LIDT HÅB I HÅBLØSHEDEN
Det er fristende at kalde "Tårnet" en sød dukkefilm, men det går ikke. Filmens tema er for dystert til den betegnelse. Men hovedpersonen, den 11-årige Wardi, er både sød og videbegærlig. Hun bor sammen med sin familie i flygtningelejren Bourj El-Barajneh i Beirut. Vi møder fire generationer. Oldefar Sidi kan huske den 15. maj 1948, hvor familien forlod deres hus. Det er dagen, der på arabisk har fået navnet Nakba (katastrofen). Filmen foregår i løbet af den 15. maj i nutiden. Wardi får det indtryk, at hendes oldefar har mistet håbet. "Så må du finde det og give ham det tilbage," lyder en opfordring fra hendes farmor. "Hvis der er nogen, der ved noget om håb, så er det os."
Filmens røde tråd bliver at følge hendes jagt på håbet. Gennem flere samtaler får hun en række indtryk af den erindring, som flygtningelejrens beboere lever i. Vi præsenteres altså ikke for objektiv historieundervisning, men vi møder den fortælling, der lever blandt de statsløse palæstinensiske flygtninge i lejren. Uanset om denne fortælling svarer til virkeligheden eller ikke, er den en væsentlig del af deres selvforståelse og identitet. "Hvis vi ikke kender vores fortid og ved, hvor vi kommer fra, hvad er vi så? Ingenting," siger Sidi.
Det virkelige liv
Filmens norske forfatter og instruktør Mats Grorud har levet i flygtningelejren i Beirut for at lære beboernes vilkår at kende. I et interview fortæller han, at han har en stor medfølelse med verdens hårdest ramte. Ud fra en venstreorienteret forståelse af livet og verden, ønsker han at arbejde for bedre vilkår for dem. Han har modelleret filmens karakterer over mennesker, som han har lært at kende i det virkelige liv. Vi har ingen grund til at tvivle på det billede, filmen tegner af livet i en palæstinensisk flygtningelejr.
Interesserer man sig ikke for mellemøstlig politik, kan man også se filmen som en generel beskrivelse af, at mennesker har brug for et håb for at kunne leve. Kritikere af Israel vil finde en hel del bekræftelse i filmen, som giver Israel hele skylden for flygtningenes situation. Men man kan altså også nøjes med at se den som de palæstinensiske flygtninges egen subjektive fortælling om deres historiske baggrund.
Fint kunstnerisk udtryk
Ud over animerede dukker, som er optaget i stop motion, bruger instruktøren flere teknikker. Fortællingerne fra fortiden er vist som todimensionel tegnefilm. Når Wardi kigger i familiens fotoalbummer, er de fyldt med fotos fra virkeligheden. Når der vises historiske glimt i fjernsynet, er der klippet autentiske filmklip ind på skærmen. Det fungerer alt sammen ganske fint hver for sig og som et samlet udtryk. Lydsidens musik veksler mellem arabisk folkemusik og klassisk orkestermusik fra Saint-Saäns' Dyrenes karneval.
Det kunstneriske udtryk i tegnefilm, dukker og kulisser er spændende. Især er det lykkedes at lave nogle sjælfulde øjne. Flere total-scener fra flygtningelejren er rigtig flotte både i udførelse og fotografering. Filmens titel skyldes, at hver ny generation har bygget oven på det eksisterende. Det giver en ret særpræget "skyline" som bestemt ikke er tegnet af en byplanlægger. Tårnene kan ses som et symbolsk udtryk for det håb, der trods alt findes i lejren. Håbet om engang at vende tilbage til slægtens hus. Dette håb bliver konkret i en central scene i filmen, hvor Wardi overtager ansvaret for at passe på den nøgle, som i sin tid blev brugt til at låse yderdøren, da familien forlod sit hjem.
Kan ses på Blockbuster.dk, hvor sproget er norsk med danske undertekster.
Derudover kan den ses på filmstriben.dk og lånes som dvd på biblioteket.
Kvinderne på sjette salLes femmes du 6ème étageKomedie, Filmstriben.dkAf: Michael Agerbo Mørch 13.10.2011I mødet med nogle spanske stuepiger bliver en fran[mere] |
Paradise NowDrama, TEMA Israel, Vestbredden, Gaza, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 04.10.2011To unge mænd i Nablus er udvalgt til at blive selv[mere] |
The Way BackBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Filmstriben.dkAf: Henrik Højlund 28.09.2011Syv fanger flygter fra en sibirisk fangelejr i 194[mere] |
Som støv fra himmelenLike Dandelion DustDrama, Top 10 2010, Filmstriben.dkAf: Anders Kronborg 23.09.2011En film om adoption. Et tankevækkende drama om kam[mere] |
The EagleAction, Drama, Filmstriben.dkAf: Sprint Aagaard Korsholm 20.09.2011I Romertiden betød familiens og landets ære mere e[mere] |
The Great DebatersBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Filmstriben.dkAf: Mikael Arendt Laursen 13.09.2011Ud fra devisen, at en uretfærdig lov slet ikke er [mere] |
Mother and ChildDrama, Filmstriben.dk, TEMA Ved livets begyndelseAf: Sprint Aagaard Korsholm 09.09.2011En film om de menneskelige omkostninger ved bortad[mere] |
Jud Süss - i ondskabens tjenesteJud Süss - Film ohne GewissenBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, TEMA Anden verdenskrig, Filmstriben.dkAf: Henrik Højlund 05.09.2011Skuespilleren Ferdinand Marian tvinges af Joseph G[mere] |
The Company MenDrama, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 23.08.2011Efter massefyringer følger vi en lille håndfuld mæ[mere] |
AjamiDrama, Krimi, TEMA Israel, Vestbredden, Gaza, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 19.08.2011Jøder og arabere lever side om side i Ajami-kvarte[mere] |
Midnight in ParisKomedie, Romance, Filmstriben.dkAf: Lars Dahle 11.08.2011Forfatteren Gil besøger Paris sammen med sin forlo[mere] |
De kaldte hende SarahElle s'appelait SarahDrama, TEMA Anden verdenskrig, TEMA Ved livets begyndelse, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 05.08.2011Sarah og hendes familie er jøder og bliver i 1942 [mere] |
BeslutningenLa rafleBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, TEMA Anden verdenskrig, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 15.07.2011Den franske regering brugte jøderne som led i en h[mere] |
Vandringsmanden (1979)StalkerScience fiction, Filmstriben.dkAf: Thomas F. Moesgaard-Christensen 11.07.2011En science fiction film med masser af kristen symb[mere] |
Oscar and the Lady in PinkOscar et la dame roseDrama, Familiefilm, TEMA Familiefilm A/7 år, Filmstriben.dkAf: Johan Schmidt Larsen 01.07.2011En fantasifuld og poetisk film af den store fransk[mere] |