LIDT HÅB I HÅBLØSHEDEN
Det er fristende at kalde "Tårnet" en sød dukkefilm, men det går ikke. Filmens tema er for dystert til den betegnelse. Men hovedpersonen, den 11-årige Wardi, er både sød og videbegærlig. Hun bor sammen med sin familie i flygtningelejren Bourj El-Barajneh i Beirut. Vi møder fire generationer. Oldefar Sidi kan huske den 15. maj 1948, hvor familien forlod deres hus. Det er dagen, der på arabisk har fået navnet Nakba (katastrofen). Filmen foregår i løbet af den 15. maj i nutiden. Wardi får det indtryk, at hendes oldefar har mistet håbet. "Så må du finde det og give ham det tilbage," lyder en opfordring fra hendes farmor. "Hvis der er nogen, der ved noget om håb, så er det os."
Filmens røde tråd bliver at følge hendes jagt på håbet. Gennem flere samtaler får hun en række indtryk af den erindring, som flygtningelejrens beboere lever i. Vi præsenteres altså ikke for objektiv historieundervisning, men vi møder den fortælling, der lever blandt de statsløse palæstinensiske flygtninge i lejren. Uanset om denne fortælling svarer til virkeligheden eller ikke, er den en væsentlig del af deres selvforståelse og identitet. "Hvis vi ikke kender vores fortid og ved, hvor vi kommer fra, hvad er vi så? Ingenting," siger Sidi.
Det virkelige liv
Filmens norske forfatter og instruktør Mats Grorud har levet i flygtningelejren i Beirut for at lære beboernes vilkår at kende. I et interview fortæller han, at han har en stor medfølelse med verdens hårdest ramte. Ud fra en venstreorienteret forståelse af livet og verden, ønsker han at arbejde for bedre vilkår for dem. Han har modelleret filmens karakterer over mennesker, som han har lært at kende i det virkelige liv. Vi har ingen grund til at tvivle på det billede, filmen tegner af livet i en palæstinensisk flygtningelejr.
Interesserer man sig ikke for mellemøstlig politik, kan man også se filmen som en generel beskrivelse af, at mennesker har brug for et håb for at kunne leve. Kritikere af Israel vil finde en hel del bekræftelse i filmen, som giver Israel hele skylden for flygtningenes situation. Men man kan altså også nøjes med at se den som de palæstinensiske flygtninges egen subjektive fortælling om deres historiske baggrund.
Fint kunstnerisk udtryk
Ud over animerede dukker, som er optaget i stop motion, bruger instruktøren flere teknikker. Fortællingerne fra fortiden er vist som todimensionel tegnefilm. Når Wardi kigger i familiens fotoalbummer, er de fyldt med fotos fra virkeligheden. Når der vises historiske glimt i fjernsynet, er der klippet autentiske filmklip ind på skærmen. Det fungerer alt sammen ganske fint hver for sig og som et samlet udtryk. Lydsidens musik veksler mellem arabisk folkemusik og klassisk orkestermusik fra Saint-Saäns' Dyrenes karneval.
Det kunstneriske udtryk i tegnefilm, dukker og kulisser er spændende. Især er det lykkedes at lave nogle sjælfulde øjne. Flere total-scener fra flygtningelejren er rigtig flotte både i udførelse og fotografering. Filmens titel skyldes, at hver ny generation har bygget oven på det eksisterende. Det giver en ret særpræget "skyline" som bestemt ikke er tegnet af en byplanlægger. Tårnene kan ses som et symbolsk udtryk for det håb, der trods alt findes i lejren. Håbet om engang at vende tilbage til slægtens hus. Dette håb bliver konkret i en central scene i filmen, hvor Wardi overtager ansvaret for at passe på den nøgle, som i sin tid blev brugt til at låse yderdøren, da familien forlod sit hjem.
Kan ses på Blockbuster.dk, hvor sproget er norsk med danske undertekster.
Derudover kan den ses på filmstriben.dk og lånes som dvd på biblioteket.
Vores mand i AmerikaBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Filmstriben.dk, TEMA Anden verdenskrig, TEMA Danske filmAf: Ketty Dahl 24.08.2020Under krigen nægter den danske ambassadør i USA, H[mere] |
Gud være lovetGrâce à DieuBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Filmstriben.dkAf: Peter E. Nissen 31.07.2020En afdækning af seksuelt misbrug af mindreårige i [mere] |
UndtagelsenDrama, Thriller, TEMA Danske film, Filmstriben.dkAf: Ketty Dahl 07.07.2020Fire kvinder arbejder med ondskabens psykologi, me[mere] |
The Kindness of StrangersDrama, Filmstriben.dkAf: Ketty Dahl 22.06.2020Lone Scherfigs “The Kindness of Strangers” er en s[mere] |
Official SecretsBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 19.06.2020Før Irak-krigen 2003 var whistlebloweren Katharine[mere] |
PeterlooBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Filmstriben.dkAf: Henrik Højlund 12.06.2020Året er 1819 i Manchester, hvor myndighederne slår[mere] |
HonninglandHoneylandDokumentar, Drama, Filmstriben.dkAf: Anders Sune Hansen 02.06.2020Honningland – et land, hvor der desværre ikke læng[mere] |
Sorry We Missed YouDrama, Filmstriben.dkAf: Henrik Højlund 22.05.2020En stærk socialrealistisk film af Ken Loach om en [mere] |
The Messenger (2019)KurierBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Thriller, TEMA Anden verdenskrig, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 15.05.2020Den polske officer Jan Nowak skulle under krigen v[mere] |
Ben is BackDrama, Filmstriben.dkAf: Finn Andersen 07.05.2020Mørkt familiedrama omkring juletid. Den 19-årige B[mere] |
Løfte ved daggryla promesse de l'aubeBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, TEMA Biografiske film, Filmstriben.dkAf: Ketty Dahl 17.04.2020Filmen skildrer en søns og en mors indbyrdes afhæn[mere] |
Mod solnedgangenHikariDrama, Filmstriben.dkAf: Christoffer Winther West 11.04.2020I "Mod solnedgangen" møder vi den japanske næsten [mere] |
Legenden om JordhavetAdventure, Animation, Filmstriben.dkAf: Kristoffer Dahl 08.04.2020Et smukt forvirrende middelmådigt fejlskud fra ani[mere] |
OnkelDrama, Filmstriben.dk, TEMA Danske filmAf: Peter E. Nissen 03.04.2020En meget seværdig og langsom kunstfilm om Kris og [mere] |
Flugten fra ØsttysklandBalloonBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Thriller, Filmstriben.dkAf: Peter E. Nissen 19.03.2020Et helstøbt drama om to familiers forberedelser og[mere] |