger skildres. Mon det vil lykkes Rhaenyra at bryde denne sociale arv?
Der er også drabelige slag og vilde ridt på ryggen af de frygtede drager, men mange af de hårdeste og vigtigste kampe udkæmpes i barselsseng og ved familiebordet. Det svarer måske ret godt til en middelaldertilværelse for kongelige i vores virkelige verden, men om det har samme potentiale som seer-magnet, som de mere farverige kongelige i GOT, må tiden vise.
Generelt set har denne serie stort fokus på kvinderne og deres andel i magt og smerte. Samtidig gør enkeltheden i seriens persongalleri, at vi får nogle ret gode indblik i flere af personerne.
Intriger, sex og gammelt had
Da serien foregår før GOT, får man her chancen for at se nogle skønne landskaber og bygninger, der i GOT-tiden er blevet ødelagt. Dragerne er der kælet meget for, og vi får nye detaljer om denne arts særpræg og pasning. Men ellers er det en ny gang GOT-stemning med intriger, rå sex, voldsfokuserede kampe, skurke og helte og alle de andre; med kærlighed og gammelt had mellem slægter og mellem personer, der ønsker hævn. Og så med noget nyt: en mængde blodige fødselsscener!
Daemon er måske den mest uudgrundelige karakter, der både er skurk og helt og frem for alt er både uberegnelig og pålidelig … tja, bedøm selv. Vi savner en person, der spreder barok humor, ligesom Tyrion gjorde i GOT. Serien er derfor primært alvorlig og rummer også mobning og rivalisering i børneflokkene, intriger i hoffet og andre naturligt forekomne fænomener i en middelalderverden, hvor man må kæmpe for at overleve.
Serien er ikke en ny GOT, men den afhjælper abstinenserne rigtig fint. Og så er sæson to af serien heldigvis på vej.
Serien er kommet på dvd og blu-ray og kan ses på Max: