SEKS ASIATISKE GLIMT
Indonesien, Japan, Korea, Malaysia, Singapore og Thailand. I disse lande findes – som vel som i alle andre lande i verden – en sand urskov at gamle myter og nye trosformer og alt andet imellem disse. Som de fleste andre steder, er meget af det, der befolker denne urskov af fortællinger noget uhyggeligt. Eric Khoo har prøvet at gentolke de gamle myter, så de nu udspiller sig i vores tid. En film fra hvert land – med hver sin skuespiller som hovedperson og hver sit "monster" som den uhyggelige modspiller.
Anderledes film
Indrømmet: man skal nok være lidt horror-nørd for at nyde denne serie. Til gengæld er den en ganske usædvanlig oplevelse. De seks film er bestemt ikke præget af et stort budget – så er det pænt sagt. Meget enkle, undertiden langtrukne, undertiden lidt banale i deres billedsprog. Men to ting fik mig til at hænge fast. For det første at det er så anderledes. Både i skildringen af det moderne samfund i de seks lande, som jeg meget sjældent ser film fra og i de overnaturlige fænomener, der beskrives. For det andet fordi der i nogle af filmene opbygges en enkelthedens intensitet, ligesom dogmefilm-konceptet, før begrebet blev udvandet. I flere af filmene er indlagt små undervisende sekvenser, så seeren introduceres til det fænomen, der er på spil i filmen.
De døde
Skal man finde en rød tråd i de seks uhyggelige overnaturlige fænomener, skal det findes i de afdøde mennesker: mennesker, der dør på en forkert måde eller begraves på en forkert måde, eller mennesker, der efter deres død bruges af onde kræfter. Ikke så underligt i Asien, hvor fx forfædre-dyrkelsen sine steder har været massivt udbredt i mange hundrede år. Vi møder genfærd i forskellige former. Vi møder præster (eller hvad de kaldes i østlige religioner) der rådgiver om, hvordan man hjælper afdøde mennesker, der mangler fred. Vi møder for resten også i en af filmene en meget tankevækkende beskrivelse af visse asiaters syn på os hvide. I eksemplet er det hvide i USA. Det er ikke et anerkendende syn – bl.a. fordi vi er så blottet for forståelse for det overnaturlige.
Man kan finde rimeligt tætte paralleller i europæisk "folklore" til en del af fænomenerne – men alligevel fremstår de asiatiske forfriskende i forhold til de for tiden gængse film om vampyrer og varulve og omvandrende døde, der absolut ikke har noget at gøre med gamle former for tro og forestillinger. De europæiske fænomener er blevet helt overtaget af nyt indhold – hvad enten det er en ny måde at fortælle de sædvanlige teenage-historier om kærlighed, rivalisering og identitetsproblemer eller en ny form for "Invasionen fra Mars", hvor man skal finde nogle nye fjender, der truer menneskeheden.
De seks asiatiske glimt fra den overnaturlige jungle er langt mere autentiske i forhold til en tid og en sammenhæng, hvor man virkelig med dødelig alvor troede på dem og indrettede sit liv efter dem.
Set på HBO.