Efter sin kones død har Benjamin brug for en ny start for sig selv og sine to børn. Han finder det perfekte hus, hvor der følger en dyrepark med.

Biografi/baseret på virkelig historieDramaKomedieFamiliefilmTEMA Familiefilm A/7 år
Varighed: 133 min.
Instruktør: Cameron Crowe,
Medvirkende: Matt DamonScarlett JohanssonElle FanningStephanie Szostak,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 26.10.2012

Benjamin Mee (Matt Damon) har brug for en ny start for sig selv og sine to børn, Dylan og Rosie, efter sin kones død. Alt minder ham om hende, men han ved, at han er nødt til at give slip og komme videre med livet. Han finder det perfekte hus, men det ligger 15 km fra alt, og der følger en dyrepark med. Da Benjamin er en mand, der lever af eventyr (han har arbejdet som journalist på udsatte steder), så springer han ud i det og køber stedet. Dyreparkens lille medarbejderstab af elskelige originaler ledes af dyrepasseren Kelly (Scarlett Johansson). De brænder for at holde gang i den skrantende zoo. Vil det lykkes at få alt klart og godkendt af inspektøren inden åbningsdagen?

"En ny start" bygger på virkelige begivenheder. Dyreparken findes et sted i Californien og er så veldrevet, at den har modtaget en række priser. Film, som bygger på virkelige begivenheder, bliver af og til belastede af, at handlingen er givet på forhånd. Det mærker man også lidt her. Instruktøren Cameron Crowe ("Jerry Maguire", 1996) tager sig god tid til at fortælle historien. Da det foregår i en zoo, er der masser af muligheder for at lade dyrene spille med, og det udnyttes rigtig fint.

Et af filmens spor er forholdet mellem far og søn, der begge kæmper for at komme over det store tab. Det skildres fint uden at komme med lette løsninger. Den 7-årige Rosie (Maggie Elizabeth Jones) er en stor gevinst for filmen. Hun er sød og charmerende og løser op for mange situationer med sine gammelkloge kommentarer. En spirende forelskelse mellem Benjamin og Kelly skildres også fint og nænsomt.

Vi kan anbefale, at man ser den halve times reportage om dyretæmmerne, der følger med som ekstramateriale. Det er spændende og oven i købet med danske undertekster.Der er ingen direkte kristne temaer, men "En ny start" kan lægge op til overvejelser om det at miste en hustru/mor, mens børnene stadig er børn. Der er også stof til eftertanke for fædre med en teenage-søn. Og så er der i baggrunden noget om beskyttelse af truede dyrearter, men filmen gør det ikke til et påtrængende tema. Censuren på syv år har sikkert noget at gøre med, at der er flere scener, hvor nogle af rovdyrene optræder truende. Også flere højrøstede skænderier kan virke voldsomme. Filmen kan udmærket ses i familien sammen med større børn.