Det er utroligt med Michael Haneke. Han gør tingene på sin helt egen måde og lefler ikke for nogen. Alligevel har han med sine seneste tre film, Skjult (2005), Det hvide bånd (2009) og så denne "Amour" vundet Palme d'Or i Cannes. Det er jo vitterligt imponerende.
Filmen er en af de mest barske film, jeg har set i lang tid. Og husker man nogle af Hanekes gamle film, som fx "Pianisten" (2001) eller "Funny Games" (1997), så ved man, at det kan være krasse sager. Men "Amour" er barsk på en anden måde. Det er hverken voldsomme eller stødende billeder, der gør det, eller en unødig og karikeret tone; tværtimod er det filmens stille og beskrivende historie, der får ens følelser til at rotere.
Egentlig er et historien enkel. Anne (Emmanuelle Riva) og George (Jean-Louis Trintignant) lever en rolig og hyggelig pensionisttilværelse i Paris. De fordriver tiden med kulturelle oplevelser og har ikke de store skærmydsler at slås med. Indtil en dag, hvor Anne får et slagtilfælde. Hun bliver først lam i den ene side, men derefter går det stødt tilbage - for enden venter den uundgåelige død.
Anne nægter at komme på sygehus eller plejehjem, og George indvilliger i at passe hende. I starten er det okay og morsomt, men da Anne får det værre, går det sjove af det. And that's it! Selvfølgelig har du ikke lige læst afslutningen på filmen, men det er altså historien.
Det kræver ikke mange karakterer for Haneke for at male et dristigt drama for øjnene af seerne, og det er i den grad lykkedes igen. På trods af den simple fortælling med begrænset action og dialog, så er filmen en voldsom oplevelse - men også en voldsomt god oplevelse. For den vil bare så mange ting, som film normalt ikke tør: den tager (rigtige) tabuer op, den dvæler ved detaljerne uden at blive pedantisk, den viger ikke fra historien med små catchy side-stories, den er ikke sovset ind i dramatiserende underlægningsmusik, for billederne taler for sig selv osv.
Alt dette gør, at man tidligt er klar over, at man sidder og ser på et mesterværk. Og den følelse forlader man også biografen med. Det er så dejligt!
Hanekes fotografiske stil er ren og krystalklar. Der flyttes ikke meget på kameraet, hvilket giver den rammefornemmelse, som man kender fra billedkunsten. Det giver øjnene ro og lader koncentrationen snævre ind på det, der bærer scenerne, nemlig skuespillernes mimik og gestikulation. Det giver en intens nærhed, som klæder denne følsomme fortælling fremragende.
Da filmen blev præsenteret på Cannes i sommers, sagde Haneke, at hans film ikke havde nogen morale. De var kun deskriptive (beskrivende), og det var op til seeren selv at tolke og give mening. Derfor er det jo oplagt at blive lidt personlig. Så hvad fik jeg ud af det?
Jo, jeg har selv arbejdet i hjemmeplejen og ved, at gamle mennesker ikke per definition er hyggelige og har overskud. Livet kan være enormt svært og udfordrende, når man ved, at ens tid er ved at rinde ud. Det kan være svært at snakke om, og ensomheden og tomheden kan let komme snigende - selvom man har nogen, man elsker, ved sin side! Det portrætterer Haneke stærkt, og den ærlighed er der brug for. Særligt om et så tabubelagt emne, som dét at blive gammel, og dét at skulle dø.
Kristendommens jubelråb over, at fordi Jesus har besejret døden, så alle, der tror på ham, ikke skal dø, men leve, har ikke nogen plads i Hanekes univers. Men den er altså en så præcis og betagende fortælling, at den alligevel fortjener en absolut topkarakter.
Perfect DaysDrama, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 01.11.2024En midaldrende mand lever af at gøre toiletter ren[mere] |
Thabo og mysteriet om næsehornetThabo and the Rhino CaseAdventure, Drama, Familiefilm, Filmstriben.dk, TEMA Familiefilm A/7 årAf: Anette Hedager Nielsen 15.09.2024En 11-årig dreng, der bor i et fredningsreservat i[mere] |
BrotherDrama, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 14.08.2024En coming-of-age film om to brødre i 1990'ernes To[mere] |
Past LivesDrama, Romance, Filmstriben.dkAf: Christian Thomsen 12.07.2024Det er ikke et medrivende, tempofyldt plot, der fa[mere] |
Io CapitanoBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 14.06.2024Et par 16-årige drenge fra Senegal stikker af for [mere] |
Dream ScenarioDrama, Komedie, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 31.05.2024En rolig professor dukker pludselig op i folks drø[mere] |
Desperation RoadAction, Drama, Krimi, Filmstriben.dkAf: Jørgen Hedager Nielsen 23.04.2024Maben kæmper for at få råd til mad og et sted at b[mere] |
The Rosa Parks StoryBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Filmstriben.dk, TEMA Biografiske filmAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 19.04.2024Det blev medvirkende til opgør mod racediskriminat[mere] |
RealityBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Thriller, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 01.03.2024I juni 2017 møder FBI op hos Reality Winner, der v[mere] |
RomDrama, Komedie, Romance, Filmstriben.dk, TEMA Danske filmAf: Henrik Højlund 23.02.2024Bodil Jørgensen og Kristian Halken leverer fremrag[mere] |
Frit faldAnatomie d'une chuteDrama, Krimi, Thriller, Filmstriben.dkAf: Sprint Aagaard Korsholm 06.02.2024I en idyllisk alpehytte falder manden pludselig ud[mere] |
Stockholm BloodbathAction, Biografi/baseret på virkelig historie, Drama, Filmstriben.dkAf: Jørgen Hedager Nielsen 23.01.2024Kong Christian II's skændselsdåd i Stockholm i 152[mere] |
Smukke sindDrama, Komedie, Filmstriben.dkAf: Finn Andersen 19.01.2024To meget forskellige mennesker med hver sit handic[mere] |
The Zone of InterestBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Filmstriben.dk, TEMA Anden verdenskrigAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 12.01.2024Den kærlige kommandantfamilie Höß boede klos op ad[mere] |
BlackBerryBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Komedie, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 09.01.2024I 1996 blev ideen om en internettelefon født, og B[mere] |