KULTURSAMMENSTØD
Anmelderne var helt oppe i skyerne over denne film. Den beskrives som en stor komedie. Hm… nu er humor jo forskellig. Efter det første kvarter havde jeg ikke trukket på smilebåndet overhovedet, måske også fordi den seksualmoral, der ligesom ligger som en grundtone i handlingen ikke harmonerer med min egen, og derfor er medvirkende til at spærre for komikken. Der er dog ikke decideret anmassende sexscener i filmen.
Vi er i USA: Pakistanskfødte Kumail er standupkomiker i al hemmelighed. Hans pakistanske og stærkt muslimske forældre må ikke vide det, de har nemlig større karrieredrømme for deres søn. Ligeledes kommer den ene skønne pakistanske ungmø efter den anden nærmest på samlebånd til aftensmad, for forældrene ønsker et pakistansk arrangeret ægteskab for deres søn. Men Kumail er ikke interesseret i hverken en advokatstilling eller en pakistansk hustru. Han er nemlig efter et ”engangsknald” blevet forelsket i amerikanske, hvide Emily. De er begge enige om, at de bare skal have lidt uforpligtende hyggesex, men alligevel opstår der over tid en kemi mellem dem, der handler om mere end sex. Desværre rammes Emily af en alvorlig sygdom, der lægger hende i koma i størstedelen af filmen, og ind på scenen træder så hendes neurotiske forældre, som Kumail så skal til at forholde sig til samtidig med, at han kæmper med sit eget familiære tilhørsforhold i skismaet mellem to kulturer. Den lange periode, hvor Emily er indlagt, og hvor Kumail er nødt til at lære hendes forældre at kende, udvirker nogle situationer og samtaler, der i deres akavethed kunne have været rigtig morsomme, men aldrig rigtig bliver det på den lange bane.
Langt mellem klukkene
Hele standup-miljøet er præget af halvsjofle historier, som ikke er sjove, og de historier, der ikke er sjofle, er heller ikke er særlig sjove. Standup burde være sjovt, så det er lidt selvmodsigende med en film, der tager udgangspunkt i standup, der aldrig rigtig blive forløst i humor. En del af de jokes, der kommer op, er måske mere sjove ind i en amerikansk sammenhæng, da de ofte har amerikanske referencer, men her slår de ikke igennem. Da netop miljøet som standupkomiker fylder en del, bliver filmen i en stor del af tiden langtrukken og lidt kedelig. Der er dog morsomme highlights undervejs, skønt de ikke er mange. Især er forholdet mellem Kumail og hans pakistanske forældre meget, meget morsomt beskrevet. Deres ildhu for at få et arrangeret ægteskab ført igennem, er virkelig sjov.
Humor og alvor
Enhver god komedie skal også rumme en tankevækkende alvor, og selv om der ikke er meget at grine af undervejs, så er alvoren en følgesvend. Det tabu, at man er nødt til at skulle overholde de uskrevne muslimske regler og må gå på kompromis med sandheden for ikke at blive udstødt af familien, er noget, der tages hul på, men kunne have fyldt endnu mere. Hele hykleriet omkring, at det er i orden for en ung muslimsk fyr at gå ud og ”få løbet hornene” af sig sammen med de hvide piger, bare man til sidst falder til ro i ægteskabet med en pæn muslimsk pige, er faktisk en kulturel problemstilling, der rummer en dyb alvor. Det tankevækkende i de kulturelle problemer, der opstår, når man er opvokset i et amerikansk samfund, men skal indordne sig under nogle religiøse regler og kulturelle forventninger fra et helt andet land, er det, der trods alt løfter filmen lidt. Filmen har en fortællingsramme, der kunne være fyldt ud med noget fantastisk, men den fuser ud.
Var det ikke fordi, at jeg skulle se filmen til ende for at anmelde den, var jeg nok stået af efter det første kvarter. Så komedie….tja….I was not amused. Not really.
DriveAction, Drama, Filmstriben.dkAf: Michael Agerbo Mørch 28.10.2011Den danske Cannes-vinder, Nicolas Winding Refn, er[mere] |
De tre musketererThe Three MusketeersAction, Adventure, Romance, Filmstriben.dkAf: Carsten Riis Jensen 18.10.2011Klassikeren om de tre musketerer i en ligegyldig, [mere] |
Kvinderne på sjette salLes femmes du 6ème étageKomedie, Filmstriben.dkAf: Michael Agerbo Mørch 13.10.2011I mødet med nogle spanske stuepiger bliver en fran[mere] |
Paradise NowDrama, TEMA Israel, Vestbredden, Gaza, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 04.10.2011To unge mænd i Nablus er udvalgt til at blive selv[mere] |
The Way BackBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Filmstriben.dkAf: Henrik Højlund 28.09.2011Syv fanger flygter fra en sibirisk fangelejr i 194[mere] |
Som støv fra himmelenLike Dandelion DustDrama, Top 10 2010, Filmstriben.dkAf: Anders Kronborg 23.09.2011En film om adoption. Et tankevækkende drama om kam[mere] |
The EagleAction, Drama, Filmstriben.dkAf: Sprint Aagaard Korsholm 20.09.2011I Romertiden betød familiens og landets ære mere e[mere] |
The Great DebatersBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Filmstriben.dkAf: Mikael Arendt Laursen 13.09.2011Ud fra devisen, at en uretfærdig lov slet ikke er [mere] |
Mother and ChildDrama, Filmstriben.dk, TEMA Ved livets begyndelseAf: Sprint Aagaard Korsholm 09.09.2011En film om de menneskelige omkostninger ved bortad[mere] |
Jud Süss - i ondskabens tjenesteJud Süss - Film ohne GewissenBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, TEMA Anden verdenskrig, Filmstriben.dkAf: Henrik Højlund 05.09.2011Skuespilleren Ferdinand Marian tvinges af Joseph G[mere] |
The Company MenDrama, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 23.08.2011Efter massefyringer følger vi en lille håndfuld mæ[mere] |
AjamiDrama, Krimi, TEMA Israel, Vestbredden, Gaza, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 19.08.2011Jøder og arabere lever side om side i Ajami-kvarte[mere] |
Midnight in ParisKomedie, Romance, Filmstriben.dkAf: Lars Dahle 11.08.2011Forfatteren Gil besøger Paris sammen med sin forlo[mere] |
De kaldte hende SarahElle s'appelait SarahDrama, TEMA Anden verdenskrig, TEMA Ved livets begyndelse, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 05.08.2011Sarah og hendes familie er jøder og bliver i 1942 [mere] |
BeslutningenLa rafleBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, TEMA Anden verdenskrig, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 15.07.2011Den franske regering brugte jøderne som led i en h[mere] |