EN KUNSTNER REJSER SIG
Man kommer som dansker ikke uden om Karen Blixen, og heller ikke så markante bøger som Min afrikanske farm, Babettes gæstebud og Syv fantastiske fortællinger. Det er stærke, billedrige og til tider vulgære fortællinger skrevet af en kvinde, som efter 17 års kamp for at beholde sin afrikanske farm må rejse hjem, markant svækket af syfilis, men som igennem skriveriet og kunsten rejser sig igen. Dog, vil nogle mene, for derefter at falde drastisk igen, i sin selviscenesættelse og sit nærmest besættende og manipulerende forhold til unge kunstnere.
Sidstnævnte, de manipulerende forhold til unge kunstnere, er beskrevet i flere selvbiografier og senest filmatiseret af Bille August i Pagten. Her ser man, hvordan Karen Blixen er typen, der ikke bare går alene mod sin undergang - sit fald - men trækker andre med sig. Unge kunstnere, hvis liv hun reelt ødelægger.
Et andet billede af Blixen
Da er det unægteligt et noget andet billede, man får af Karen Blixen i streamingserien "Drømmeren". Og det er, ifølge skuespiller Connie Nielsen, lige præcist også meningen: Rygterne om Blixens manipulation kom først frem i offentligheden efter hendes død, og hun har derfor ikke mulighed for at forsvare sig. Derfor ønskede Connie Nielsen og gruppen af tekstforfattere at fortælle en anden og langt bedre underbygget historie om den Blixen, der som en fugl Føniks rejste sig efter nederlaget i Afrika.
Samtidig er streamingserien "Drømmeren" præget af, at man - i kølvandet af MeToo-bevægelsen - ønskede at fortælle en kvindehistorie om midaldrende kvinder. Et projekt der, ifølge tekstforfatterne bag serien, var umuligt før MeToo.
Det er en såret og svækket Karen Blixen, der vender hjem til Danmark efter kampen for at bevare den afrikanske farm. Der er ikke nok penge, og både ægtemand og elsker er væk. Oveni det er der sygdommen, syfilis, som kun bliver forværret af de store mængder kviksølv, hun indtager som dulmende medicin. På det tidspunkt, da hun vender hjem til Rungstedlund, er hun 47 år. Serien følger hende så de følgende år, fra hjemkomsten og udgivelsen af hendes første bog til kort tid efter hun overtager Rungstedlund.
Fra den litterære højkultur
Når man ser "Drømmeren", så er man ikke i tvivl om, at vi er blandt landets rigeste. Karen Blixen er baronesse, og der ér et hjem - et stort, prangende hjem - at vende tilbage til, men det ændrer ikke ved de voldsomme begivenheder, der har svækket hende.
En anden ting, man lægger mærke til, er, at der er tale om en familie fra den litterære højkultur. Der bliver både diskuteret bøger og flere i familierne enten skriver bøger eller er ansat i ledelsen af et forlag. Igennem seriens seks afsnit bliver der ofte - helt uundgåeligt - drøftet litteratur, genrer, forlag, udgivelsespriser, osv. - og jeg må sige, at en del gange er det lidt kedeligt. Lige så kedeligt som det må være at sidde og se Georg Brandes på sit kontor skrive om det moderne gennembrud. Enormt relevant i sig selv, men processen er ganske kedelig.
Selviscenesættelsen
En særlig ting ved streamingserien er, at man har valgt at filmatisere eller visualisere en af hendes noveller, Drømmerne. Karen Blixens første udgivelse, Syv fantastiske fortællinger, indeholder historien Drømmerne. I serien får vi denne novelle visualiseret som små klip, der afbryder seriens egentlige handling. Det er flot udført af manuskriptforfattere og instruktører, for Blixens novelle Drømmerne handler lige præcist om det, som jeg tror en del tænker om Karen Blixen: At hun var god til selviscenesættelse. De mange kunstigt opstillede billeder af hende, taget af en professionel fotograf, som var inspireret af tysk ekspressionisme, vidner om netop selviscenesættelse. Novellen Drømmerne handler nemlig om en kvinde, sopranen Pellegrina, som skifter identitet efter lyst og tilbøjelighed. I seriens små visualiserede klip fra novellen spilles alle disse kvinderoller af den samme, som spiller Karen Blixen, nemlig Connie Nielsen. På den måde bliver klippene både en fortolkning af og kommentar til Karen Blixens selviscenesættende liv, og det bliver også en nutidig kommentar til spørgsmålet om køn, flydende køn og identitet.
Det er ret godt tænkt og visualiseret af folkene bag streamingserien!
Det var en fin oplevelse at se serien "Drømmeren", og Connie Nielsen gør det godt i rollen som Karen Blixen. Hun har et ansigt og en mimik, som er overbevisende og dragende. Præcist ligesom Birthe Neumann i filmen "Pagten". Netop de to, Nielsen og Neumann, er det helt rigtige valg til at spille den krævende rolle.
Serien kan ses på Viaplay.