SERIEMORDER
Vi er i Madrid, hvor over en million pilgrimme venter på pavens besøg. En række ældre kvinder findes voldtaget og myrdet. En ubehagelig sag, som to politifolk, som de fleste af deres kolleger finder ubehagelige, får til opgave. Luis Velarde (Antonio de la Torre) er meget følsom og indlevende i sin efterforskning, mens Javier Alfaro (Roberto Álamo) bruger den direkte og voldelige fremgangsmåde. Velarde stammer desuden noget, hvilket ikke gør kommunikationen med andre nemmere. I en blanding af med- og modarbejde fra de andre kollegers side arbejder dette umage makkerpar med at få standset denne seriemorder.
Morderen
Ret tidligt i filmen afsløres for os tilskuere, hvem morderen er. Den unge Andrés Bosque (Javier Pereira) er enhver ældre svigermors drøm. Han er høflig og hjælpsom og passer sin gamle mor på forbilledlig vis. Filmens nerve er således ikke spørgsmålet om, hvem der er seriemorderen. Men ud over at følge spillet mellem politi og forbryder, stiller filmen mere og mere tydeligt spørgsmålet: "Vi ved, hvem seriemorderen er – men er der ikke også andre forbrydere?"
Filmen fører os ind under huden på de to politifolks privatliv. Begge har det svært i relationen til kvinder. Begge oplever, at de måske dybest set ikke adskiller sig så meget fra den voldtægtsmand og morder, de forfølger. Endvidere kan der stilles etiske spørgsmål til en politiledelse, der hemmeligholder morderne for ikke at skabe ballade under det fornemme besøg – vel vidende, at potentielle nye ofre ikke bliver advaret.
Tilgivelse
Filmens titel kan både oversættes ”Må Gud frelse os” og ”Må Gud tilgive os”. Det kan altså generelt gå på, at kun Gud dybest set kan redde os fra seriemordere. Det kan også – og det tænker jeg er ret tydeligt mest i tråd med filmens intention – gå på, at kun Gud vil være i stand til at tilgive os. Selve sætningen siges vist kun en enkelt gang sådan lidt i forbifarten i filmen. Det er ikke en prægnant replik i en afgørende scene. Men nok en prægnant overskrift over denne spanske film, der blotlægger noget i tre mænds liv, der i hvert fald kan forekomme ret så utilgiveligt, set med menneskelige øjne. Om Gud så ser på det med andre øjne, melder filmen til gengæld intet om. Som en del af efterforskningsarbejdet har de to kontakt til en kirke, men det er alene for at få informationer om en person. Kirkens eventuelle bud på en bøn om tilgivelse, må tilskueren selv finde ud af, efter at filmen er set.
Det indre
Som i så mange andre spanske film er fokus på de enkelte personer og deres sind og deres relationer til andre. Det er ikke de voldsomme begivenheder og et forrygende plot, der ender i et fyrværkeri, der fylder, men derimod de mange detaljer i den forunderlige verden, der hedder det menneskelige sind. Skuespillerne formår stort set at blive på dette niveau og ikke forfalde til teatralske stereotyper. Filmens tænksomme og lidt dystre skudvinkler og klip kombineret med den meget virkningsfulde musik går op i en højere enhed med de nuancerede personportrætter.
Søger man en film med klart plot og en tydelig afslutning, skal man se noget andet. Men vil man en tur ned under overfladen, er det en oplevelse, der også kan sætte dybe tanker i gang. Fx tanker om, hvorfor folk bliver til det, de er. Filmen leverer nogle bud på opvækstens betydning – men forfalder ikke helt til populærpsykologiens nemme forklaringsmodeller.
Det eneste lidt overmodne æble i filmens æstetiske frugtkurv er de mange scener, hvor man på gerningsstedet eller hos retsmedicineren ser de voldtagne og myrdede ældre kvinder. Det var ikke nødvendigt at lade os se så mange detaljer for at føle gruen over disse ugerninger.
Familien SurikatThe MeerkatsDokumentar, Filmstriben.dkAf: Sprint Aagaard Korsholm 19.04.2010En BBC-naturfilm om en lille koloni af surikater m[mere] |
The DuchessBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Romance, TEMA Biografiske film, Filmstriben.dkAf: Anders Kronborg 09.04.2010Den unge hertuginde Georgiana er elsket af folket,[mere] |
Ponyo på klippen ved havetGake no ue no PonyoAdventure, Animation, Familiefilm, Filmstriben.dk, TEMA Familiefilm A/7 årAf: Peter E. Nissen 06.04.2010En rigtig eventyrfilm for hele familien. I en tid [mere] |
The Young VictoriaBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Romance, TEMA Biografiske film, Filmstriben.dkAf: Carsten Riis Jensen 31.03.2010Sukkersødt romantisk drama om den unge dronning Vi[mere] |
SubmarinoDrama, Filmstriben.dk, TEMA Danske filmAf: Michael Agerbo Mørch 26.03.2010En fremragende film fra Thomas Vinterberg. Den æts[mere] |
Away We GoDrama, Komedie, Filmstriben.dkAf: Thomas F. Moesgaard-Christensen 23.03.2010Et portræt af et sympatisk kærestepar, men filmen [mere] |
District 9Science fiction, Top 10 2009, Filmstriben.dkAf: Carsten Riis Jensen 15.03.2010En science fiction-film om apartheid, udspillet i [mere] |
A Single ManDrama, Filmstriben.dkAf: Michael Agerbo Mørch 05.03.2010Colin Firth imponerer i en kompleks fortælling om [mere] |
FlugtenDrama, Thriller, Filmstriben.dk, TEMA Danske filmAf: Nicolaj Wibe 01.03.2010En dansk journalist tages som gidsel i Afghanistan[mere] |
Coco Chanel & Igor StravinskyDrama, Romance, TEMA Biografiske film, Filmstriben.dkAf: Michael Agerbo Mørch 26.02.2010Drama om to kunstneriske banebrydere drukner i mar[mere] |
Alice in the Cities/Alice i byerneAlice in den StädtenDrama, Filmstriben.dkAf: Michael Agerbo Mørch 17.02.2010En Wim Wenders-klassiker, som ikke helt lever op t[mere] |
PreciousDrama, Filmstriben.dkAf: Michael Agerbo Mørch 04.02.2010Prisbelønnet drama om livet i det hårde miljø i Ha[mere] |
The RoadDrama, Science fiction, Thriller, Filmstriben.dk, Top 10 2009Af: Johan Schmidt Larsen 29.01.2010I en nær fremtid rammes jorden af en totalt ødelæg[mere] |
Det hvide båndDas Weisse BandDrama, Filmstriben.dkAf: Michael Agerbo Mørch 26.01.2010Cannes-vinderen fra 2009 leverer en stærk og gribe[mere] |
Bottle ShockDrama, Komedie, Filmstriben.dkAf: Mikael Arendt Laursen 26.01.2010En vinsnob møder en anderledes kultur, da han vil [mere] |