• MOMS' NIGHT OUT TV3 | 01-10-20 | kl. 22.00

  • OFFICER OG SPION i biografen

  • PAPIRHUSET serie på Netflix

  • THE WHISTLEBLOWER nu på filmstriben.dk

  • ANTEBELLUM i biografen

  • I'M THINKING OF ENDING THINGS på Netflix

  • Emmy til Maria Schrader med UNORTHODOX for bedste instruktion af miniserie eller tv-film

Alle anmeldelser - Biografi/baseret på virkelig historie

Vores mand i Amerika

Biografi/baseret på virkelig historieDramaTEMA Anden verdenskrigTEMA Danske film
Produktionsår: 2020
Varighed: 115 min.
Censur: 11 år
Instruktør: Christina Rosendahl,
Roman/manuskript:
Medvirkende: Ulrich ThomsenMikkel Boe FølsgaardDenise GoughZoë Tapper,
Stikord:









Anmeldelse:

Af: Ketty Dahl - 24.08.2020



IDEALIST ELLER EGENRÅDIG MAGTMENNESKE 

Man kan blive helt forbløffet over, at man som rimelig vel bevandret i dansk historie, og besættelsesårene i særdeleshed, har været fuldstændig uvidende om nogle ganske afgørende episoder i krigsårene 1940-45. F.eks. den vanvittige beretning om den danske diplomat og ambassadør i USA under anden verdenskrig, Henrik Kauffmann.

Nu har den danske instruktør Christina Rosendahl boret sig ned i historien, og det er der kommet en spændende, anderledes og særdeles veldrejet film ud af, nemlig "Vores mand i Amerika" med Ulrich Thomsen i hovedrollen. Efterhånden, som filmen åbnede historien for mig, sad jeg og blev mere og mere forbløffet over, at jeg aldrig har hørt om Kauffmann før.

Allerede inden anden verdenskrig bryder ud, er Henrik Kauffmann dybt bekymret over udviklingen i Europa og frygter, at nazisterne vil angribe Danmark. Han og hans trofaste medarbejder Poul Bang-Jensen, spillet af Mikkel Boe Følsgaard, begynder at planlægge, hvad de skal gøre, - ikke hvis, men når krigen rammer Danmark.

Vovehals og verdensmand med list og mod
Da krigen kommer, er Kauffmann tro mod sine idealer, han nægter at adlyde den danske regering og samarbejde med nazisterne. Han indgår med list, vanvid og gambling et samarbejde med præsident Roosevelt. På vegne af den danske konge, som ikke ved noget om det, giver han amerikanerne lov til at bygge militære anlæg i Grønland, så de fra flybaser kan være med til at vinde krigen i Europa. Efter krigen var han i øvrigt med til at få Danmark ind i FN.

Kauffmann går på en meget tynd linje mellem at være helt og forræder i den danske regerings øjne og bliver undervejs betragtet som landsforræder. Der er ingen tvivl om, at danskerne i den allierede del af verden under anden verdenskrig blev betragtet som kujoner for deres samarbejdspolitik med tyskerne. Kauffmann ønsker ikke at være en del af det billede, han går lodret imod alt, hvad han får at vide fra den danske regering og bliver fuldstændig selvbestaltet ”konge af Danmark” i USA med det ene formål, at Danmark skal få sin frihed tilbage. Godt hjulpet af sin amerikanske hustru, Charlotte, som har altafgørende forbindelser til præsident Roosevelt, går Kauffmann enegang, og fræk som en slagterhund gør han ting, der syntes helt umulige. Og selv om Kauffmann i Ulrich Thomsens figur har et uudgrundeligt pokeransigt, opdager man ved krigens slutning, at hans ansigt følelsesmæssigt krakelerer under det kæmpemæssige pres.

Kvinden bag manden
Sideløbende med den spændende politiske historie, er der den personlige historie. Nemlig at Kauffmann har en affære med sin kones søster. Lige så principfast og ordentlig han er i det store politiske perspektiv, lige så store brist har han på det personlige plan. Faktisk fylder utroskaben lige så meget som det politiske i filmen og væves sammen. Hans hustru, Charlotte, er forståeligt nok ved at blive ædt op af sin jalousi, og det lægger en dyster og mørk skygge ind over deres liv og ægteskab.

Det pudsige er, at man jo kan skære sådan en film på mange måder. Rosendahl kunne have valgt kun at fokusere på hans heltemodige indsats på det storpolitiske felt og hans betydning for Danmarks historie. Men måske, fordi vi her har en kvindelig instruktør, ser vi, at manden aldrig opnår dét, han nåede, uden et bagland, der bakker op, og i dette tilfælde er det kvinden bag manden, der fører Henrik Kauffmann frem og står ved hans side, skønt han gang på gang vrager hende. Det er godt set, - og det giver historien en interessant, men også tragisk vinkel. Det er en altomfavnende kærlighed, Charlotte nærer for sin mand, - han ved det, og alligevel er det ikke nok for ham. Slutningen skal ikke røbes her, men også den overrasker.

Filmen er godt og anderledes skåret også lydmæssigt, hvor vi mange gange oplever en sammenkædning af lydoptagelser fra krigslarmen i Europa eller radiooptagelser fra fyrrene, mens vi ser den auffmannske familie ved poolen i USA. Meget elegant kobles den store krig på verdensplan og den personlige krig i ægteskabet sammen. Det er en utrolig historie og en meget seværdig film. Godt gået, Rosendahl.



Brugerkarakter:

Gemmer din stemme...
Bedømmelse: 3.7 af 6. 3 stemme(r).
Klik på en af stjernerne for at afgive din stemme

Ingen kommentarer
Tilføj kommentar

* - påkrævet felt

*

*
*
Annoncer