• WE LIVE IN TIME nu på filmstriben.dk udover dvd og blu-ray

  • DE ELENDIGE (1998) udgår fra Netflix 31. maj

  • PARADISE Serie på Disney+

  • Mere end 500 af de anmeldte film kan ses på FILMSTRIBEN.DK fx MIN MORMORS MILLIONER

  • FREUD'S LAST SESSION nu på Viaplay udover filmstriben.dk og dvd

  • SIROCCO OG VINDENES VERDEN på dvd og filmstriben.dk

  • TEMA BIBELFILM fx Jesus - GUDS SØN - på DRTV

Filmbrug

25.11.2022

Drive My Car

Af: Pelle Kviesgaard og Thomas Sæderup
Et langsomt og afdæmpet portræt af en mand, fra den anden side af kloden - og alligevel irriterende tæt på! En japansk film med mange lag.

EN FORTÆLLING I EN FORTÆLLING I EN FORTÆLLING 

"Drive My Car" tog Oscaren for bedste udenlandske film i 2022 - og det giver mening!

En intenst opsat fortælling af den fremadstormende japanske instruktør Ryûsuke Hamaguchi skrevet af den utroligt populære forfatter Haruki Murakami, der har ladet omdrejningspunktet være den russiske dramatiker Anton Tjekhovs skuespil Onkel Vanja. Der mangler ikke ligefrem lag i løget.

Østens filmkunst
At se en japansk film er naturligvis også en helt anden oplevelse end den seneste blockbuster-film. Tempoet er helt nede. Der går reelt 40 minutter inden forhistorien er færdig, der kommer en titel på og først da går selve historien i gang.

De østasiatiske skuespilleres udtryk er også noget helt andet at aflæse. De er afdæmpede, når det er mest intenst, og intense, når det er mest afdæmpet. Som eksempelvis når filmens karakterer bliver sat under pres. Her reagerer de - i tråd med kulturen - med værdighed og pæn opførsel, hvilket giver en ulmende kontrapunktisk dramatik, fordi vi fra en vestlig kultur og filmtradition ville forvente et larmende følelsesudbrud som reaktion. Når man lader sig gribe af den fortællemåde, står filmen så meget desto klarere og stærkere for en.

Den sø(r)gende teatermand
Kafuku, filmens hovedkarakter, kaster sig ud i at instruere livsdramaet Onkel Vanja, som han tidligere har spillet hovedrollen i. Han bærer på sorgen over sin kones død to år forinden, og sågar en spæd datters død for tyve år siden. I lange køreture i sin røde Saab 900, føler han sig hjemmevant og fastgjort i anger og sorg, mens han indlærer replikker fra et kassettebånd indtalt af hans afdøde kone.

Teateropsætningen er et ambitiøst projekt, hvor skuespillerne taler fire forskellige sprog og altså kun kan forstå hinanden, hvis skuespillet i sig selv er tilstrækkeligt stærkt, toppet med en stum skuespiller, der må fremføre sine scener på tegnsprog. Karakterernes replikker fra Onkel Vanja fletter sig sammen med og kommenterer på Kafuku og skuespillernes liv i en umærkbar symbiose, hvor man skal være på stikkerne og måske godt kunne ønske et bredere kendskab til russisk dramatik ... Ork nej, filmen taler bestemt ikke ned til sit publikum.

Mænd uden kvinder til at køre bilen
Novelleforlaget af Murakami hedder Mænd uden kvinder, og det forhold bliver udforsket fra flere sider. Manden som den fastlåste, den dominerende, den afventende uden chance for at blive fri fra det fastlåste uden kvinder, mens det dog på den anden side er endnu mere risikofyldt faktisk at involvere sig med dem. Og samtidig kan man måske spørge om, hvad kvindesynet egentlig er i filmen, hvor de helst skal være en slags neutrale, konfliktfrie spejl for manden, som så kan bruge dem som sit trinbræt ud i livet.

Hamaguchis titel "Drive My Car" bliver aktuelt for Kafuku, da en ung kvindelig chauffør (tilsvarende den alder hans datter ville have haft) ved særlige omstændigheder bliver nødt til at overtage styringen af bilen. Dermed gives Kafuku en chance for at finde tillid og frivilligt kontroltab til at undslippe det lidelsesrum, han har låst sig inde i. Samtidig giver chaufførjobbet også den unge kvinde en chance for forløsning i parallelt forløb med Kafuku.

En mening med det hele?
Man kan frustreres over de tavse karakterer, der håndterer livets slag ved passivt at lade sig ramme, for senere at lade dæmonerne springe frem, men det er samtidig ganske svært ikke at blive berørt af deres skæbner.

Hamaguchi lader både en stemme sige, at det er i accepten af andre mennesker, med alle deres fejl, vold og utroskab at freden er at finde. Samtidig anerkendes skylden i karakterernes passive ikke-handlen, hvortil freden skal forstås i at have prøvet, have turdet, have spurgt i stedet for at gå resten af sit liv og fortryde, men også ved at komme videre og fravriste sig det lidelsesrum, som til sidst ikke er nødvendigt længere. Det bliver konkret i filmens sidste scene for både chaufføren og Kafuku.

Stærkest står den stumme skuespillers afslutningsscene, som den oversete datter Sonja, der trøster onkel Vanja i al hans ynkelighed af forliste skaberdrømme og ugengældt kærlighed. Scenen slutter med en smuk "monolog" på tegnsprog, der finder sit højdepunkt i til sidst at kunne stå over for Gud og vise, hvor man har grædt, og hvad man har lidt, og at "Gud da vil få medfølelse med os".

"Drive My Car" forstår sig på menneskesjælen og lader os frustreres over dens indkrogethed i sig selv. Her har filmen formentlig fat i den lange ende, da den viser, hvor afdæmpet og intenst bearbejdelse af sorg og svigt kan være - med et håb om at arrene kan heles til sidst.

Filmen er kommet på dvd.




Ingen kommentarer
Tilføj kommentar

* - påkrævet felt

*

*
*

Alle filmbrug


Sirocco og vindenes verden

Sirocco et le royaume des courants d'air

Adventure, Animation, Familiefilm, TEMA Familiefilm A/7 år, Filmstriben.dk

Af: Søren Lodberg Jensen 03.05.2025

En billedskøn og melankolsk animationsrejse ind i [mere]


Hvad er en film og tro-aften?

Filmbrug, TEMA film og tro-aftener

Af: Christian Thomsen 23.04.2025

En filmaften ud fra kirke eller missionshus kan væ[mere]


Nu eller aldrig - samtaleguide

Nyheder, Filmbrug, TEMA film og tro-aftener

Af: Film og tro 23.04.2025

Intro og spørgsmål til en film og tro-aften med dr[mere]


Min mormors millioner

Lahn Mah

Drama, Komedie, Filmstriben.dk

Af: Rasmus Kiilerich Breindahl 08.04.2025

Sjov og gribende drama om familiegenerationer og r[mere]


The Promise - samtaleguide

Nyheder, Filmbrug, TEMA film og tro-aftener

Af: Film og tro 05.04.2025

Intro og spørgsmål til en film og tro-aften med "T[mere]


Blackkklansman - samtaleguide

Nyheder, Filmbrug, TEMA film og tro-aftener

Af: Film og tro 22.03.2025

Intro og spørgsmål til en film og tro-aften med fi[mere]


Kærlig hilsen, Hilde

In Liebe, Eure Hilde

Biografi/baseret på virkelig historie, Drama, Filmstriben.dk, TEMA Anden verdenskrig

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 12.03.2025

Under anden verdenskrig bliver Hilde fra Berlin fo[mere]


Risen - samtaleguide

Nyheder, Filmbrug, TEMA film og tro-aftener

Af: Film og tro 07.03.2025

Intro og spørgsmål til en film og tro-aften med på[mere]


Origin

Biografi/baseret på virkelig historie, Drama, Filmstriben.dk

Af: Christian Thomsen 21.02.2025

Historien bag tilblivelsen af Isabel Wilkersons bo[mere]


Jesus Revolution - Samtaleguide

Nyheder, Filmbrug, TEMA film og tro-aftener

Af: Film og tro 14.02.2025

Intro og spørgsmål til en film og tro-aften med "J[mere]


The Holdovers - samtaleguide

Nyheder, Filmbrug, TEMA film og tro-aftener

Af: Film og tro 14.02.2025

Intro og spørgsmål til en film og tro-aften med dr[mere]


Freud's Last Session

Drama, Filmstriben.dk

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 27.12.2024

En fiktiv samtale i 1939 mellem Freud og C. S. Lew[mere]


Munken og geværet

The Monk and the Gun

Biografi/baseret på virkelig historie, Drama, Komedie, Filmstriben.dk

Af: Henrik Højlund 12.12.2024

Instruktøren fra det lille land Bhutan, Pawo Choyn[mere]


Perfect Days

Drama, Filmstriben.dk

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 01.11.2024

En midaldrende mand lever af at gøre toiletter ren[mere]


We Live in Time

Drama, Romance, Filmstriben.dk

Af: Christian Thomsen 30.10.2024

Tobias og Almut har styr på livet og er lykkelige.[mere]

Viser resultater 1 til 15 af 606
<< Første < Forrige 1-15 16-30 31-45 46-60 61-75 76-90 91-105 Næste > Sidste >>
Annoncer