MERE END BARE EN MONSTERFILM
På en lille japansk ø lander et kampfly for at få tilset skaderne på maskinen. Piloten, Koichi, er en del af en kamikaze-eskadrille, som kæmper mod amerikanerne. Ved nærmere eftersyn konstaterer mekanikerne, at flyet ikke fejler noget. Koichi er stukket af fra kampen og har svigtet sine kammerater og sit land. Meningen var, at han skulle dø i kampen om nødvendigt - han valgte at flygte. Den lille gruppe mekanikere, som er de eneste, der befinder sig på øen sammen med Koichi, bliver pludselig angrebet af et kæmpe monster, som kommer op fra havdybet. Koichi skal som den eneste rigtige soldat forsøge at slå monsteret ihjel med maskingeværet i flyet, men modet svigter igen, og Godzilla dræber alle på øen bortset fra Koichi og chef-mekanikeren.
Alt dette er anslaget i filmen og er vigtigt at få med, da resten af historien trækker tråde til den forfærdelige oplevelse på den lille ø. Koichi er plaget af skyld og skam over sit svigt, og dette har stor betydning for de valg, han træffer senere i filmen.
Godzilla vender tilbage
Flere måneder efter den traumatiserende oplevelse møder vi igen Koichi. Krigen er slut, og landet forsøger at finde sig selv oven på års bombardement og krigshærgen. Den tidligere pilot finder sammen med en pige, som har taget et forældreløst barn til sig, og sammen skaber de tre en lille familie. Koichi tager imod et farligt arbejde, som består i at fjerne de mange tusinde miner, som ligger i de japanske farvande. På havet dukker Godzilla igen op, og monsteret har nu vokset sig endnu større. Da situationen går op for både militær og politikere i Japan, må de overlevende soldater endnu engang trække i uniformen og tage kampen op mod den udefrakommende fare.
Det er selvsagt den legendariske kæmpeøgle, der står som den mest opsigtsvækkende karakter i filmen. Men omdrejningspunktet for historien er det lille drama, der udspiller sig i den sammenbragte familie og ikke mindst Koichis personlige kamp for oprejsning. Han føler sig som en fiasko og føler kun, der kan rettes op på det, hvis han ofrer sit liv, som det var meningen, han skulle have gjort under krigen. Men den kærlighed, han har fundet i sin familie og ikke mindst i det lille barn, har gjort ham til et andet menneske.
Ægte drama
Der er lavet mange film om Godzilla gennem historien. Helt tilbage fra 1954, hvor en mand i en gummidragt gik rundt i små kulisser og foregav at være et uhyre fra dybet og til denne nye, CGI-mættede storfilm. Og i hver ny produktion er det altid spændende at se, hvordan monsteret ser ud denne gang, og hvor realistisk og flot, det er skabt. I ”Godzilla Minus One” er der ikke sparet på noget ift. computereffekterne. Det er flot og imponerende. Så imponerende, at filmen vandt en Oscar for bedste visuelle effekter ved årets store prisuddeling.
Men på trods af flotte effekter er det ikke dét, man sidder tilbage og glæder sig over, når filmen er slut. Det er til gengæld den rørende og realistiske fortælling om en mand, der kæmper med sine dæmoner, og til sidst ser dem slået af kærligheden.
Som underholdende action-brag er filmen utrolig vellykket. Der er gang i den fra første minut, hvor den ene spektakulære scene afløser den anden. Men som en kærlig, hjertevarm fortælling, leverer den også, og det blev jeg ærlig talt en smule overrasket over!
Kan ses på Netflix.