SERIEMORDER
Vi er i Madrid, hvor over en million pilgrimme venter på pavens besøg. En række ældre kvinder findes voldtaget og myrdet. En ubehagelig sag, som to politifolk, som de fleste af deres kolleger finder ubehagelige, får til opgave. Luis Velarde (Antonio de la Torre) er meget følsom og indlevende i sin efterforskning, mens Javier Alfaro (Roberto Álamo) bruger den direkte og voldelige fremgangsmåde. Velarde stammer desuden noget, hvilket ikke gør kommunikationen med andre nemmere. I en blanding af med- og modarbejde fra de andre kollegers side arbejder dette umage makkerpar med at få standset denne seriemorder.
Morderen
Ret tidligt i filmen afsløres for os tilskuere, hvem morderen er. Den unge Andrés Bosque (Javier Pereira) er enhver ældre svigermors drøm. Han er høflig og hjælpsom og passer sin gamle mor på forbilledlig vis. Filmens nerve er således ikke spørgsmålet om, hvem der er seriemorderen. Men ud over at følge spillet mellem politi og forbryder, stiller filmen mere og mere tydeligt spørgsmålet: "Vi ved, hvem seriemorderen er – men er der ikke også andre forbrydere?"
Filmen fører os ind under huden på de to politifolks privatliv. Begge har det svært i relationen til kvinder. Begge oplever, at de måske dybest set ikke adskiller sig så meget fra den voldtægtsmand og morder, de forfølger. Endvidere kan der stilles etiske spørgsmål til en politiledelse, der hemmeligholder morderne for ikke at skabe ballade under det fornemme besøg – vel vidende, at potentielle nye ofre ikke bliver advaret.
Tilgivelse
Filmens titel kan både oversættes ”Må Gud frelse os” og ”Må Gud tilgive os”. Det kan altså generelt gå på, at kun Gud dybest set kan redde os fra seriemordere. Det kan også – og det tænker jeg er ret tydeligt mest i tråd med filmens intention – gå på, at kun Gud vil være i stand til at tilgive os. Selve sætningen siges vist kun en enkelt gang sådan lidt i forbifarten i filmen. Det er ikke en prægnant replik i en afgørende scene. Men nok en prægnant overskrift over denne spanske film, der blotlægger noget i tre mænds liv, der i hvert fald kan forekomme ret så utilgiveligt, set med menneskelige øjne. Om Gud så ser på det med andre øjne, melder filmen til gengæld intet om. Som en del af efterforskningsarbejdet har de to kontakt til en kirke, men det er alene for at få informationer om en person. Kirkens eventuelle bud på en bøn om tilgivelse, må tilskueren selv finde ud af, efter at filmen er set.
Det indre
Som i så mange andre spanske film er fokus på de enkelte personer og deres sind og deres relationer til andre. Det er ikke de voldsomme begivenheder og et forrygende plot, der ender i et fyrværkeri, der fylder, men derimod de mange detaljer i den forunderlige verden, der hedder det menneskelige sind. Skuespillerne formår stort set at blive på dette niveau og ikke forfalde til teatralske stereotyper. Filmens tænksomme og lidt dystre skudvinkler og klip kombineret med den meget virkningsfulde musik går op i en højere enhed med de nuancerede personportrætter.
Søger man en film med klart plot og en tydelig afslutning, skal man se noget andet. Men vil man en tur ned under overfladen, er det en oplevelse, der også kan sætte dybe tanker i gang. Fx tanker om, hvorfor folk bliver til det, de er. Filmen leverer nogle bud på opvækstens betydning – men forfalder ikke helt til populærpsykologiens nemme forklaringsmodeller.
Det eneste lidt overmodne æble i filmens æstetiske frugtkurv er de mange scener, hvor man på gerningsstedet eller hos retsmedicineren ser de voldtagne og myrdede ældre kvinder. Det var ikke nødvendigt at lade os se så mange detaljer for at føle gruen over disse ugerninger.
The Woodcutter StoryDrama, Komedie, Filmstriben.dkAf: Henrik Højlund 19.04.2023En i begyndelsen lavmælt og ordknap historie om me[mere] |
EmilyBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Romance, Filmstriben.dkAf: Ketty Dahl 14.04.2023En meget fri fortolkning af forfatteren Emily Bron[mere] |
Ferskenlunden i CatalonienAlcarràsDrama, Filmstriben.dkAf: Henrik Højlund 14.03.2023En lavtonet film om et familieliv i Spanien. En fi[mere] |
Everything everywhere all at onceAction, Adventure, Komedie, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 11.03.2023Ved et besøg på skattekontoret, hvirvles hovedpers[mere] |
Thirteen DaysBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Thriller, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 03.03.2023I oktober 1962 opdager USA, at Sovjetunionen er ve[mere] |
Son of the SouthBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 28.02.2023I 1961 slutter den hvide studerende Bob Zellner si[mere] |
The Lost KingBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Komedie, Filmstriben.dkAf: Peter E. Nissen 21.02.2023Mesterlig film om Philippa Langleys kamp for at fi[mere] |
C'mon C'monDrama, Filmstriben.dkAf: Finn Andersen 17.02.2023En tænksom og dejlig film om barn-voksen-forholdet[mere] |
Hvor er Anne FrankWhere is Anne FrankAnimation, Biografi/baseret på virkelig historie, Familiefilm, Filmstriben.dk, TEMA Anden verdenskrig, TEMA Familiefilm 11 årAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 10.02.2023Under anden verdenskrig skrev den hollandske, jødi[mere] |
Den store stilhed (2022)Drama, TEMA Danske film, Filmstriben.dkAf: Henrik Højlund 25.01.2023Alma er gået i kloster og skal snart optages som n[mere] |
Notre-Dame i flammerNotre-Dame brûleBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Thriller, Filmstriben.dkAf: Christoffer Winther West 30.12.2022Fortællingen om, hvordan Notre-Dame katedralen i P[mere] |
Et sekunds lykkeYi miao zhongDrama, Filmstriben.dkAf: Henrik Højlund 16.12.2022En mærkelig og fjern film fra maoismens tid i Kina[mere] |
Vanskabte landDrama, Filmstriben.dk, TEMA Danske filmAf: Sprint Aagaard Korsholm 05.12.2022En dansk præst rejser til Island i 1800-tallet. Ha[mere] |
Call JaneBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Filmstriben.dk, TEMA Ved livets begyndelseAf: Ellen Højlund Wibe 03.12.2022I 1960'ernes USA var det forbudt at få foretaget a[mere] |
Drive My CarDrama, Filmstriben.dkAf: Pelle Kviesgaard og Thomas Sæderup 25.11.2022Et langsomt og afdæmpet portræt af en mand, fra de[mere] |