... OG DØDEN EN VINDING
"Jeg forstod, at hun [Sophie Scholl] var samme alder som jeg, og jeg forstod, at hun blev henrettet det samme år, jeg begyndte at arbejde for Hitler. Og i det øjeblik gik det virkelig op for mig, at det var ingen undskyldning at være ung, og at det måtte have været muligt at finde ud af, hvad der egentlig foregik." (Traudl Junge)
I de seneste år har den tyske filmindustri på forskellige måder og efter lang tids tøven endelig forsøgt at behandle det måske mørkeste kapitel i landets historie; nemlig opblomstringen af Hitlers nationalsocialistisme og den lange 2. verdenskrig, der kom i dens følge. "Der Untergang" blev en overraskende succes, også i Danmark, hvor den blev den mest sete europæiske film nogensinde med over 300.000 solgte biografbilletter. Filmen omhandlede Hitlers allersidste dage i Førerbunkeren i Berlin og var et rystende portræt af en mand, et land og en ideologi i stærk opløsning. Forvirrede og rådvilde måtte Hitlers nærmeste stå tilbage som lammede tilskuere, da nederlaget var uundgåeligt, og Hitler selv valgte at tage sit liv.
"Der Untergang", der ligesom "Sophie Scholl" blev Oscarnomineret som bedste udenlandske film, baserede sig på de dagbøger, Hitlers sekretær Traudl Junge skrev under sit årelange ophold i Førerbunkeren. Hun var 21 år gammel, da hun i 1942 fik ansættelse som sekretær, og længe forholdt hun sig kun som tilskuer til de rædsler, hun blev vidne til. Som portrætfilmen om hende fra 2002 fortæller (og som ”Der Untergang” citerer), var det først da hun senere blev bekendt med Sophie Scholls historie, at hun forstod, at alle mennesker bærer et medansvar for det, der sker omkring dem, og det var her, Traudl Junge måtte erkende sin deltagelse i Hitlers Nazityskland. Sophie Scholl var 21 år, da hun blev henrettet for landsskadelig virksomhed.
Historien om Sophie Scholl er på mange måder en film, der virker stærk på en kristen tilskuer. For Sophie Scholl var netop selv drevet af sin tro på Kristus Jesus som den herre, hun ville tjene. Det var her hun fandt sit brændstof til den indignation der drev hende ud i illegal sabotage og modarbejdelse af Hitler, hans regering og hans nazisme. Det, hun sammen med sin broder og flere andre begik, var dybt ulovligt og livsfarligt i en tid, hvor demokrati og medmenneskelighed var tilsidesat for ondskab og vanvid.
Man spørger uværgerligt, nærmest tvivlende sig selv om da ikke filmen romantiserer lidt over Sophies natur og styrke til også – da hun tages på fersk gerning – at tale magthaverne imod. Men Rothemunds film forholder sig ganske loyalt til de forskellige vidnesbyrd om hende, der findes. Sophie Scholl var måske ikke stærk selv – hvilket et par scener antyder – men hun fik styrke og tro til at stå fast, selv da den nazistiske overdommer og inkarnerede retfærdighedsforståelse flyves ind fra Berlin for at dømme i hendes sag.
Selvom retssagen mod Sophie, hendes bror og en kammerat, der sammen udgjorde modstandsgruppen "Hvide Rose", på mange måder er filmens naturlige klimaks, fungerer "Sophie Scholl" bedst i de scener, hvor den fremragende Julia Jentsch i titelrollen spiller over for Gestapomanden Robert Mohr. Mohrs opgave er først at knække hende, men senere - da Sophie indrømmer sin skyld og dog står fast på sit - at overtale hende til at se nationalsocialismens fortræffeligheder. Han er repræsentanten for et system, der tilbyder en hel og forvrænget pakke: Sejr, en ideologi og et formål med livet. Sophie Scholl repræsenterer en personlig kristen tro og en etik, der taler om værdighed, tilgivelse og medmenneskelighed. Det er Mohr, der rykkes i samtalerne – ikke Sophie. Til sidst, i sympati med denne bemærkelsesværdige kvinde, vil han gøre, hvad han kan, for at redde hendes liv. Men Sophie afviser, da det vil kræve, at hun dermed frasiger sig sandheden – som for hende er troen.
Sophie Scholl går i døden for sin sag. Hun går til sin død med en tro på friheden og det godes sejr og med en forankring i det kristne håb.Man må som magelig sofakristen anno 2006 spørge sig selv, hvordan man dog selv ville have teet sig i hendes situation. Eller – sat på spidsen – om man er villig til at dø for sin tro og for sandheden. Kristus selv døde for Sophie Scholl, og han døde for os. Hvor langt er vi villig til at gå i tjeneste for ham? Filmen er fremragende og fortjener ros og et stort publikum.
Læs mere: Dietrich Bonhoeffer var en præst der som Scholl gjorde modstand mod nazisterne. Han henrettedes i 1945, men hans bøger står stadig stærkt. Hans klassiker Efterfølgelse udkommer i en ny udgave i sommeren 2006 på Credo Forlag og kan varmt anbefales.
Filmen er kommet på dvd.
Læs om Sophie Scholl og Traudl Junge
Mest forløsende film 2006
Hvad forstår man ved "forløsende film"? Det er film, som alle indeholder en forløsende historie – nogle gange åbenlyst, andre gange mere skjult. Flere film har helt bogstaveligt en karakter, som repræsenterer en forløser, én der blandt andet skaber forsoning og nærhed mellem mennesker og måske også i forholdet til Gud. I nogle film ligger forløsningen skjult under overfladen, og man må derfor se lidt nøjere efter. Nogle er "feel good"-film, som fremkalder smil og glæde. Andre skildrer mere de mørke sider ved livet og er mere eftertænksomme og reflekterende. Den originale liste findes på www.christianitytoday.com.
1. VEJEN TIL BETLEHEM
2. THE NEW WORLD
3. SOPHIE SHOLL - DE SIDSTE DAGE
4. EN DAG UDEN KRIG
5. THE SECOND CHANCE
6. CHARLOTTES TRYLLESPIND
7. TSOTSI
8. THE THREE BURIALS OG MELQUIADES ESTRADA
9. A SOM AKEELAH
10. CHILDREN OF MEN
Vejen til BetlehemThe Nativity StoryDrama, Familiefilm, Top 10 2006, TEMA Bibelfilm, TEMA Familiefilm julAf: Bettina Drachmann Bech 01.12.2006"Vejen til Betlehem" er forunderlig, fuld af farer og fornøjelige scener - og ikke en kilometer for lang![mere] |
The New WorldBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Romance, Top 10 2006Af: Thomas F. Moesgaard-Christensen 20.07.2007Et vidunderligt mesterværk, der vækker stærkt til eftertanke om, hvordan vi passer på jorden - og hinanden.[mere] |
Sophie Scholl - de sidste dageSophie Scholl - Die Letzten TageBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Filmstriben.dk, TEMA Anden verdenskrig, TEMA Biografiske film, Top 10 2006Af: Thomas F. Moesgaard-Christensen 11.05.2006Troen på Jesus Kristus som herre, drev Sophie ud i illegal sabotage under anden verdenskrig. Hun tages på fersk gerning af nazisterne.[mere] |
En dag uden krigJoyeux NoëlDrama, Top 10 2006, TEMA JulefilmAf: Jacob Engholm Bøytler Rahbek 04.12.2006Soldater fra tre forskellige lande får under første verdenskrig lov til at fejre jul sammen. Det bliver en helt særlig oplevelse.[mere] |
The Second ChanceDrama, Affirm films, TEMA Kristne film, Top 10 2006Af: Johan Schmidt Larsen 11.08.2006En forkælet, hvid forstadspræst og en sort gadepræst danner et højst usædvanligt makkerpar, men inden må de grueligt meget igennem.[mere] |
Charlottes tryllespindCharlotte's WebDrama, Komedie, Familiefilm, TEMA Familiefilm A/7 år, Top 10 2006Af: Tony Watkins 08.06.2007Et venskab mellem en gris, en edderkop og pigen Fie hjælper mennesker til at se verden med nye øjne.[mere] |
TsotsiDrama, Krimi, Top 10 2006, Filmstriben.dkAf: Thomas Bjerg Mikkelsen 13.02.2007"Tsotsi" er et barsk, dybtfølt og realistisk drama om bandekriminalitet i en fattig ghetto i Johannesburg.[mere] |
The Three Burials of Melquiades EstradaAdventure, Drama, Krimi, Top 10 2006Af: Sprint Aagaard Korsholm 03.02.2009En usædvanlig film med et mesterligt samspil. Her tæller de små nervepirrende detaljer mere de store dramatiske armsving.[mere] |
A som AkeelahAkeelah and the BeeDrama, Familiefilm, TEMA Familiefilm A/7 år, Top 10 2006Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 19.10.2007Akeelah er dygtig til at stave, og ved at øve sig bliver hun så dygtig, at hun vinder den ene konkurrence efter den anden.[mere] |
Children of MenScience fiction, Thriller, TEMA Julefilm, Top 10 2006Af: Jacob Engholm Bøytler Rahbek 25.05.2007I en kaosramt verden er en gravid kvindes ufødte barn menneskehedens eneste mulighed for ikke at uddø.[mere] |