• SONIC THE HEDGEHOG 2 nu på Viaplay udover dvd og blu-ray

  • SPIDER-MAN: ACROSS THE SPIDER-vERSE nu på Netflix udover dvd og blu-ray

  • GRAN TURISMO nu på Max udover dvd og blu-ray

  • TRE JULEFILMS-ANBEFALINGER bl.a. DE EFTERLADTE

  • VEJEN HJEM i biografen

  • TEMA FAMILIEFILM JUL fx STJERNEN

  • TEMA julefilm fx I HEARD THE BELLS

Nyheder

09.10.2006

Hollywood og de kristne

Af Johan Schmidt Larsen
Det kristne marked er - hvad angår filmunderholdning - stærkt i underskud. Det ønsker FoxFaith at råde bod på.

Kristne biografgængere og kristne familier bliver nu et vigtigt marked for den amerikanske filmindustri. Alt tyder på, at vi fremover vil se et stigende antal film med kristne værdier fra de etablerede Hollywood-selskaber. Julefilmen "Vejen til Betlehem" (The Nativity Story) fra New Line Cinema, der får premiere i danske biografer 1. december, er blot ét af eksemplerne på de nye tider i Hollywood.

20th Century Fox, der ejes af mediemagnaten Rubert Murdoch har netop lanceret FoxFaith, hvor man opkøber film med kristne værdier fra forskellige produktionsselskaber. Los Angeles Times nævner som forsidehistorie, at Fox Faith planlægger at markedsføre op til 12 film årligt, hvoraf ca. halvdelen vil få biografpremiere i USA.

Filmproduktionerne får et budget på 18-120 milioner kroner. Den første film er en western med titlen Love's Abiding Joy. Filmen havde premiere 6. oktober. Den næste i rækken bliver "One Night with the King" – en film om dronning Ester, der allerede får premiere 13. oktober.

Hvor mange af de nævnte film, der kommer i danske biografer, er det svært at spå om. Nogle af dem vil vi nok ikke få at se, mens andre uden tvivl vil nå Europa og danske seere, når de får premiere på dvd.

Christianity Today har spurgt Steve Feldstein fra FoxFaith, hvorfor Fox går ind på det kristne marked.

"Det er meget simpelt," siger Feldstein, "vi så en mulighed for at ramme et behov i markedet. Det kristne marked er - hvad angår filmunderholdning - stærkt i underskud. Det ønskede vi at gøre noget ved. Vi ønsker at fokusere på kvalitet, ikke kvantitet. Nogle film vil være mere polerede end andre. Men vi ønsker at alle vores film må bæres af højeste produktions værdier.

Hver enkelt af disse film vil have et budskab om tro. Nogle vil være mere åbenlyse end andre, men det vil være fællesnævneren for dem alle. Lad det stå klart: Vi er i underholdningsindustrien. Først og fremmest ønsker FoxFaith at udgive kvalitetsunderholdning. Vi har ikke en dagsorden, og vi er ikke ude på at hverve proselytter eller at prædike."

Læs hele interviewet på christianitytoday.com




Annoncer