• THE REVENANT DR2 | 03-02-23 | kl. 20.00

  • UNDER OVERFLADEN tysk-dansk serie på HBO

  • BLACK ADAM nu på dvd og blu-ray udover HBO

  • DEN STORE STILHED i biografen

  • NARVIK på Netflix

  • TEMA DANSKE FILM - fx RIGET EXODUS - på Viaplay og snart på DR og DRTV

Filmbrug

25.11.2022

Drive My Car

Af: Pelle Kviesgaard og Thomas Sæderup
Et langsomt og afdæmpet portræt af en mand, fra den anden side af kloden - og alligevel irriterende tæt på! En japansk film med mange lag.

EN FORTÆLLING I EN FORTÆLLING I EN FORTÆLLING 

"Drive My Car" tog Oscaren for bedste udenlandske film i 2022 - og det giver mening!

En intenst opsat fortælling af den fremadstormende japanske instruktør Ryûsuke Hamaguchi skrevet af den utroligt populære forfatter Haruki Murakami, der har ladet omdrejningspunktet være den russiske dramatiker Anton Tjekhovs skuespil Onkel Vanja. Der mangler ikke ligefrem lag i løget.

Østens filmkunst
At se en japansk film er naturligvis også en helt anden oplevelse end den seneste blockbuster-film. Tempoet er helt nede. Der går reelt 40 minutter inden forhistorien er færdig, der kommer en titel på og først da går selve historien i gang.

De østasiatiske skuespilleres udtryk er også noget helt andet at aflæse. De er afdæmpede, når det er mest intenst, og intense, når det er mest afdæmpet. Som eksempelvis når filmens karakterer bliver sat under pres. Her reagerer de - i tråd med kulturen - med værdighed og pæn opførsel, hvilket giver en ulmende kontrapunktisk dramatik, fordi vi fra en vestlig kultur og filmtradition ville forvente et larmende følelsesudbrud som reaktion. Når man lader sig gribe af den fortællemåde, står filmen så meget desto klarere og stærkere for en.

Den sø(r)gende teatermand
Kafuku, filmens hovedkarakter, kaster sig ud i at instruere livsdramaet Onkel Vanja, som han tidligere har spillet hovedrollen i. Han bærer på sorgen over sin kones død to år forinden, og sågar en spæd datters død for tyve år siden. I lange køreture i sin røde Saab 900, føler han sig hjemmevant og fastgjort i anger og sorg, mens han indlærer replikker fra et kassettebånd indtalt af hans afdøde kone.

Teateropsætningen er et ambitiøst projekt, hvor skuespillerne taler fire forskellige sprog og altså kun kan forstå hinanden, hvis skuespillet i sig selv er tilstrækkeligt stærkt, toppet med en stum skuespiller, der må fremføre sine scener på tegnsprog. Karakterernes replikker fra Onkel Vanja fletter sig sammen med og kommenterer på Kafuku og skuespillernes liv i en umærkbar symbiose, hvor man skal være på stikkerne og måske godt kunne ønske et bredere kendskab til russisk dramatik ... Ork nej, filmen taler bestemt ikke ned til sit publikum.

Mænd uden kvinder til at køre bilen
Novelleforlaget af Murakami hedder Mænd uden kvinder, og det forhold bliver udforsket fra flere sider. Manden som den fastlåste, den dominerende, den afventende uden chance for at blive fri fra det fastlåste uden kvinder, mens det dog på den anden side er endnu mere risikofyldt faktisk at involvere sig med dem. Og samtidig kan man måske spørge om, hvad kvindesynet egentlig er i filmen, hvor de helst skal være en slags neutrale, konfliktfrie spejl for manden, som så kan bruge dem som sit trinbræt ud i livet.

Hamaguchis titel "Drive My Car" bliver aktuelt for Kafuku, da en ung kvindelig chauffør (tilsvarende den alder hans datter ville have haft) ved særlige omstændigheder bliver nødt til at overtage styringen af bilen. Dermed gives Kafuku en chance for at finde tillid og frivilligt kontroltab til at undslippe det lidelsesrum, han har låst sig inde i. Samtidig giver chaufførjobbet også den unge kvinde en chance for forløsning i parallelt forløb med Kafuku.

En mening med det hele?
Man kan frustreres over de tavse karakterer, der håndterer livets slag ved passivt at lade sig ramme, for senere at lade dæmonerne springe frem, men det er samtidig ganske svært ikke at blive berørt af deres skæbner.

Hamaguchi lader både en stemme sige, at det er i accepten af andre mennesker, med alle deres fejl, vold og utroskab at freden er at finde. Samtidig anerkendes skylden i karakterernes passive ikke-handlen, hvortil freden skal forstås i at have prøvet, have turdet, have spurgt i stedet for at gå resten af sit liv og fortryde, men også ved at komme videre og fravriste sig det lidelsesrum, som til sidst ikke er nødvendigt længere. Det bliver konkret i filmens sidste scene for både chaufføren og Kafuku.

Stærkest står den stumme skuespillers afslutningsscene, som den oversete datter Sonja, der trøster onkel Vanja i al hans ynkelighed af forliste skaberdrømme og ugengældt kærlighed. Scenen slutter med en smuk "monolog" på tegnsprog, der finder sit højdepunkt i til sidst at kunne stå over for Gud og vise, hvor man har grædt, og hvad man har lidt, og at "Gud da vil få medfølelse med os".

"Drive My Car" forstår sig på menneskesjælen og lader os frustreres over dens indkrogethed i sig selv. Her har filmen formentlig fat i den lange ende, da den viser, hvor afdæmpet og intenst bearbejdelse af sorg og svigt kan være - med et håb om at arrene kan heles til sidst.

Filmen er kommet på dvd.




Ingen kommentarer
Tilføj kommentar

* - påkrævet felt

*

*
*

Alle filmbrug


Et sekunds lykke

Yi miao zhong

Drama, Filmstriben.dk

Af: Henrik Højlund 16.12.2022

En mærkelig og fjern film fra maoismens tid i Kina[mere]


Vigtig bog for kristne filmfans

Nyheder, Filmbrug

Af: Johan Schmidt Larsen 29.11.2022

Letlæst norsk bog om nydelsen ved at se film, mens[mere]


Drive My Car

Drama, Filmstriben.dk

Af: Pelle Kviesgaard og Thomas Sæderup 25.11.2022

Et langsomt og afdæmpet portræt af en mand, fra de[mere]


På nært hold

Nahschuss

Biografi/baseret på virkelig historie, Drama, Filmstriben.dk

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 02.11.2022

Østberlineren Franz Walter blev i 1981 ansat i Sta[mere]


Parallelle mødre

Parallel Mothers

Drama, Filmstriben.dk

Af: Ketty Dahl 13.10.2022

To kvinder mødes på fødegangen og knytter stærke b[mere]


The Card Counter

Drama, Thriller, Filmstriben.dk

Af: Henrik Højlund 13.09.2022

Gambleren William er plaget af skyld fra sin mørke[mere]


The Mauritanian

Biografi/baseret på virkelig historie, Drama, Thriller, Filmstriben.dk

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 08.07.2022

Muslimen Mohamedou Ould Slahi fra Mauritanien sad [mere]


Intet

Drama, Thriller, TEMA Danske film, Filmstriben.dk

Af: Sprint Aagaard Korsholm 25.05.2022

En 8. klasse udfordres voldsomt, da én i klassen e[mere]


Du som er i himlen

Drama, Filmstriben.dk, TEMA Danske film

Af: Peter E. Nissen 16.05.2022

Filmatisering af Marie Bregendahls bog ”En dødsnat[mere]


Den gyldne jord

Die Adern der Welt

Drama, Filmstriben.dk

Af: Henrik Højlund 12.05.2022

En mongolsk nomadefamilie presses af minedriften, [mere]


De forbandede år 2

Biografi/baseret på virkelig historie, Drama, Filmstriben.dk, TEMA Anden verdenskrig, TEMA Danske film

Af: Christian Thomsen 21.04.2022

De forbandede år fra 2020 var første del af en sto[mere]


X

Drama, Gyser, Filmstriben.dk

Af: Peter Palmqvist Skjøtt Poulsen 05.04.2022

Ti Wests ønskede med sin nyeste gysefilm at lave e[mere]


De seks mest magtfulde ord

Filmbrug

Af: Manuel Vigilius 15.03.2022

Er du (også) typen, der slapper godt af ved at bin[mere]


Benedetta

Biografi/baseret på virkelig historie, Drama, Filmstriben.dk, TEMA Film og sex

Af: Peter Palmqvist Skjøtt Poulsen 10.03.2022

En grænseoverskridende visuel og teknisk flot film[mere]


Der findes ingen ondskab

Sheytan vojud nadarad

Drama, Filmstriben.dk

Af: Henrik Højlund 08.03.2022

Fire uafhængige historier i Iran viser, at hovedpe[mere]

Viser resultater 1 til 15 af 574
<< Første < Forrige 1-15 16-30 31-45 46-60 61-75 76-90 91-105 Næste > Sidste >>
Annoncer