Forfatteren Francine Rivers fortæller til Christianity Today, at da hun i sin tid læste Hoseas' Bog i Det Gamle Testamente, blev hun tilskyndet til at skrive endnu en roman, men denne gang en fortælling, som skulle vise den afgrundsdybe forskel mellem kærligheden, sådan som mennesker generelt opfatter den, overfor den ubetingede, opofrende, altopslugende kærlighed fra Gud.
Romanen var forfatterens første udgivelse, efter hun var blevet kristen, og den blev en enorm succes blandt kristne læsere. Redeeming Love solgte mere end tre millioner eksemplarer.
Kritik af filmen
Trods romanens store succes, høstede bogen også kritik fra nogle anmeldere og læsere. Man mente, at bogen på grund af sine hede seksuelle scener for nogle læsere kunne blive en anledning til at anvende blød porno. Desuden fremførte enkelte kritikere, at forfatterens indgående beskrivelse af magtfulde mænds udnyttelse af svage og sårbare kvinder kunne tolkes som en accept af umoralske og grusomme magtdynamikker.
Her tredive år efter romanen udkom, er den så blevet filmatiseret med Francine Rivers som producer og manuskriptforfatter sammen med filmens instruktør D. J. Caruso. Men også denne gang har fortællingen modtaget kritik fra flere læsere og kommentatorer, fordi man mener, at filmens sex- og nøgenscener er for fremtrædende, og at man derfor ikke ønsker at se filmen eller anbefale den til andre.
Prostitution kontra kærlighed
Filmens genfortælling af Hoseas' Bog er henlagt til guldfeber-perioden i Californien, hvor vi følger Angel (Abigail Cowen), der er fanget i prostitution, og Michael (Tom Lewis), som oplever, at Gud kalder ham til at redde Angel ved at gifte sig med hende. Angel kæmper med at tro på Michaels kærlighed og ligeså på den Gud, han tror på, men meget langsomt og tøvende bliver hun efterhånden overbevist.
I forbindelse med filmens amerikanske premiere har Dorothy Bennett fra Christianity Today talt med Francis Rivers om filmens relevans for vores tids kristne kultur. Vi bringer her et uddrag af samtalen - læs hele interviewet her.
"Redeeming Love" handler om traumatiske seksuelle oplevelser og fremhæver sex mellem mand og hustru. Hvordan adresserer "Redeeming Love" måden, hvorpå kristne taler - eller ikke taler - om sex?
Det er et godt spørgsmål. Set fra Angels synspunkt er hun blevet solgt til prostitution i en alder af otte. For hende er sex nedværdigende. Det er ulækkert, og det repræsenterer et liv fanget i trældom. Så da hun møder Michael, har hun slet ikke noget begreb om kærlighed. I filmen frier han blidt og nænsomt til hende og gifter sig med hende, og det kan måske få nogle til at hæve øjenbrynene. Efter de er blevet gift, venter han på hende, indtil han ved, at hun elsker ham, og først dér fuldbyrder de ægteskabet gennem seksuel forening.
Vi har en tendens til ikke at tale om sex, men Salomons højsang findes altså i Bibelen, og det ønskede jeg at afspejle i filmen. Sex er en gave fra Gud, når det foregår i den rigtige ramme, inden for et ægteskab. Desværre er alt tilladt i vores kultur. Vi ser så mange forskellige ting på tv, der er eksplicitte og chokerende. Jeg tror dog, at det vil være muligt på en smagfuld måde at lave en kærlighedsscene, som prøver at vise forskellen mellem, hvad verden siger, kærlighed er, og hvad Gud siger, den er.
Vi forsøger ikke at ophidse og pirre folk. Men der er en pointe med, at scenerne er med i filmen. Det er sådan en grim historie, der foregår i et hårdt miljø. Jeg tænker også på de breve, jeg har modtaget fra folk, der fortæller om, hvordan miljøet påvirkede dem, hvordan de kom ud af det hårde miljø og ligeså, hvorfor de dengang så gerne ville have mødt ”en Michael” som i filmen, og jeg kan sige: "I virkeligheden handler det her om Kristus og den måde, Kristus elsker dig på, og hvordan han definerer dig."
Der er en scene i filmen, hvor Michael siger: "Du valgte ikke det liv, du fik, men du kan vælge det liv, du vil have." Det valg skal vi alle træffe. Det er også et af de primære budskaber i filmen, at kærligheden fra Gud gør dig til en ny skabning.
I ægteskabet er der en tredelt relation mellem Michael, Angel og Gud. Føler du, at det forhold er tilstrækkeligt skildret i filmen?
Det håber jeg. Det var et af vores primære mål. Vi forsøger at nå mennesker, der ikke tror på Gud. Filmen er en Universal Studios release. Den går i biografer over hele USA og i Canada, og forhåbentlig når den også folk, der ikke ved noget om Jesus. Vi forsøger at sikre, at troens budskab er der fra begyndelse til ende, ved at Michael går ind i en kirke og beder Gud om, at han vil give ham én at dele sit liv med.
Der var ting, som vi var nødt til at udelade i filmen, fordi vi ønskede, at trosbudskabet skulle stå klart og samtidig ikke distrahere folk. Vi ville gerne, at Guds lidenskab skulle være tydelig, og at vi samtidigt fastholdt ægteskabets hellighed og skønheden ved sex i ægteskabet som en Guds gave. Men det har været noget af en rejse, og vi har forsøgt at være forsigtige og gøre det på en meget smagfuld måde.
Selvom nogle elementer i historien er ret sensationelle, ser det ud til, at du forsøger at skildre noget realistisk.
Ja. Det er en grov historie, og jeg føler, at det er en velsignelse, at mennesker, der har overvundet prostitution, kan relatere til historien og give dem håb. At de oplever, at: Gud elsker mig, og der er en plan for mit liv. Jeg behøver ikke at leve i fortiden, og min fortid behøver ikke at definere min fremtid.
Vi skal alle træffe et valg. For mig selv handlede det om at komme til tro på Kristus, men for andre mennesker, der har været igennem enorme traumer, betyder det noget andet.
Holly Caruso, instruktørens hustru, og jeg har stiftet en fond for personer, der har overvundet sexhandel. Det er noget af det, indtægterne fra filmen går til.
Læs anmeldelse af Redeeming Love.
Verden ville være kedelig uden GudFilm og folkAf: Ole Noermark Larsen 21.10.2009Den virkelige Mikael Blomkvist - Michael Nyqvist -[mere] |
Engle, cowboys og kristneFilm og folkAf: Jefferey Overstreet 22.05.2009Fra "Himlen over Berlin" til "Don't Come Knocking"[mere] |
Brandmænd og kærlighedFilm og folkAf: Johan Schmidt Larsen 17.04.2009Filmen er stærkt forkyndende. Stort set alle både [mere] |
Glæde og personlig ansvarlighedFilm og folkAf: Johan Schmidt Larsen 20.02.2009Michael O. Sajbel har altid været vild med film. S[mere] |
Fra drøm til virkelighedFilm og folkAf: Johan Schmidt Larsen 20.10.2008Ken Wales kæmper stædigt for sine drømme. Det er d[mere] |
Når film får et dødskysFilm og folkAf: Johan Schmidt Larsen 22.07.2008Flere amerikanske filmselskaber har forsøgt at mål[mere] |
Prins Caspian går tæt på C. S. LewisFilm og folk, TEMA C. S. LewisAf: Ole Noermark Larsen 02.07.2008Ny Narnia-film giver indblik i C. S. Lewis' egen v[mere] |
En tyndere historie - en bedre filmFilm og folk, TEMA C. S. LewisAf: Johan Schmidt Larsen 13.05.2008C. S. Lewis' stedsøn, Douglas Gresham, mener, at "[mere] |
Historisk drama om Jesu opstandelseFilm og folkAf: Johan Schmidt Larsen 02.01.2008Hvordan ville begivenhederne efter Jesu opstandels[mere] |
Tæt på mennesket C. S. LewisFilm og folk, TEMA C. S. LewisAf: Ove Klausen 14.08.2007En letlæst bog, der giver et godt overblik over C.[mere] |
Syndfloden er over osFilm og folkAf: Johan Schmidt Larsen 27.07.2007Instruktøren Tom Shadyac har gjort komedien og far[mere] |
Mødet med Ralph WinterFilm og folkAf: Bob Gordon 23.01.2007Filmskaberen Ralph Winter - bl.a. kendt fra "De fa[mere] |
Er Hollywood gået i kloster?Film og folkAf: Johan Schmidt Larsen 05.12.2006Den nye trend med flere Hollywood film med kristen[mere] |
Personlig tragedie inspireredeFilm og folk, TEMA JulefilmAf: Camilla Baggesen 27.11.2006Manuskriptforfatteren til "Vejen til Betlehem", Mi[mere] |
En krævende opgaveFilm og folkAf: Mark Moring 31.10.2006At skrive manus og drejebog til filmen om Jesu fød[mere] |