Alle anmeldelser - Gyser

Us

En fredelig familie overfaldes af deres tilsyneladende enæggede tvillinger iført røde drager og lange, dræbende spidse sakse. Det bliver begyndelsen på et dramatisk forløb af stadigt større og dybere dimensioner, efterhånden som de blodige og nervepirrende timer går.

GyserThriller
Produktionsår: 2019
Varighed: 116 min.
Instruktør: Jordan Peele,
Medvirkende: Lupita Nyong'oWinston DukeShahadi Wright-JosephEvan Alex,

Af: Sprint Aagaard Korsholm - 25.03.2019

NÅR JEG SELV BLIVER MIN VÆRSTE FJENDE

Adelaide (Lupita Nyong'o) har sammen med sin mand Gabe (Winston Duke) en teenagedatter Zora (Shahadi Wright Joseph) og en yngre søn Jason (Evan Alex). Alt virker normalt – måske lige bortset fra, at Jason altid går med en monster-maske på. De kører på ferietur til Santa Cruz og slår sig ned i deres sommerhus der. Idyllen flænges med et, da de en sen aften ser fire skikkelser stå afventende uden for deres indkørsel. Alt for hurtigt opdager de, at det er tro kopier af dem selv – klædt i rødt og med store sakse i hænderne. En altopslugende kamp på liv og død begynder. For ikke at spolere oplevelsen af filmen, vil jeg ikke røbe mere. I stedte vil jeg prøve at beskrive, hvad man kan glæde sig til ved denne film, hvor de fire hovedpersoner spiller både "dem selv" og deres dobbeltgænger.

Gys med genialitet
Dette er ikke en almindelig gyser, hvor det bare gælder om at lange tilstrækkeligt mange pludselige rædselsbilleder op i ansigtet på folk. Det er heller ikke en psykologisk gyser, hvor der slet intet fysisk ondt sker. Der er både meget reelle kampe med slagvåben og blod, og der er psykologiske spil, der virkelig kræver mere end ét gennemsyn af filmen at komme til bunds i. Både, da jeg kørte hjem efter filmen, og da jeg vågnede næste dag arbejdede min bevidsthed stadig med at prøve at få flere og flere puslespilsbrikker til at falde på plads i denne film. Der er mange brikker i flere lag. Husk at lægge mærke til alle detaljer undervejs! (Det ved jeg godt, man ikke kan. Men dels kan man se den flere gange, og dels kan man som altid søge og finde de hjemmesider, hvor gode nørder spotter al den slags og gerne vil lære fra sig). I flashbacks ser vi Adelaides barndomsoplevelser på Santa Cruz, der væves sammen med Jasons nutidige oplevelser samme sted.

Samfundskritik
Man får ingen facitliste til sidst – selv om de sidste scener angiver en samlet forklaringsmodel. Denne går (naturligvis) bare ikke helt op med alle detaljer … så man slipper ikke for at tænke selv. Men det virker meget oplagt, at filmen spindes omkring et tema om klasseforskel/racisme/skellet mellem det gode og det onde i mennesket – eller hvad det nu er for to grupper, der skildres via den "normale" familie og dens"”dobbeltgængere/forbundne". Der kan i hvert fald udledes virkelig mange pointer omkring klassekamp, skyld og ansvar, omkring oprørskamp og personer, der krydser barrieren mellem de to lag. Filmen fortæller tydeligt, at dobbeltgængerne altid har levet en kummerlig tilværelse i skyggen og lidelsen og har misundt deres dobbeltgænger, der levede et dejligt liv på solsiden af tilværelsen. Så nu vil de have hævn og prøve selv at nyde noget godt i tilværelsen. Samtidig udfoldes der en flashback til en aktion i 60'erne, hvor amerikanere (symbolsk forstået) skulle tage hinanden i hænderne og danne kæde tværs over Amerika for at forene sig i kampen mod sult i landet. Mindst tre betydningsfulde steder i filmen dukker et bibelcitat op. Det er fra en af de gamle profeter, Jeremias. I kapitel 11 vers 11 lader Gud ham udråbe en dom over sit folk, der har svigtet ham ved at leve et egenrådigt liv. Verset lyder: Derfor siger Herren: Nu bringer jeg en ulykke over dem, og de skal ikke undslippe den. Når de råber om hjælp til mig, vil jeg ikke høre dem.

Hunløven
Adelaide har en tilsyneladende stærk og forsvarsvillig mand, men det viser sig hurtigt, at da hendes børn trues, er det som altid hunløven, man skal passe mest på. Filmen igennem kæmper hun med tiltagende vildskab mod sin dobbeltgænger. Zora udviser også evner som hunløve, assisteret af Jason. Selv Gabe fatter efterhånden situationens alvor og finder sit dræberinstinkt frem. Samtidig er de to tvillingeløvinder på mange overraskende måder nøglen til alle disse begivenheder. Det afsløres til sidst i filmen – men som sagt vil jeg ikke røbe noget.

Bedømmelse: 5.6 af 6. 5 stemme(r).