TROENS KONSEKVENSER
Lad mig først tilstå, at mit engelsk er for svagt til, at jeg fangede alle nuancer i denne film, som blev vist i Cinemateket ved filmfestivalen CPH PIX. Der var til min – indrømmet – store overraskelse ingen danske undertekster, så mine ører (og især: hjerne) skulle lige indstilles meget skarpt og koncentreret, inden jeg for alvor fik det hele (læs: det meste) med mig.
Men da antennerne først var indstillet, var jeg også for alvor revet med. Sikke en fremragende film. En mand i midten af 40'erne, Ernst Toller, er præst ved en kirke, som mest af alt fungerer som en slags museumskirke. Præsten holder gudstjenester med yderst få deltagere. Det meste af hans virke synes at være rundvisning i kirken for turister, som er interesseret i den 250 år gamle kirke med rødder i slavehistorien. Kirken fungerede som gemmested for slaver i deres flugt fra syd på vej nordover.
Kirken og miljøet
Toller har sin egen mørke forhistorie med en skilsmisse, som kom af, at han og konen mistede deres søn i en krig. Toller har mistet gnisten og næsten også troen. Han begynder at betro sig til en dagbog om sine inderste tanker. Han forsøger at leve asketisk, men har samtidig et ret solidt forbrug af alkohol.
En dag henvender en af de få kirkegængere sig til ham, en kvinde ved navn Mary. Hun er gravid, med hendes mand, Michael, som har forsøgt at tale hende fra at få barnet. Og det, fordi han mener, at mennesket har ødelagt jorden så meget, at det ikke længere er ansvarligt at sætte børn i verden. Toller forsøger at tale barnets ret til at leve over for Michael. Han synes at trænge igennem. Men kort tid efter tager manden sit eget liv. Det går op for Toller, at Michael har været medlem af noget, der viser sig at være en militant miljøgruppe. Og på underlig vis begynder Toller at blive draget af Michaels tanker og engagement.
Tro eller kærlighedshumanisme
Det ville være en skam at afsløre for meget af den videre handling. Men alt i alt er det en film, som meget stærkt og smukt sætter tro og tvivl og troens konsekvenser i spil. Spørgsmålet om menneskehedens ansvar for jorden og dermed også menneskers skyld væves sammen med den helt personlige ansvarlighed for ens eget og de nærmestes liv. Meget påtrængende trosspørgsmål bringes i spil. Man kan overveje, om svaret på det hele bliver en lidt for enkel form for kærlighedshumanisme. Eller om svaret stikker dybere end som så og tværtimod kan forbindes med afgørende tråde til troen og Gud. Derfor vil jeg glæde mig til at se den med danske undertekster, så jeg får alle detaljer med og måske dermed også fanger flere af filmens mange lag. Jeg har med garanti overset vigtige elementer i filmen alene på grund af det sproglige.
En film med så stærk og dyb udfoldelse af store trostemaer, med fremragende skuespillere og en velrenommeret instruktør – det tør siges at være interessant.