Produktionsår: 2020
Varighed: 151 min.
Instruktør: Patty Jenkins,
Medvirkende: Gal GadotKristen WiigChris PineConnie Nielsen,

Af: Carsten Riis Jensen - 30.03.2021

PAS PÅ, HVAD DU ØNSKER DIG!

Det må være en passende overskrift for "Wonder Woman 1984". Og vid, at når du har prøvet at ønske dig, at noget var sandt, så vil du bagefter ønske dig tilbage til sandheden. Lyder det kryptisk? Det er den fine lektie, som "Wonder Woman 1984" gerne vil give os, og det synes jeg i dén grad er prisværdigt.

1980'erne genskabt
Som man kan læse i min anmeldelse, var jeg meget begejstret for den første Wonder Woman-film. En spændende og medrivende historie og masser af drama. Derfor var jeg faktisk noget bekymret for film nummer to, dels efter den – i mine øjne – mislykkede Justice League (og her mener jeg også Zack Snyderudgaven på HBO fra 2021), og dels efter de mange, mange negative anmeldelser af to’eren.

Men jeg må sige, at jeg blev glædeligt overrasket: Filmen ikke kun foregår i 1984. Den genskaber også meget af stemningen fra dengang. Og den gør minsandten også et nummer ud af at efterligne 1980'ernes actionfilm. Er man, som jeg, begejstret for 80'er-film som genre, så vil man elske "Wonder Woman 1984", for man mærker i høj grad inspirationen fra en lang række af den tids eventyr- og actionfilm. Der er rigtig meget "Nu går den vilde skattejagt" over filmen.

Ønsk dig sandheden
Wonder Woman, som til dagligt hedder Diana Prince, er en udødelig amazone, som i sit liv er nået til 1984. Hun arbejder på et museum, hvor en gammel krystal viser sig at være magisk: Den kan opfylde ønsker. Det går naturligvis helt galt, da en opblæst forretningsmand får fat i den, og det går også galt for Diana Prince, da hun ønsker sig sin døde kæreste tilbage. Det viser sig nemlig, at det giver bagslag at ønske sig noget. Og dermed er vi fremme ved filmens tema, som jeg nævnte før: Pas på, hvad du ønsker dig!

Wonder Womans livsopgave er at værne om sandheden. Det er hendes mission, og det er, hvad hun som amazone er opdraget til – hvilket vi hører om i starten af filmen i en flot action-sekvens. Og moralen, da de mange ønsker, som opfyldes af krystallen, går i opfyldelse, er derfor rigtig fin og god: Det kan godt være du ville ønske dig, at noget var sandt. Men det går altid galt. Hvis det, vi ønsker os, er noget andet end sandheden, så vil det give bagslag. Sandheden er det eneste, der er værd at ønske sig og kæmpe for.

Jeg var rigtig godt underholdt og glædede mig over temaet og moralen, og så gør det bestemt heller ikke noget, at filmen leger med 1980'ernes univers og har flotte – og typisk for 80'erne - overdrevne action-sekvenser.

Bedømmelse: 4.0 af 6. 2 stemme(r).