SERIEMORDER
Vi er i Madrid, hvor over en million pilgrimme venter på pavens besøg. En række ældre kvinder findes voldtaget og myrdet. En ubehagelig sag, som to politifolk, som de fleste af deres kolleger finder ubehagelige, får til opgave. Luis Velarde (Antonio de la Torre) er meget følsom og indlevende i sin efterforskning, mens Javier Alfaro (Roberto Álamo) bruger den direkte og voldelige fremgangsmåde. Velarde stammer desuden noget, hvilket ikke gør kommunikationen med andre nemmere. I en blanding af med- og modarbejde fra de andre kollegers side arbejder dette umage makkerpar med at få standset denne seriemorder.
Morderen
Ret tidligt i filmen afsløres for os tilskuere, hvem morderen er. Den unge Andrés Bosque (Javier Pereira) er enhver ældre svigermors drøm. Han er høflig og hjælpsom og passer sin gamle mor på forbilledlig vis. Filmens nerve er således ikke spørgsmålet om, hvem der er seriemorderen. Men ud over at følge spillet mellem politi og forbryder, stiller filmen mere og mere tydeligt spørgsmålet: "Vi ved, hvem seriemorderen er – men er der ikke også andre forbrydere?"
Filmen fører os ind under huden på de to politifolks privatliv. Begge har det svært i relationen til kvinder. Begge oplever, at de måske dybest set ikke adskiller sig så meget fra den voldtægtsmand og morder, de forfølger. Endvidere kan der stilles etiske spørgsmål til en politiledelse, der hemmeligholder morderne for ikke at skabe ballade under det fornemme besøg – vel vidende, at potentielle nye ofre ikke bliver advaret.
Tilgivelse
Filmens titel kan både oversættes ”Må Gud frelse os” og ”Må Gud tilgive os”. Det kan altså generelt gå på, at kun Gud dybest set kan redde os fra seriemordere. Det kan også – og det tænker jeg er ret tydeligt mest i tråd med filmens intention – gå på, at kun Gud vil være i stand til at tilgive os. Selve sætningen siges vist kun en enkelt gang sådan lidt i forbifarten i filmen. Det er ikke en prægnant replik i en afgørende scene. Men nok en prægnant overskrift over denne spanske film, der blotlægger noget i tre mænds liv, der i hvert fald kan forekomme ret så utilgiveligt, set med menneskelige øjne. Om Gud så ser på det med andre øjne, melder filmen til gengæld intet om. Som en del af efterforskningsarbejdet har de to kontakt til en kirke, men det er alene for at få informationer om en person. Kirkens eventuelle bud på en bøn om tilgivelse, må tilskueren selv finde ud af, efter at filmen er set.
Det indre
Som i så mange andre spanske film er fokus på de enkelte personer og deres sind og deres relationer til andre. Det er ikke de voldsomme begivenheder og et forrygende plot, der ender i et fyrværkeri, der fylder, men derimod de mange detaljer i den forunderlige verden, der hedder det menneskelige sind. Skuespillerne formår stort set at blive på dette niveau og ikke forfalde til teatralske stereotyper. Filmens tænksomme og lidt dystre skudvinkler og klip kombineret med den meget virkningsfulde musik går op i en højere enhed med de nuancerede personportrætter.
Søger man en film med klart plot og en tydelig afslutning, skal man se noget andet. Men vil man en tur ned under overfladen, er det en oplevelse, der også kan sætte dybe tanker i gang. Fx tanker om, hvorfor folk bliver til det, de er. Filmen leverer nogle bud på opvækstens betydning – men forfalder ikke helt til populærpsykologiens nemme forklaringsmodeller.
Det eneste lidt overmodne æble i filmens æstetiske frugtkurv er de mange scener, hvor man på gerningsstedet eller hos retsmedicineren ser de voldtagne og myrdede ældre kvinder. Det var ikke nødvendigt at lade os se så mange detaljer for at føle gruen over disse ugerninger.
Vanskabte landDrama, Filmstriben.dk, TEMA Danske filmAf: Sprint Aagaard Korsholm 05.12.2022En dansk præst rejser til Island i 1800-tallet. Ha[mere] |
Call JaneBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Filmstriben.dk, TEMA Ved livets begyndelseAf: Ellen Højlund Wibe 03.12.2022I 1960'ernes USA var det forbudt at få foretaget a[mere] |
Drive My CarDrama, Filmstriben.dkAf: Pelle Kviesgaard og Thomas Sæderup 25.11.2022Et langsomt og afdæmpet portræt af en mand, fra de[mere] |
På nært holdNahschussBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 02.11.2022Østberlineren Franz Walter blev i 1981 ansat i Sta[mere] |
Ingen kender dagenDrama, TEMA Danske film, Filmstriben.dkAf: Niels Christian Askholm 27.10.2022Fem fortællinger om en dag i livet hos en udfordre[mere] |
Holy SpiderBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Krimi, Thriller, Filmstriben.dkAf: Henrik Højlund 18.10.202216 prostituerede bliver myrdet i den hellige irans[mere] |
Parallelle mødreParallel MothersDrama, Filmstriben.dkAf: Ketty Dahl 13.10.2022To kvinder mødes på fødegangen og knytter stærke b[mere] |
Triangle of SadnessDrama, Komedie, Filmstriben.dkAf: Henrik Højlund 29.09.2022Ruben Östlunds film er en grotesk, fremragende og [mere] |
The Card CounterDrama, Thriller, Filmstriben.dkAf: Henrik Højlund 13.09.2022Gambleren William er plaget af skyld fra sin mørke[mere] |
UdvandrerneDrama, Filmstriben.dkAf: Henrik Højlund 16.08.2022Instruktøren Erik Poppe har begået endnu en fantas[mere] |
Farvel hr. HaffmannAdieu Monsieur HaffmannDrama, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 12.08.2022I Paris 1941 vil den jødiske juveler Haffmann flyg[mere] |
The MauritanianBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Thriller, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 08.07.2022Muslimen Mohamedou Ould Slahi fra Mauritanien sad [mere] |
Verdens værste menneskeVerdens verste menneskeDrama, Komedie, Romance, Filmstriben.dkAf: Niels Christian Askholm 20.06.2022Oslo er scenen for fortællingen om den ubeslutsomm[mere] |
Skolen ved verdens endeLunana: A Yak in the ClassroomDrama, Filmstriben.dkAf: Henrik Højlund 28.05.2022Velværet og meningsfylden stiger fra dag til dag f[mere] |
IntetDrama, Thriller, TEMA Danske film, Filmstriben.dkAf: Sprint Aagaard Korsholm 25.05.2022En 8. klasse udfordres voldsomt, da én i klassen e[mere] |