LIDT HÅB I HÅBLØSHEDEN
Det er fristende at kalde "Tårnet" en sød dukkefilm, men det går ikke. Filmens tema er for dystert til den betegnelse. Men hovedpersonen, den 11-årige Wardi, er både sød og videbegærlig. Hun bor sammen med sin familie i flygtningelejren Bourj El-Barajneh i Beirut. Vi møder fire generationer. Oldefar Sidi kan huske den 15. maj 1948, hvor familien forlod deres hus. Det er dagen, der på arabisk har fået navnet Nakba (katastrofen). Filmen foregår i løbet af den 15. maj i nutiden. Wardi får det indtryk, at hendes oldefar har mistet håbet. "Så må du finde det og give ham det tilbage," lyder en opfordring fra hendes farmor. "Hvis der er nogen, der ved noget om håb, så er det os."
Filmens røde tråd bliver at følge hendes jagt på håbet. Gennem flere samtaler får hun en række indtryk af den erindring, som flygtningelejrens beboere lever i. Vi præsenteres altså ikke for objektiv historieundervisning, men vi møder den fortælling, der lever blandt de statsløse palæstinensiske flygtninge i lejren. Uanset om denne fortælling svarer til virkeligheden eller ikke, er den en væsentlig del af deres selvforståelse og identitet. "Hvis vi ikke kender vores fortid og ved, hvor vi kommer fra, hvad er vi så? Ingenting," siger Sidi.
Det virkelige liv
Filmens norske forfatter og instruktør Mats Grorud har levet i flygtningelejren i Beirut for at lære beboernes vilkår at kende. I et interview fortæller han, at han har en stor medfølelse med verdens hårdest ramte. Ud fra en venstreorienteret forståelse af livet og verden, ønsker han at arbejde for bedre vilkår for dem. Han har modelleret filmens karakterer over mennesker, som han har lært at kende i det virkelige liv. Vi har ingen grund til at tvivle på det billede, filmen tegner af livet i en palæstinensisk flygtningelejr.
Interesserer man sig ikke for mellemøstlig politik, kan man også se filmen som en generel beskrivelse af, at mennesker har brug for et håb for at kunne leve. Kritikere af Israel vil finde en hel del bekræftelse i filmen, som giver Israel hele skylden for flygtningenes situation. Men man kan altså også nøjes med at se den som de palæstinensiske flygtninges egen subjektive fortælling om deres historiske baggrund.
Fint kunstnerisk udtryk
Ud over animerede dukker, som er optaget i stop motion, bruger instruktøren flere teknikker. Fortællingerne fra fortiden er vist som todimensionel tegnefilm. Når Wardi kigger i familiens fotoalbummer, er de fyldt med fotos fra virkeligheden. Når der vises historiske glimt i fjernsynet, er der klippet autentiske filmklip ind på skærmen. Det fungerer alt sammen ganske fint hver for sig og som et samlet udtryk. Lydsidens musik veksler mellem arabisk folkemusik og klassisk orkestermusik fra Saint-Saäns' Dyrenes karneval.
Det kunstneriske udtryk i tegnefilm, dukker og kulisser er spændende. Især er det lykkedes at lave nogle sjælfulde øjne. Flere total-scener fra flygtningelejren er rigtig flotte både i udførelse og fotografering. Filmens titel skyldes, at hver ny generation har bygget oven på det eksisterende. Det giver en ret særpræget "skyline" som bestemt ikke er tegnet af en byplanlægger. Tårnene kan ses som et symbolsk udtryk for det håb, der trods alt findes i lejren. Håbet om engang at vende tilbage til slægtens hus. Dette håb bliver konkret i en central scene i filmen, hvor Wardi overtager ansvaret for at passe på den nøgle, som i sin tid blev brugt til at låse yderdøren, da familien forlod sit hjem.
Kan ses på Blockbuster.dk, hvor sproget er norsk med danske undertekster.
Derudover kan den ses på filmstriben.dk og lånes som dvd på biblioteket.
Mig og MelodyWhatever WorksKomedie, Romance, Filmstriben.dkAf: Eivind Algrøy 04.01.2010Melody flytter fra sin trygge, kristne sydstatsfam[mere] |
KoncertenLe concertDrama, Komedie, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 28.12.2009En fyret, russisk dirigent får efter 30 år en chan[mere] |
CaminoBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Filmstriben.dkAf: Michael Agerbo Mørch 24.12.2009Stærk film, som viser livets styrke, og hvad relig[mere] |
Coco før ChanelBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, TEMA Biografiske film, Filmstriben.dkAf: Michael Agerbo Mørch 15.12.2009I en ekstravagant tid fremstår den krukkede Coco s[mere] |
The Burning PlainDrama, Filmstriben.dkAf: Thomas F. Moesgaard-Christensen 04.12.2009En dramatisk og alvorlig film. I lighed med "Babel[mere] |
Det syvende seglDet sjunde insegletDrama, Filmstriben.dk, Top 100 2011Af: Thomas F. Moesgaard-Christensen 20.11.2009Filmen hører til én af Bergmans mest kendte - blan[mere] |
Baader Meinhof kompleksetBaader Meinhof ComplexBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Thriller, Filmstriben.dkAf: Mikael Arendt Laursen 03.11.2009Den tyske filmindustri viser sig i storform i diss[mere] |
Den fabelagtige Amélie fra MontmartreLe Fabuleux destin d'Amélie PoulainKomedie, Romance, Filmstriben.dkAf: Michael Agerbo Mørch 27.10.2009En fabelagtig film om den naive Amélie, der på sin[mere] |
Over gaden under vandetDrama, Filmstriben.dk, TEMA Danske filmAf: Michael Agerbo Mørch 26.10.2009Indgroet net af utroskab og utroværdighed forsøges[mere] |
The FallAdventure, Drama, Filmstriben.dkAf: Thomas F. Moesgaard-Christensen 21.10.2009En fantastiskfilm, som bevæger sig mellem eventyr [mere] |
Købmanden i ProvenceLe Fils de l'épicierDrama, Filmstriben.dkAf: Thomas F. Moesgaard-Christensen 13.10.2009Efter 10 år i Paris vender Antoine hjem til fadere[mere] |
De vilde svanerAdventure, Filmstriben.dkAf: Michael Agerbo Mørch 09.10.2009En jævn film, som til gengæld hæves ved nogle spæn[mere] |
Looking for EricDrama, Komedie, TEMA Sportsfilm, Filmstriben.dkAf: Michael Agerbo Mørch 09.10.2009Eric Bishops er fodboldfan og tilhænger af Manches[mere] |
Manon og kildenManon des sourcesDrama, Filmstriben.dkAf: Carsten Riis Jensen 06.10.2009Klassisk fransk film om bedrageri, ukuelighed, vej[mere] |
Kilden i ProvenceJean de FloretteDrama, Filmstriben.dkAf: Carsten Riis Jensen 06.10.2009Klassisk fransk film om bedrageri, ukuelighed, vej[mere] |