For snart 100 år siden samledes nogle af filmbranchens store navne på Hollywood Roosewelt Hotel i Los Angeles for at hylde de bedste film fra det forgangne år. Ceremonien varede 15 minutter og er den eneste Oscaruddeling, der ikke blev transmitteret i hverken radio eller tv. Man kan roligt sige, at der er sket meget, siden de første små guldmænd blev uddelt i 1929 og til i dag, hvor det er årets store højdepunkt i filmbranchen, og stadig er et af årets mest sete tv-events.
I Danmark får showet (selvfølgelig) ikke den samme opmærksomhed som i USA, og de danske Oscar-seertal vidner da også om, at det ikke har den store interesse i den brede befolkning. Men hvorfor har flere ikke lyst til at se med, når 'årets bedste film' skal vælges? Og kan man overhovedet tale om en 'årets bedste film'? Vil det ikke altid være en subjektiv vurdering, hvilken film der er årets bedste? Det korte svar er: Jo. Om en given film er god eller ej, vil selvfølgelig altid blive diskuteret, og sådan skal dét være. Det er jo netop essensen af kunst; at det skal tolkes og tydes og kan give mennesker forskellige indtryk og oplevelser. Men der er alligevel hvert år én film, som løber med titlen som 'årets bedste' ved Oscaruddelingen.
Lad os kaste et blik på nogle af de film, der har vundet prisen gennem tiden, og undersøge, om man kan definere, hvad tidens 'bedste film' er.
Tendenser gennem tiden
Går man helt tilbage til 50'erne og de tidlige 60'ere, ser man, at det ofte var de store film, der blev hyldet. "The Greatest Show on Earth" (1952), "Around the World in 80 Day"" (1956), Ben Hur (1959) og "Lawrence of Arabia" (1962). Film med store skuespillere, mange statister og imponerende sets. I slutningen af 60'erne og op gennem 70'erne blev filmene mørkere og mere alvorlige. På mange måder afspejlede filmene det samfund i USA, hvor oprør og usikkerhed prægede livet for mange. "In the Heat of the Night" (1968), "Midnight Cowboy" (1969), "The French Connection" (1971), Gøgereden (1975) og "The Deer Hunter" (1978) er eksempler på dette. Det var selvfølgelig ikke hvert år, at det var disse typer film, der vandt, men der er en tendens at spore.
80'erne og 90'erne er lidt sværere at definere, ift. hvilken type film der vandt prisen for 'bedste film'. Blandt de mange vindere er der: krigsfilm, biografier, kærlighedsdramaer, thrillers og selvfølgelig stadig de 'store' film med "Braveheart" (1995) og "Titanic" (1997) som eksempler. Op gennem 00'erne og 10'erne begyndte mindre, såkaldte 'indie-film' (independent film) også at vinde prisen. Betydningen af terminologien independent film kan være et spørgsmål om definition, men kort sagt betyder det, at en film er produceret af et mindre selskab, og ikke bakkes økonomisk op af et stort Hollywood studie. Det ér sket tidligere, at en indie-film har vundet 'bedste film'-kategorien; f.eks. Ordinary People (1980) og "The English Patient" (1996), men de seneste år er der sket en udvikling. Film som Slumdog Millionaire (2008), The Hurt Locker (2009), Birdman (2014) og "Moonlight" (2016) kan nævnes som indie-film, der har vundet prisen de seneste år.
Den moderne Oscar
De seneste år har Hollywood og dermed Oscarshowet været præget af forskellige bølger som Me Too og spørgsmål om diversitet i filmbranchen. Akademiet, som er dem, der stemmer, og dermed bestemmer hvilke film, der skal nomineres og hædres, har fået kritik for mangel på diversitet. Der er derfor sket meget de seneste år, og Akademiet tæller i dag mere end 9000 branchefolk, og mange af de nye medlemmer repræsenter et bredt udsnit af befolkningen. Disse bølger har også sat sit præg på filmproduktionen, og det har selvfølgelig smittet af på 'bedste film'-vinderne: Sydkoreanske Parasite vandt i 2020, Nomadland instrueret af den kvindelige, kinesiske instruktør, Chloé Zhao vandt i 2021, CODA, som handler om en døvstum familie (spillet af døvstumme skuespillere) vandt i 2022, og Everything Everywhere All at Once, hvis cast repræsenterer mange kinesiske skuespillere, vandt i 2023.
Men vil det så sige, at de film, som vinder, er en afspejling af, hvad der rører sig i samfundet? Det rungende svar er: Tja… nogle gange. Det har tydeligvis været tendensen de seneste år, men det har ikke altid været sådan. Oscaruddelingen har aldrig været 'first-mover' på nogen måde. Når der er nye strømninger i samfundet, ses det typisk først i Oscarshowet nogle år senere. Akademiet har altid haltet lidt bagud og er blevet beskyldt for at være gammeldags og konservativ. Der sker som sagt ændringer i Akademiet hele tiden, og det ser ud til, at bøtten er på vej til at blive vendt.
'Bedste film'-mønsteret
Det er fint med al den snak om gamle film og nye tendenser. Men hvilke film er det så, der typisk vinder 'bedste film'-prisen? Når man kaster et blik ned over listen med tidligere vindere, ser man, at det er svært at definere én bestemt type vinder. Men der er dog et mønster at spore. Der er især fire typer film, som ofte går igen:
1. Den episke fortælling: De 'store' film, som er fremhævet tidligere
2. Den smalle independent film: De 'små' film som ofte fortolker noget i samfundet
3. Den biografiske film: F.eks. Kongens store tale (2010) og “Amadeus" (1984)
4. Genrefortolkningen: F.eks. en western; "Dances With Wolves" (1990), en horror-thriller; "Silence of the Lambs" (1991), en musical; “Chicago" (2002)
Man kan få rigtig mange Oscar-vindere til at passe på en af de fire ovenstående filmtyper. Og selvfølgelig er der også eksempler på vindere, som ikke passer i en af kategorierne. Reglen er, at der er undtagelser.
Er det årets bedste film, der vinder?
Når Akademiets medlemmer afgiver sine stemmer, er der flere ting, der afgør, hvilken film der vælges.
1) Markedsføring og timing. Hvilke film har været gode til at markedsføre sig selv og været synlige hos både medier og befolkning? Det handler også om, at man skal ramme den helt rigtige timing. En film kan godt toppe for tidligt på året og derfor miste momentum frem mod Oscar-showet.
2) Andre awardsshows. Der er et hav af prisuddelinger i filmbranchen, og hver branche har sin egen. Hvis en film har høstet priser ved flere af de store shows, vil den sandsynligvis have en større chance for også at score stemmer til Oscaruddelingen.
3) Er filmen (samfunds) relevant? Som beskrevet tidligere har tendenserne i samfundet også indflydelse på afstemningen. Hvis en film berører emner, som har været en del af den offentlige debat gennem noget tid, kan det sagtens være en fordel ift. stemmeantal.
Hvilken film, der er årets bedste, står altid til diskussion. Oscarakademiet er ikke altid enige med publikum, hvis man holder det op mod en films indtjening og popularitet. Faktisk sker det sjældent. Avatar (2009) eller Avengers: Endgame (2019) vandt f.eks. ikke prisen, selvom det er to af de mest indbringende film i historien. Akademiet vælger sjældent de mest populære film som årets bedste, og det kan være medvirkende til, at den brede befolkning føler et disconnect mellem dem og det prestigefyldte awardshow. Man hører af og til, at mange slet ikke kender de film, som vinder prisen for 'bedste film', og de har da slet ikke set dem. Hvis det bliver en gentagende tendens, er der risiko for, at showet bliver et show for filmfolk og filmnørder og ikke for den brede befolkning. Og mon ikke det er det, der er sket?
Oscar-showet handler ikke om at finde 'årets bedste film'. Dén pris skal du selv uddele. Men det handler om at hædre en film, som skiller sig ud, har gjort indtryk og sat sit aftryk i filmhistorien. Nogle gange rammer Akademiet plet -andre gange ikke, og det kan måske først afgøres i bagklogskabens klare lys.
Se anmeldte Oscarvindere i kategorien 'bedste film' og 'bedste internationale film' ved stikordet Oscarvinder.