Produktionsår: 2019
Varighed: 113 min.
Instruktør: Simon Kinberg,
Medvirkende: Sophie TurnerJennifer LawrenceJessica ChastainJames McAvoy,

Af: Christian Riis Jensen - 21.06.2019

RODEBUTIK AF EN FINALE

Det kan lyde overdrevet, men der er faktisk behov for nogle advarsler, før man hopper i biografen for at se "X-Men: Dark Phoenix". Det er vigtigt at sætte streg under, at denne film faktisk er finalen på den nye X-Men-serie. Filmen er ikke blevet markedsført tilsvarende. Det er derfor svært at opfatte, selv efter filmen er forbi, hvis ikke man får det fortalt. For det andet, så befinder vi os handlingsmæssigt i en alternativ fremtid/virkelighed, i forhold til den originale X-Men-serie fra 2000-2009. Så alt, hvad der sker, inklusive dødsfald, får ingen konsekvenser langsigtet, eftersom det er sidste kapitel i den nye serie ...

Det var faktisk meningen, at filmen skulle have premiere sidste år, men adskillige scener er blevet genskudt og nogle er blevet pillet fra. Det kan måske være en forklaring på, hvorfor filmen er endt med at blive en rigtig rodebutik, men det virker også som om, at Disneys køb af produktionsselskabet Twentieth Century Fox har påvirket resultatet.

Underholdning for alle pengene
Man kan slippe afsted med rigtig meget, hvis bare action-scenerne er lavet godt nok; og dem kan der ikke sættes en finger på i "Dark Phoenix". Det er filmens største force, at kampscenerne er så underholdende, visuelt flotte og fantastisk godt klippet sammen. Det er begrænset, hvor meget af det, man ikke har set før i X-Men-forgængerne, men der er underholdning for alle pengene. Det til gengæld slet ikke nok til at holde fokus væk fra filmens mange andre svagheder.

Historien er så ligetil og forudsigelig, at det virkelig kan føles tiltrængt med et indspark af uventet karakter. Der er simpelthen ikke noget særligt overraskende i handlingen. Jean Grey er i en forvirret tilstand med markant stærkere superkræfter, hvor en alien-race vil stjæle hendes kræfter. Magneto og Beast, samt nogle af Magnetos håndlangere ønsker at slå hende ihjel, mens Xavier og nogle X-Men forsøger at nå frem til hende, før det sker. Det er hele handlingen i en nøddeskal.

Ingen væsentlige etiske dilemmaer
De nervepirrende etiske dilemmaer, der gjorde forgængerne interessante, er ikke til stede, og filmen stiller kun spørgsmålet: skal Jean dø for sine utilsigtede gerninger, eller kan hun stadig reddes fra den ukendte kraft, der gennemsyrer hendes sind?

Charles Xavier har evnen til at læse og manipulere folks tanker, og det har givet nogle fantastiske scener i de forrige film. I denne film finder man ud af, at for at hjælpe Jean med traumerne og skyldfølelsen fra et bilsammenstød, der dræbte hendes mor, har Charles Xavier undertrykt mindet og følelserne, for at hendes 8-årige følelser ikke skal tage magten over hendes superkræfter.

Xavier har igennem serien haft faderrollen blandt superheltene, og formålet med afsløringen af hans indgreb i Jean Greys tanker har fra filmskabernes side nok været at ryste og så tvivl om denne opfattelse af ham. I stedet får det ham til at virke idiotisk. Hvis alt, han kan gøre, er at undertrykke mindet og følelserne, hvor kvalificeret er man så lige til at udføre et hjerneindgreb? Hvis man slår et stykke af en tand og går til tandlægen, hvor han så siger, at han vil fjerne resten af tanden uden at erstatte det med noget, så vælger man nok at finde en anden tandlæge.

Filmen er kommet på blu-ray.

Lars, 26-10-19 20:33:
Simpelthen for åndssvagt at 2 figurer dør i år 1992, men er med i alle Andre film der foregår i senere årstal. Hvad fanden sker der.