Produktionsår: 2018
Varighed: 60 min.
Instruktør: Marie Breyen,
Medvirkende: Arne Haugen SørensenDorthe KrabbeChristian Bramsen,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 21.02.2020

DET ONDE BLIVER STOPPET

I løbet af en time lærer vi meget om den danske kunstmaler Arne Haugen Sørensen. Vi ser flere af hans værker, og vi hører ham fortælle. Det handler både om tankerne bag hans yndlingsmotiver og om teknikkerne. Marie Breyen har formået at komme tæt på. Vi både fornemmer, hvad han brænder for, og hvad han stræber efter. Vi kommer så tæt på, at vi i et følelsesladet øjeblik fornemmer, hvordan en datters død har påvirket en altertavle, han har lavet til Ringkøbing Kirke.

Dokumentaren spænder over en stor del af 2017, hvor han færdiggør et meget stort alterbillede til Aarhus Valgmenighed og gennemfører en udstilling i Sydspanien, hvor han bor. Vi følger hans arbejde med flere malerier og et litografi. Til slut er vi med, når han flytter en stor del af de billeder, han selv ejer, ind i det nybyggede Arne Haugen Sørensen-museum i Videbæk.

Tanker om ondt og godt
Bryder man sig ikke om hans bombastiske og meget kulørte halvabstrakte stil, eller interesserer man sig ikke for maler- og litografiteknikker, er der alligevel noget at hente. Den aldrende maler har gjort sig mange kloge tanker om livet og døden. En stor del af hans malerier har hentet inspiration fra Bibelen. I filmen er han ikke meget for at lade sig putte i den kasse, hvor der står kirkekunstner på. Han ender dog sine overvejelser med at indrømme, at han hører til der, men han vil ikke have kassens låg lukket for fast i, og der skal være et hul, så han kan følge med i alt det, der foregår udenom. Han siger meget om meningen med livet for en kunstner, om det uafvendelige ved det onde, og om, at det gode er stærkest.

I en artikel i Kristeligt Dagblad i 2017 i anledning af hans 85-års fødselsdag siger han: "Jeg blev udstyret med en hjerne, der er så lille, at jeg synes, at det næsten vil være blasfemi at begynde at gætte på, hvad Gud har i sinde. Jeg er bare sikker på, at Gud har noget i sinde, som er mere fantastisk end det, jeg kan forstille mig." Dette citat passer fint sammen med, at menneskets opstandelse er motivet i mange at hans billeder. Et gennemgående motiv er ondskaben, som angriber med skarpe tænder. Men det onde bliver altid stoppet, så vi kun ser truslen.

Enkelt og effektivt
Filmen er fortalt og klippet enkelt og effektivt. Samtalerne er optaget i kunstnerens private bolig og i det store atelier, som er en del af huset. Vi er med til ophængningen af udstillingen i Spanien og i det nye museum i Videkæk. Hans fortælling om opvækst og familieliv er på en god måde illustreret med fotos fra det private familiealbum. Lydsiden er krydret med passende ret stilfærdig musik - både et par kendte kompositioner og noget nyskrevet. Mange af Arne Haugen Sørensens eksistentielle overvejelser vil mange kunne identificere sig med. Derfor kan filmen være et fint oplæg til at meningsfuld samtale.

Kan ses på filmstriben.dk

Bedømmelse: 5.5 af 6. 2 stemme(r).