• DUNE nu på Viaplay udover Max, dvd og blu-ray

  • SCORSESE LAVER DOKUDRAMA OM HELGENER bl.a. om Jeanne d'Arc

  • THE ZONE OF INTEREST nu på filmstriben.dk udover dvd og blu-ray

  • THE NOTE nu på dvd igen

  • DEN SORTE JORD (om Ukraine 1933) DR2 | 23-11-24 | kl. 23.15

  • GLADIATOR ii i biografen

  • den kristne film ORDINARY ANGELS nu på Viaplay

Nyheder

08.12.2008

Skjulte koder i Narnia-bøger

Af Johan Schmidt Larsen
Ny film afslører skjulte koder i C. S. Lewis' Narniabøger - koder som har forbindelse med middelalderens syn på planeterne.

Den engelske instruktør Norman Stone har tilsyneladende gjort film om C. S. Lewis til sit livs største projekt. Først producerede han i 1984 spillefilmen "C.S. Lewis: Through the Shadowlands". I 2005 udkom så dokudramafilmen C. S. Lewis: Narnias skaber med Stone som både manuskriptforfatter og instruktør og med Anton Rogers og Diane Venora i hovedrollerne. I påsken 2009 er han på den engelske tvkanal BBC igen aktuel med en film om den berømte engelske forfatter. Denne gang er det en dokumentarfilm, som angiveligt afslører en hemmelig i kode i Narniabøgerne, hvor hver enkelt roman har forbindelse til en planet.

Det har længe været anerkendt, at de klassiske fortællinger indeholdt kristen symbolik. Forskere har desuden i årevis forsøgt at afsløre et dybere lag i bøgerne. Man har forsøgt at forbinde bøgerne med den katolske kirkes lære om syv sakramenter og de syv dødssynder. Man har også forsøgt at linke Narniabøgerne til forfatteren Edmund Spensers roman The Faerie Queene, men alle disse forsøg har været resultatløse.

På grundlag af forskeren Michael Wards bog Planet Narnia afslører Norman Stones nye film et skjult lag i C. S. Lewis' bøger. Michael Ward hævder, at C. S. Lewis, der jo selv var specialist og forsker i middelalderen, har linket sine bøger til middelalderens syn på himmelrummet og planeterne.

I stedet for at opfatte Narniafortællingerne som simple allegorier findes der et ekstra lag, man kan læse ind i fortællingerne - et lag som bekræfter og forstærker det Gudcentrerede univers, som C. S. Lewis skabte i sine romaner om Narnia.

I et interview med guardian.co.uk hævder Michael Ward, at Løven, heksen og Garderobeskabet er skrevet for at inkarnere de kvaliteter, som man forbandt med Jupiter - "kongen af de syv himle". I middelalderen så man en tilknytning mellem Jupiter og vinterens gang samt sommerens komme. "Det er en historie om kongeværdighed. Vil Edmund blive konge under den Hvide Heks eller vil Peter blive den højeste konge under Aslan? Det er historien om vinterens nederlag: "vinteren er forbi og skylden tilgivet," som Lewis udtrykker det, når han beskriver Jupiters indflydelse i sit lange digt The Planets fra 1935," siger Ward.

Ward hævder, at Prins Caspian er historien om Mars. "Planeten er krigens gud, og romanen er fortællingen om borgerkrigen, der skulle fratage Kong Miraz tronen. Mars er også skovens gud." Ward tilføjer, at det tilbagevendende billedsprog om træer gennem hele romanen, samt anvendelsen af levende træer i det sidste afgørende slag ikke forekommer i de andre af Narniafortællingerne.

Michael Ward tror, at Lewis har lagt denne skjulte kode ind i romanerne, fordi han ønskede at kommunikere med sine læseres fantasi. Hvis han derimod på forhånd havde afsløret sit formål, ville det ødelægge alt det, der var hans intention med et skjult lag.

"Afsløringen af koden i Narniafortællingerne vil medføre, at forfatteren bidrager til nutidens debat om religion. Denne del af C. S. Lewis har ligget uberørt i 60 år – nu fjernes støvet og bringer ham ud i dagslyset med Dawkins og neoateisterne Pullman og Hitchens," siger Norman Stone.




Annoncer