LIDT HÅB I HÅBLØSHEDEN
Det er fristende at kalde "Tårnet" en sød dukkefilm, men det går ikke. Filmens tema er for dystert til den betegnelse. Men hovedpersonen, den 11-årige Wardi, er både sød og videbegærlig. Hun bor sammen med sin familie i flygtningelejren Bourj El-Barajneh i Beirut. Vi møder fire generationer. Oldefar Sidi kan huske den 15. maj 1948, hvor familien forlod deres hus. Det er dagen, der på arabisk har fået navnet Nakba (katastrofen). Filmen foregår i løbet af den 15. maj i nutiden. Wardi får det indtryk, at hendes oldefar har mistet håbet. "Så må du finde det og give ham det tilbage," lyder en opfordring fra hendes farmor. "Hvis der er nogen, der ved noget om håb, så er det os."
Filmens røde tråd bliver at følge hendes jagt på håbet. Gennem flere samtaler får hun en række indtryk af den erindring, som flygtningelejrens beboere lever i. Vi præsenteres altså ikke for objektiv historieundervisning, men vi møder den fortælling, der lever blandt de statsløse palæstinensiske flygtninge i lejren. Uanset om denne fortælling svarer til virkeligheden eller ikke, er den en væsentlig del af deres selvforståelse og identitet. "Hvis vi ikke kender vores fortid og ved, hvor vi kommer fra, hvad er vi så? Ingenting," siger Sidi.
Det virkelige liv
Filmens norske forfatter og instruktør Mats Grorud har levet i flygtningelejren i Beirut for at lære beboernes vilkår at kende. I et interview fortæller han, at han har en stor medfølelse med verdens hårdest ramte. Ud fra en venstreorienteret forståelse af livet og verden, ønsker han at arbejde for bedre vilkår for dem. Han har modelleret filmens karakterer over mennesker, som han har lært at kende i det virkelige liv. Vi har ingen grund til at tvivle på det billede, filmen tegner af livet i en palæstinensisk flygtningelejr.
Interesserer man sig ikke for mellemøstlig politik, kan man også se filmen som en generel beskrivelse af, at mennesker har brug for et håb for at kunne leve. Kritikere af Israel vil finde en hel del bekræftelse i filmen, som giver Israel hele skylden for flygtningenes situation. Men man kan altså også nøjes med at se den som de palæstinensiske flygtninges egen subjektive fortælling om deres historiske baggrund.
Fint kunstnerisk udtryk
Ud over animerede dukker, som er optaget i stop motion, bruger instruktøren flere teknikker. Fortællingerne fra fortiden er vist som todimensionel tegnefilm. Når Wardi kigger i familiens fotoalbummer, er de fyldt med fotos fra virkeligheden. Når der vises historiske glimt i fjernsynet, er der klippet autentiske filmklip ind på skærmen. Det fungerer alt sammen ganske fint hver for sig og som et samlet udtryk. Lydsidens musik veksler mellem arabisk folkemusik og klassisk orkestermusik fra Saint-Saäns' Dyrenes karneval.
Det kunstneriske udtryk i tegnefilm, dukker og kulisser er spændende. Især er det lykkedes at lave nogle sjælfulde øjne. Flere total-scener fra flygtningelejren er rigtig flotte både i udførelse og fotografering. Filmens titel skyldes, at hver ny generation har bygget oven på det eksisterende. Det giver en ret særpræget "skyline" som bestemt ikke er tegnet af en byplanlægger. Tårnene kan ses som et symbolsk udtryk for det håb, der trods alt findes i lejren. Håbet om engang at vende tilbage til slægtens hus. Dette håb bliver konkret i en central scene i filmen, hvor Wardi overtager ansvaret for at passe på den nøgle, som i sin tid blev brugt til at låse yderdøren, da familien forlod sit hjem.
Kan ses på Blockbuster.dk, hvor sproget er norsk med danske undertekster.
Derudover kan den ses på filmstriben.dk og lånes som dvd på biblioteket.
Jeg hedder ErnestoInfancia clandestinaDrama, Filmstriben.dkAf: Jacob Engholm Bøytler Rahbek 16.01.201512-årige Ernestos familie kæmper mod militærjuntae[mere] |
GensynetÅterträffenDrama, Filmstriben.dkAf: Henrik Højlund 09.01.2015Filminstruktøren Anna Odell mødes med sin gamle kl[mere] |
Den grønne cykelWadjdaDrama, Filmstriben.dkAf: Sara Josenius Wagnholt 02.01.2015En saudiarabisk 10-årig pige har besluttet, at hun[mere] |
Side om sideDokumentar, Filmstriben.dkAf: Erik Holmgaard 30.12.2014To naboer har ikke talt sammen i over 10 år på gru[mere] |
IdaDrama, Filmstriben.dkAf: Mathias Wibo Kure og Michael Agerbo Mørch 19.12.2014En ung nonne udfordres dybt af sin egen fortid og [mere] |
The DoubleDrama, Thriller, Filmstriben.dkAf: Per Breindahl 10.12.2014Den stille og frygtsomme Simon får vendt op og ned[mere] |
The HomesmanDrama, Western, Filmstriben.dkAf: Sprint Aagaard Korsholm 08.12.2014En dyster og realistisk film fra det virkeligt vil[mere] |
About A BoyDrama, Komedie, Filmstriben.dkAf: Anders Kronborg 26.11.2014Hugh Grant er næsten genial i rollen som den naive[mere] |
The Selfish GiantDrama, Filmstriben.dkAf: Sara Josenius Wagnholt 21.11.2014Filmen er en nutidig tolkning af Oscar Wildes even[mere] |
BryllupskaosQu'est-ce qu'on a fait au Bon DieuKomedie, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 20.11.2014Et ægtepar med fire døtre må se deres familie udvi[mere] |
Stille hjerteDrama, Filmstriben.dk, TEMA Danske filmAf: Sprint Aagaard Korsholm 17.11.2014En gribende film om en familie, der udfører assist[mere] |
The Good LieBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, TEMA Kristne film, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 13.11.2014Sudanesiske børn flygter mere end 1200 km under en[mere] |
Livets BlomstLa fleur de l’âgeKomedie, Filmstriben.dkAf: Per Breindahl 07.11.2014En afdæmpet og poetisk film om at blive gammel. De[mere] |
BethlehemDrama, Thriller, TEMA Israel, Vestbredden, Gaza, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 03.11.2014En israelsk efterretningsagent og en palæstinensis[mere] |
The LunchboxDabbaDrama, Romance, Filmstriben.dkAf: Finn Andersen 28.10.2014Tusindvis af lunchbokse bringes hver dag ud i Mumb[mere] |