SERIEMORDER
Vi er i Madrid, hvor over en million pilgrimme venter på pavens besøg. En række ældre kvinder findes voldtaget og myrdet. En ubehagelig sag, som to politifolk, som de fleste af deres kolleger finder ubehagelige, får til opgave. Luis Velarde (Antonio de la Torre) er meget følsom og indlevende i sin efterforskning, mens Javier Alfaro (Roberto Álamo) bruger den direkte og voldelige fremgangsmåde. Velarde stammer desuden noget, hvilket ikke gør kommunikationen med andre nemmere. I en blanding af med- og modarbejde fra de andre kollegers side arbejder dette umage makkerpar med at få standset denne seriemorder.
Morderen
Ret tidligt i filmen afsløres for os tilskuere, hvem morderen er. Den unge Andrés Bosque (Javier Pereira) er enhver ældre svigermors drøm. Han er høflig og hjælpsom og passer sin gamle mor på forbilledlig vis. Filmens nerve er således ikke spørgsmålet om, hvem der er seriemorderen. Men ud over at følge spillet mellem politi og forbryder, stiller filmen mere og mere tydeligt spørgsmålet: "Vi ved, hvem seriemorderen er – men er der ikke også andre forbrydere?"
Filmen fører os ind under huden på de to politifolks privatliv. Begge har det svært i relationen til kvinder. Begge oplever, at de måske dybest set ikke adskiller sig så meget fra den voldtægtsmand og morder, de forfølger. Endvidere kan der stilles etiske spørgsmål til en politiledelse, der hemmeligholder morderne for ikke at skabe ballade under det fornemme besøg – vel vidende, at potentielle nye ofre ikke bliver advaret.
Tilgivelse
Filmens titel kan både oversættes ”Må Gud frelse os” og ”Må Gud tilgive os”. Det kan altså generelt gå på, at kun Gud dybest set kan redde os fra seriemordere. Det kan også – og det tænker jeg er ret tydeligt mest i tråd med filmens intention – gå på, at kun Gud vil være i stand til at tilgive os. Selve sætningen siges vist kun en enkelt gang sådan lidt i forbifarten i filmen. Det er ikke en prægnant replik i en afgørende scene. Men nok en prægnant overskrift over denne spanske film, der blotlægger noget i tre mænds liv, der i hvert fald kan forekomme ret så utilgiveligt, set med menneskelige øjne. Om Gud så ser på det med andre øjne, melder filmen til gengæld intet om. Som en del af efterforskningsarbejdet har de to kontakt til en kirke, men det er alene for at få informationer om en person. Kirkens eventuelle bud på en bøn om tilgivelse, må tilskueren selv finde ud af, efter at filmen er set.
Det indre
Som i så mange andre spanske film er fokus på de enkelte personer og deres sind og deres relationer til andre. Det er ikke de voldsomme begivenheder og et forrygende plot, der ender i et fyrværkeri, der fylder, men derimod de mange detaljer i den forunderlige verden, der hedder det menneskelige sind. Skuespillerne formår stort set at blive på dette niveau og ikke forfalde til teatralske stereotyper. Filmens tænksomme og lidt dystre skudvinkler og klip kombineret med den meget virkningsfulde musik går op i en højere enhed med de nuancerede personportrætter.
Søger man en film med klart plot og en tydelig afslutning, skal man se noget andet. Men vil man en tur ned under overfladen, er det en oplevelse, der også kan sætte dybe tanker i gang. Fx tanker om, hvorfor folk bliver til det, de er. Filmen leverer nogle bud på opvækstens betydning – men forfalder ikke helt til populærpsykologiens nemme forklaringsmodeller.
Det eneste lidt overmodne æble i filmens æstetiske frugtkurv er de mange scener, hvor man på gerningsstedet eller hos retsmedicineren ser de voldtagne og myrdede ældre kvinder. Det var ikke nødvendigt at lade os se så mange detaljer for at føle gruen over disse ugerninger.
Du som er i himlenDrama, Filmstriben.dk, TEMA Danske filmAf: Peter E. Nissen 16.05.2022Filmatisering af Marie Bregendahls bog ”En dødsnat[mere] |
Den gyldne jordDie Adern der WeltDrama, Filmstriben.dkAf: Henrik Højlund 12.05.2022En mongolsk nomadefamilie presses af minedriften, [mere] |
De forbandede år 2Biografi/baseret på virkelig historie, Drama, Filmstriben.dk, TEMA Anden verdenskrig, TEMA Danske filmAf: Christian Thomsen 21.04.2022De forbandede år fra 2020 var første del af en sto[mere] |
XDrama, Gyser, Filmstriben.dkAf: Peter Palmqvist Skjøtt Poulsen 05.04.2022Ti Wests ønskede med sin nyeste gysefilm at lave e[mere] |
BenedettaBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Filmstriben.dk, TEMA Film og sexAf: Peter Palmqvist Skjøtt Poulsen 10.03.2022En grænseoverskridende visuel og teknisk flot film[mere] |
Der findes ingen ondskabSheytan vojud nadaradDrama, Filmstriben.dkAf: Henrik Højlund 08.03.2022Fire uafhængige historier i Iran viser, at hovedpe[mere] |
Close to You/Altid nær digNowhere SpecialDrama, Filmstriben.dkAf: Ketty Dahl 14.02.2022En hjertevarm og god far er uhelbredelig syg og vi[mere] |
SneleopardenLa panthêre des neigesDokumentar, Filmstriben.dkAf: Henrik Højlund 08.02.2022Dokumentarfilm om den det mystiske dyr, sneleopard[mere] |
Sing StreetDrama, Komedie, Romance, Filmstriben.dkAf: Christian Thomsen 04.02.2022Sing Street er en lille, overset perle om unge Con[mere] |
LambDÝRIÐDrama, Filmstriben.dkAf: Sprint Aagaard Korsholm 01.02.2022Et ungt ægtepar lever et isoleret liv som fåreavle[mere] |
Om det uendeligeOm det uändligaDrama, Filmstriben.dkAf: Sprint Aagaard Korsholm 21.01.2022Et kunstværk eller en kunstig film? Meningerne vil[mere] |
Pinocchio (2019)Adventure, Drama, Familiefilm, Filmstriben.dk, TEMA Familiefilm A/7 årAf: Peter E. Nissen 18.01.2022Smuk italiensk film om trædukken Pinocchio, som op[mere] |
De GaulleBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Filmstriben.dk, TEMA Anden verdenskrigAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 10.12.2021Da tyskerne i 1940 trænger ind i Frankrig, er gene[mere] |
Det lille bageriLove SarahDrama, Komedie, Romance, Filmstriben.dkAf: Peter E. Nissen 26.11.2021Tre kvinder med sår på sjælen finder sammen i et f[mere] |
CharlatanBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, TEMA Biografiske film, Filmstriben.dkAf: Henrik Højlund 23.11.2021Tjekkisk film om helbrederen Mikolášek, der har en[mere] |