Narnia-filmen bygger på det kristne påskeevangelium.
Hvordan kan vi bruge det i missionen?
Aslan er et billede på Jesus, men hvordan skal vi forstå de fire børn og julemanden og den hvide hjort? Samtalen gik livligt i møderum tre i Indre Missions Hus. En håndfuld voksne havde sat sig sammen for at drøfte, hvordan børneromanen »Løven, heksen og garderobeskabet« fra Narniaserien af C.S. Lewis kan anvendes i den kristne forkyndelse. Anledningen var, at den berømte roman fra midten af forrige århundrede bliver filmatiseret af Disney og får premiere juledag. Filmatiseringen følges op af flere evangeliserende initiativer fra Indre Mission. I denne artikel har jeg skummet fløden fra eftermiddagens samtale.
Billedtale og eventyr
Fortællingen minder om evangeliet - både på det overordnede plan og i mange detaljer - men ikke i alle forhold. Store dele af »Løven, heksen og garderobeskabet« er en allegorisk gengivelse af det bibelske påskedrama. Men der er også en del elementer, som blot er eventyr.
Vi gør vold på romanen og måske også på kristendommen, hvis vi tolker alt allegorisk. Hvis vi gjorde det, ville vi også få problemer med, at Lewis f.eks. placerer faunen blandt de gode, selv om den ifølge traditionen er en naturdæmon.
De fire børn, der kommer til Narnia gennem garderobeskabet, skal ikke forstås som fire forskellige mennesketyper. Måske er det mere rigtigt at tolke dem som sider af den fælles menneskelige natur. Det vil sige, at de sammen afspejler mennesket.
Det er vigtigt, at vi ikke tolker handlingen på den måde, at de gode er på Aslans side og de onde på heksens.
Vi har alle noget af forræderen Edmund i os.
Påskebegivenhederne
Romanens højdepunkt er Aslans død og opstandelse. Der er i Narnia en ældgammel lov, som siger, at heksen har ret til enhver, der har forrådt en anden. Heksen gør derfor krav på Edmund. Aslan giver hende ret. Ingen kan gå imod den ældgamle lov, så hun har ret til at tage Edmund med sig.
Men det viser sig, at der er en endnu ældre lov, som heksen ikke kender.
Aslan forklarer et sted: »Hvis hun havde kunnet se lidt længere tilbage, ind i den stilhed og det mørke, som var, før tiden blev til, så ville hun der have fundet en anden lov. Så ville hun have vidst, at når en, som aldrig har begået noget forræderi, frivilligt ofrer sit liv i en forræders sted, da revner det gamle offeralter, og selv døden begynder at arbejde baglæns.«
Skildringen af Aslans offer er forfærdelig og storslået. Han bliver hånet og spottet. Tavs og frivilligt lader han det ske - til pigernes store undren. Senere møder pigerne den opstandne Aslan, som ikke er noget spøgelse, men helt sig selv, blot levende igen.
Flere ligheder
Aslan ved alt og kender alt. Han står som den eneste i nær kontakt med Kejseren hinsides havet. Vi oplever samtidig Aslan som den, der beder børnene om hjælp. De skal våge med ham på vej til hans død, og de skal kæmpe sammen med ham efter hans opstandelse.
Vi møder Aslan som en sørgmodig skikkelse, der bærer på en viden, han ikke kan dele med nogen. Han har tårer i øjnene. Det er sikkert ikke tilfældigt, at Peter, den ældste af de fire børn, har navnelighed med disciplen Peter. Han er lederen og han er helten, som Aslan sætter på den øverste trone til sidst.
Pigerne Lucy og Susan minder flere steder i bogen om kvinderne i discipelflokken omkring Jesus. Det er dem, der overværer ofringen af Aslan, og senere - som de første - møder ham som levende igen.
Efter den afsluttende kamp drager Aslan bort efter at have indsat børnene som regenter i det befriede Narnia. Der er noget himmelfart over det.
Julemanden og Døberen
Julemanden er et lidt sjovt indslag. Han trækker nogle spor til Johannes Døber, som indvarslede Jesu komme. Vi forbinder julemanden med Jesu fødsel - her Aslans komme til Narnia. Vi skal huske, at det er C.S. Lewis’ julemand. Han var mere den gamle helgen end en hyggebedstefar med en flok nisser.
Det er julemanden, som udruster børnene med våben og andet til den afsluttende kamp mod heksens hær. Allegorien er ikke klar for os. Til gengæld minder børnenes udrustning om Paulus’ billede fra Ef 6 om troens fulde rustning.
I forbindelse med befrielsen af heksens slot oplever vi, at Aslan ånder på stenfigurerne, som vækkes til live. Jesus åndede også på sine disciple for at fylde dem med sin ånd.
Sidst i bogen møder vi en hvid hjort. Den kan ikke tolkes ind i det bibelske drama, men har en vigtig funktion i eventyrets sammenhæng.
Kilde: Indre Missions Tidende nr. 46/2005
Vi elsker happy endingRefleksionerAf: Sprint Aagaard Korsholm 25.10.2024Mange film har en lykkelig slutning, selvom den ik[mere] |
Hvad er en julefilm?RefleksionerAf: Christian Thomsen 27.11.2023Hvorfor er ’julefilm’ blevet et begreb? Det er jo [mere] |
Verden har brug for flere Lasso'erRefleksionerAf: Christian Thomsen 05.07.2023I tv-serien "Ted Lasso" møder fodboldspilleren Ted[mere] |
Kraften til at elskeRefleksionerAf: Robert Bladt 28.07.2020I Susanne Biers imponerende film HÆVNEN reagerer l[mere] |
Alle har brug for lidt venlighedRefleksionerAf: Johan Schmidt Larsen 30.12.2019A BEAUTIFUL DAG IN THE NEIGHBORHOOD er en film om [mere] |
Tør jeg tro på julenRefleksionerAf: Kristoffer Bruun Simonsen 07.12.2019Eventyrene om TARZAN og MOWGLI kaster lys over mir[mere] |
Skæbnetro og Star WarsRefleksionerAf: Carsten Riis Jensen 19.12.2017Særligt i STAR WARS-filmene THE LAST JEDI OG THE F[mere] |
Sorrig og glæde inderst indeRefleksionerAf: Carsten Riis Jensen 18.09.2015Har Pixar mon lært noget af salmen Sorrig og glæde[mere] |
De store spørgsmål lader sig ikke løse i fartenRefleksionerAf: Thomas Bjerg Mikkelsen 03.02.2015Filmen THE STRAIGHT STORY er en smuk, langsom og u[mere] |
Når begyndelsen er god bliver enden bedreRefleksioner22.12.2014Jeg har lige set to film: INTERSTELLAR og HOBBITTE[mere] |
En lillebitte heltRefleksionerAf: Leif Andersen 09.12.2014Som kristen kan man blive så optaget af det helt s[mere] |
Længsel efter fredRefleksionerAf: Tony Watkins 05.03.2013Med udgangspunkt i Bibelen og med eksempler fra fi[mere] |
En dag uden krig - fredens evangeliumRefleksionerAf: Eivind Algrøy 30.11.2012Filmen EN DAG UDEN KRIG peger på vores fælles læng[mere] |
Vejen hjemRefleksionerAf: Johan Schmidt Larsen 17.07.2012Skuespilleren Martin Sheens egen livshistorie og h[mere] |
Guds superkræfterRefleksionerAf: Peter Guldager Dahl 21.05.2011Superhelte er stærke. Det er Gud også. Men Guds su[mere] |