SERIEMORDER
Vi er i Madrid, hvor over en million pilgrimme venter på pavens besøg. En række ældre kvinder findes voldtaget og myrdet. En ubehagelig sag, som to politifolk, som de fleste af deres kolleger finder ubehagelige, får til opgave. Luis Velarde (Antonio de la Torre) er meget følsom og indlevende i sin efterforskning, mens Javier Alfaro (Roberto Álamo) bruger den direkte og voldelige fremgangsmåde. Velarde stammer desuden noget, hvilket ikke gør kommunikationen med andre nemmere. I en blanding af med- og modarbejde fra de andre kollegers side arbejder dette umage makkerpar med at få standset denne seriemorder.
Morderen
Ret tidligt i filmen afsløres for os tilskuere, hvem morderen er. Den unge Andrés Bosque (Javier Pereira) er enhver ældre svigermors drøm. Han er høflig og hjælpsom og passer sin gamle mor på forbilledlig vis. Filmens nerve er således ikke spørgsmålet om, hvem der er seriemorderen. Men ud over at følge spillet mellem politi og forbryder, stiller filmen mere og mere tydeligt spørgsmålet: "Vi ved, hvem seriemorderen er – men er der ikke også andre forbrydere?"
Filmen fører os ind under huden på de to politifolks privatliv. Begge har det svært i relationen til kvinder. Begge oplever, at de måske dybest set ikke adskiller sig så meget fra den voldtægtsmand og morder, de forfølger. Endvidere kan der stilles etiske spørgsmål til en politiledelse, der hemmeligholder morderne for ikke at skabe ballade under det fornemme besøg – vel vidende, at potentielle nye ofre ikke bliver advaret.
Tilgivelse
Filmens titel kan både oversættes ”Må Gud frelse os” og ”Må Gud tilgive os”. Det kan altså generelt gå på, at kun Gud dybest set kan redde os fra seriemordere. Det kan også – og det tænker jeg er ret tydeligt mest i tråd med filmens intention – gå på, at kun Gud vil være i stand til at tilgive os. Selve sætningen siges vist kun en enkelt gang sådan lidt i forbifarten i filmen. Det er ikke en prægnant replik i en afgørende scene. Men nok en prægnant overskrift over denne spanske film, der blotlægger noget i tre mænds liv, der i hvert fald kan forekomme ret så utilgiveligt, set med menneskelige øjne. Om Gud så ser på det med andre øjne, melder filmen til gengæld intet om. Som en del af efterforskningsarbejdet har de to kontakt til en kirke, men det er alene for at få informationer om en person. Kirkens eventuelle bud på en bøn om tilgivelse, må tilskueren selv finde ud af, efter at filmen er set.
Det indre
Som i så mange andre spanske film er fokus på de enkelte personer og deres sind og deres relationer til andre. Det er ikke de voldsomme begivenheder og et forrygende plot, der ender i et fyrværkeri, der fylder, men derimod de mange detaljer i den forunderlige verden, der hedder det menneskelige sind. Skuespillerne formår stort set at blive på dette niveau og ikke forfalde til teatralske stereotyper. Filmens tænksomme og lidt dystre skudvinkler og klip kombineret med den meget virkningsfulde musik går op i en højere enhed med de nuancerede personportrætter.
Søger man en film med klart plot og en tydelig afslutning, skal man se noget andet. Men vil man en tur ned under overfladen, er det en oplevelse, der også kan sætte dybe tanker i gang. Fx tanker om, hvorfor folk bliver til det, de er. Filmen leverer nogle bud på opvækstens betydning – men forfalder ikke helt til populærpsykologiens nemme forklaringsmodeller.
Det eneste lidt overmodne æble i filmens æstetiske frugtkurv er de mange scener, hvor man på gerningsstedet eller hos retsmedicineren ser de voldtagne og myrdede ældre kvinder. Det var ikke nødvendigt at lade os se så mange detaljer for at føle gruen over disse ugerninger.
Perfect DaysDrama, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 01.11.2024En midaldrende mand lever af at gøre toiletter ren[mere] |
Thabo og mysteriet om næsehornetThabo and the Rhino CaseAdventure, Drama, Familiefilm, Filmstriben.dk, TEMA Familiefilm A/7 årAf: Anette Hedager Nielsen 15.09.2024En 11-årig dreng, der bor i et fredningsreservat i[mere] |
BrotherDrama, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 14.08.2024En coming-of-age film om to brødre i 1990'ernes To[mere] |
Past LivesDrama, Romance, Filmstriben.dkAf: Christian Thomsen 12.07.2024Det er ikke et medrivende, tempofyldt plot, der fa[mere] |
Io CapitanoBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 14.06.2024Et par 16-årige drenge fra Senegal stikker af for [mere] |
Dream ScenarioDrama, Komedie, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 31.05.2024En rolig professor dukker pludselig op i folks drø[mere] |
Desperation RoadAction, Drama, Krimi, Filmstriben.dkAf: Jørgen Hedager Nielsen 23.04.2024Maben kæmper for at få råd til mad og et sted at b[mere] |
The Rosa Parks StoryBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Filmstriben.dk, TEMA Biografiske filmAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 19.04.2024Det blev medvirkende til opgør mod racediskriminat[mere] |
RealityBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Thriller, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 01.03.2024I juni 2017 møder FBI op hos Reality Winner, der v[mere] |
RomDrama, Komedie, Romance, Filmstriben.dk, TEMA Danske filmAf: Henrik Højlund 23.02.2024Bodil Jørgensen og Kristian Halken leverer fremrag[mere] |
Frit faldAnatomie d'une chuteDrama, Krimi, Thriller, Filmstriben.dkAf: Sprint Aagaard Korsholm 06.02.2024I en idyllisk alpehytte falder manden pludselig ud[mere] |
Stockholm BloodbathAction, Biografi/baseret på virkelig historie, Drama, Filmstriben.dkAf: Jørgen Hedager Nielsen 23.01.2024Kong Christian II's skændselsdåd i Stockholm i 152[mere] |
Smukke sindDrama, Komedie, Filmstriben.dkAf: Finn Andersen 19.01.2024To meget forskellige mennesker med hver sit handic[mere] |
The Zone of InterestBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Filmstriben.dk, TEMA Anden verdenskrigAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 12.01.2024Den kærlige kommandantfamilie Höß boede klos op ad[mere] |
BlackBerryBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Komedie, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 09.01.2024I 1996 blev ideen om en internettelefon født, og B[mere] |