ØJE FOR ØJE
Nogle gange støder man på næsten arketypiske historier – ikke fordi historierne er tærskede som klicheer, men fordi de indeholder de store dramaer og tragedier, som næsten alle mennesker kan føle og suges ind i. Og mens mange har kedet sig i gymnasiet i oldtidskundskab, så må man tage hatten af for de gamle grækeres evne til at fortælle de store tragedier. Ligesådan er det også i filmen "The Killing of a Sacred Deer", der er en løs genfortælling af Euripides tragedier om Ifigenia.
Filmen handler om familiefaren og kirurgen, Steven Murphy (Colin Farrell), der prøver at rette op på gammel skyld, da en tidligere patient døde på operationsbordet. Patientens søn, Martin (Barry Keoghan), ønsker, at Steven bærer ansvaret for det spildte menneskeliv – hvilket selvfølgelig skal betales med blod. For sådan er blodskyld nu engang.
Ligesom i den græske mytologi, er der ikke tale om magiens hokus pokus, men snarere en mand der forfølges af skæbnens gudinde Nemesis. Nu skal Steven vælge hvem i sin familie, der skal betale prisen for sin ungdoms hovmod.
Ekstrem flot skuespil
Filmen er instrueret, og delvist skrevet, af Yorgos Lanthimos, der tidligere har lavet den kritikkerroste film "The Lobster", og i "The Killing of a Sacred Deer", har han igen begået et lille mesterværk. Hele filmen hænger sammen på en utrolig flot måde, hvor både plottet, historiens opbygning og ikke mindst dens filmiske udtryk skaber en mesterlig synergi. Filmen er krydret med skæve vinkler, utraditionel kameraføring og velvalgte musiske passager, der bidrager til at skabe en ubehagelig stemning – og dermed underbygger dramaets spidsfindigheder. Det giver filmen utrolig mange lag, og man sidder tilbage med filmsekvenser i hovedet der først bagefter giver mening. Fx når man i starten af filmen ser figurerne Steven og Martins sære relation, og hvordan den hele tiden underbygges i valget af vinkler og kamerabevægelser. Ligeledes bruger filmen næsten udelukkende klassisk musik i det asynkrone lydbillede, hvilket skaber en vanvittig stemning, der hele tiden underbygger dramaet og giver os følelsen af at blive forfulgt.
Hvis ikke man kan begejstres af instruktørens flotte arbejde, kan man altid nyde filmens ekstremt flotte skuespil. Alle skuespillerne gør det utroligt godt, og mens man kunne forvente det af Colin Farrell og Nicole Kidman, er det især den unge Barry Keoghan, der imponerer. Han er både afdæmpet og udtryksfuld, men allerbedst, når man kan fornemme den uudslukkelige hævntørst, han indeholder.
Historien er, som tidligere nævnt, baseret på to græske tragedier. Dette behøver man ikke at vide for at nyde filmen, men det forklarer, hvorfor den i så høj grad forholder sig til før-kristne værdier, såsom blodhævn, hybris og nemesis. I dag er vi ikke vænnet til at høre historier, hvor øje for øje-mentaliteten ses som retfærdig, hvilket medfører, at man kan have vanskeligt ved at afkode helte og skurke i fortællingen. Men det er vel også netop pointen, de gamle grækere ville have frem. At vi bare er mennesker, og at vi må leve med fejltagelser og ansvar – selv når det kræver store personlige ofre.
En af de bedste i 2018
Filmen har fået mærkatet 15 år og op, hvilket er helt rimeligt. Den indeholder både blodige voldsscener med unge mennesker og børn, og stærke seksuelle scener. Det er dog aldrig perverteret og tjener udelukkende til formål at demonstrere dramaet, familien gennemgår. Det er ikke udpenslet eller meget overdrevet, men for børn bliver det dog aldrig.
Alt i alt er" The Killing of a Sacred Deer" en vanvittig god film, og den fortjener uden tvivl de flotte priser og nomineringer, den har fået, hvilket bl.a. tæller prisen fra Cannes for bedste manuskript. Når det er sagt, så er det heller ikke en film for alle. Den er i udpræget grad kunstnerisk produceret, og den har et tempo, som moderne Hollywood-film ganske enkelt løber fra. Det gør dog ikke noget, for den er tydeligvis også lavet til et andet publikum. Personligt er jeg ikke sikker på, at jeg kommer til at se en bedre film i 2018.
Baader Meinhof kompleksetBaader Meinhof ComplexBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Thriller, Filmstriben.dkAf: Mikael Arendt Laursen 03.11.2009Den tyske filmindustri viser sig i storform i diss[mere] |
Den fabelagtige Amélie fra MontmartreLe Fabuleux destin d'Amélie PoulainKomedie, Romance, Filmstriben.dkAf: Michael Agerbo Mørch 27.10.2009En fabelagtig film om den naive Amélie, der på sin[mere] |
Over gaden under vandetDrama, Filmstriben.dk, TEMA Danske filmAf: Michael Agerbo Mørch 26.10.2009Indgroet net af utroskab og utroværdighed forsøges[mere] |
The FallAdventure, Drama, Filmstriben.dkAf: Thomas F. Moesgaard-Christensen 21.10.2009En fantastiskfilm, som bevæger sig mellem eventyr [mere] |
Købmanden i ProvenceLe Fils de l'épicierDrama, Filmstriben.dkAf: Thomas F. Moesgaard-Christensen 13.10.2009Efter 10 år i Paris vender Antoine hjem til fadere[mere] |
De vilde svanerAdventure, Filmstriben.dkAf: Michael Agerbo Mørch 09.10.2009En jævn film, som til gengæld hæves ved nogle spæn[mere] |
Looking for EricDrama, Komedie, TEMA Sportsfilm, Filmstriben.dkAf: Michael Agerbo Mørch 09.10.2009Eric Bishops er fodboldfan og tilhænger af Manches[mere] |
Manon og kildenManon des sourcesDrama, Filmstriben.dkAf: Carsten Riis Jensen 06.10.2009Klassisk fransk film om bedrageri, ukuelighed, vej[mere] |
Kilden i ProvenceJean de FloretteDrama, Filmstriben.dkAf: Carsten Riis Jensen 06.10.2009Klassisk fransk film om bedrageri, ukuelighed, vej[mere] |
ModstandDefianceBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, TEMA Anden verdenskrig, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 05.10.2009En sand historie om de jødiske Bielski-brødre, der[mere] |
De usynligeDrama, Filmstriben.dkAf: Henrik Højlund 25.09.2009Den norske films vigtigste tema handler om tilgive[mere] |
Faith Like PotatoesBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Affirm films, TEMA Kristne filmAf: Finn Andersen 23.09.2009Skotten Angus Buchan er landmand i Sydafrika. Efte[mere] |
Boy ABiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Romance, Filmstriben.dkAf: Henrik Højlund 08.09.2009Et socialrealistisk drama så ægte og intenst, at m[mere] |
Himlen over BerlinDer Himmel über BerlinDrama, Romance, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 04.09.2009Englen Damiel forelsker sig i en cirkusprinsesse, [mere] |
Børn griner af splatterfilmFilmbrug, TEMA Familiefilm 11 år, TEMA Familiefilm A/7 årAf: Medierådet for børn og unge 01.09.2009Hvordan kan vi vide, om en film er egnet til at bl[mere] |
Men magen til lortefilm skal man dog lede længe efter.
Til gengæld er jeg bange for at jeg må give Mike ret i, at I misforstår filmen lidt. Som jeg også skriver i anmeldelsen, så er det en genfortælling af en græsk tragedie - altså må man ikke forvente en snorlige, nem eller realistisk fortælling.
Filmen er det vi ofte kalder en "smal" film, ikke fordi den er filmet på smalfilm, men fordi den kun tiltrækker et smalt/lille publikum.
Husk på at alting har en tid, og personligt gider jeg heller ikke altid se skøre og mærkelige film.
Hvis det ikke fremgår tydeligt nok af min anmeldelse må I undskylde, men husk at dette er en sær og kunstnerisk film. Hvis I hellere vil have lidt nem underholdning, så kan jeg varmt anbefale Marvels filmunivers. Det er ikke fremragende, men jeg er meget sjældent skuffet.
Jeg blev endnu en gang kun bekræftet i, at hvis en “professionel” anmelder skamroser en film, så er filmen med stor sandsynlig elending... ligesom den her er!
Spild ikke tiden på den!