• ORDINARY ANGELS på VOD, fx Blockbuster.dk

• BOY ERASED nu på Netflix udover dvd og blu-ray

• FILM MED STIKORDET FODBOLD fx SOMMEREN '92

• EN FLÆNGE I HIMLEN nu på Netflix udover Disney+ og blu-ray

• IO CAPITANO på Filmstriben.dk og fx Blockbuster.dk

White Bird

Sara fortæller sit barnebarn om, hvordan det var for hende, at hun som jødisk teenager under anden verdenskrig i Frankrig var eftersøgt. En handicappet dreng og hans forældre skjulte hende på høloftet.

Biografi/baseret på virkelig historieDramaTEMA Anden verdenskrig
Varighed: 120 min.
Instruktør: Marc Forster,
Roman/manuskript: R.J. Palacio,
Medvirkende: Gillian AndersonHelen MirrenAriella GlaserOrlando Schwerdt,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 06.06.2024

VENLIGHED BØR VÆRE DET NORMALE

Julian (Bryce Gheisar), kommer hjem fra den skole, han netop er begyndt på. Han regner med at skulle være alene, da hans forældre er til et business-arrangement. Men hans bedstemor (Helen Mirren) overrasker ham ved at dukke op.

Filmene Wonder og "White Bird" er begge baseret på bøger af forfatter R. J. Palacio. "White Bird: A Wonder Story er en grafisk roman (tegneserie). I filmen "Wonder" så vi, hvordan Julian mobbede en handicappet klassekammerat og endte med at blive bortvist fra skolen. Den tildragelse beskrives ikke i detaljer i "White Bird". Vi får kun at vide, at han blev smidt ud. Bedstemor spørger, hvordan det går i den nye skole, og Julian fortæller, at han ikke rigtig er kommet i forbindelse med nogen, for han vil ikke involveres. Han vil bare være normal. Bedstemor vrænger ad ordet normal. Det handler om at være venlig. Om at gøre venlighed til det normale. Og så begynder hun på det, hun egentlig er kommet for, nemlig at fortælle om sin egen teenagetid, hvor hun på den hårde måde erfarede, at venlighed er den rigtige måde at møde andre. Bedstemors samtale med Julian er en rammefortælling for filmens hovedfortælling, som foregår i det sydlige Frankrig under anden verdenskrig.

Jøder på flugt
Sara (Ariella Glaser) er 15 år. Hun er populær i skolen, og hun er fra et trygt middelklassehjem. En af hendes klassekammerater hedder Julien (Orlando Schwerdt). Han har haft polio og går med krykke. Han er udsat for kammeraternes ondsindede chikane, mens Sara ser passivt til. Sara er jøde, og hendes far bliver mere og mere betænkelig ved at blive, selvom det sydlige Frankrig skulle være sikkert nok for jøder. Da de i 1942 endelig beslutter sig for at flygte, er det for sent. Sara kommer væk fra sin familie og bliver reddet af den handicappede Julien, som hun efterhånden kommer til at sætte stor pris på. "White Bird" er en holocaust-fortælling. Vi møder ganske vist ikke nogen koncentrationslejre direkte, men jødeforfølgelsen og dødslejrene står som en meget alvorlig baggrund for handlingen. De nazister, som konfronterer jøderne, er ikke så meget de tyske soldater, men mere de franske medløbere.

Lys skal drive mørket tilbage
Filmens slutning hopper igen frem til rammefortællingen i nutiden. Helen Mirren er også fortællestemme undervejs i filmen. På den måde bliver der formidlet meget livsvisdom, som for eksempel at mørke ikke kan fortrænges af mørke, men kun lys kan drive mørket tilbage. Filmens opbygning rummer en fare for, at den bliver belærende. Bedstemors formål med at fortælle om sin tilværelse som teenager er jo, at hendes barnebarn Julian skal forstå noget om venlighed. Men manuskriptet, og ikke mindst Helen Mirrens enestående evner, sørger for, at balancen holdes, så vi ikke føler os talt ned til.

Det er en smuk og poetisk film, der giver sig tid til at fortælle historien. Ondskaben lurer hele tiden, men det bærende er venlighed og kærlighed. Filmen kan fint ses af forældre sammen med store børn. Men også os voksne har fået en god oplevelse ved at se filmen.

Kan ses på Blockbuster.dk