Those Who Wish Me Dead

Brandmanden Hannah og den 11-årige Connor møder hinanden i Montanas bjerge. Han er på flugt fra lejemordere, og hun beslutter at hjælpe ham. Ud over flugt fra lejemordere trues de også af en skovbrand.

ActionDramaThriller
Produktionsår: 2021
Varighed: 95 min.
Instruktør: Taylor Sheridan,
Medvirkende: Angelina JolieNicholas HoultFinn LittleAidan Gillen,
 Mod,

Af: Jørgen Hedager Nielsen - 26.10.2021

ET NATURDRAMA MED DET HELE

Diverse naturkatastrofer var i 1990'erne en effektiv ramme for mange spændingsfilm. Ingredienserne og plottet lignede hinanden. Ud over de stærke naturkræfter var der en mandlig helt, som klarede situationen for hovedpersonerne. Ofte var der også et eller flere børn i farezonen. Og jævnligt var der et par truende skurke. Måske lyder min beskrivelse en smule ironisk. Det er den ikke. Jeg kan faktisk godt lide den type film. Derfor var det spændende at møde en helt ny en af slagsen. "Those Who Wish Me Dead" har det hele. Det eneste nye er, at heltene nu er kvinder.

Tre handlingstråde
Hannah (Angelina Jolie) er smoke diver, det vil sige en brandmand, der er specialiseret i at springe ud med faldskærm i forbindelse med skovbrande. I indledningen præsenteres vi for den særlige enhed ved brandvæsnet, hvor hun er den eneste kvinde i en barsk mandeverden. Det fyger med godmodige drillerier og grove vitser med seksuelle undertoner, og hun får behov for at lave et farligt stunt for at bevise, at hun tør.

I en anden handlingstråd følger vi en revisor, der er ved at køre sin cirka 11-årige søn Connor (Finn Little) i skole. Bilradioen er åben, og de hører, at revisorens chef - en statsanklager - og hele hans familie er blevet dræbt i en gaseksplosion i deres hjem. Det får revisoren til at sætte kursen mod Montanas bjerge på flugt fra dem, der har dræbt hans chef. Statsanklageren og revisoren er nemlig i gang med at afsløre en eller anden forbrydelse, som vil fælde nogle meget betydningsfulde mænd, der har hyret et effektivt lejemorder-firma til at skaffe alle dem, som kender til forbrydelsen, af vejen.

I en tredje handlingstråd følger vi et ægtepar, som driver en overlevelsesskole ude midt i naturen. Hun er gravid i sjette måned, men det forhindrer hende ikke i at spille en central rolle i de voldsomme begivenheder. Ægteparret er på en eller anden måde i familie med revisoren, og det er deres hjem, han har sat kursen mod. Men det finder lejemorderne ud af, og så er vi ved begyndelsen af den spændingskurve, som stiger hele vejen til filmens slutning.

De to hovedpersoner
De tre handlingstråde flettes sammen i et inferno af flugt, skudvekslinger, skovbrand og brutale mord. Hannah og Connor er filmens egentlige hovedpersoner. De er hver især på flugt og helt alene. Hannah på grund af et underligt tordenvejr og Connor, fordi lejemorderne fik ram på hans far. De to mødes tilfældigt i Montanas vilde og smukke natur, og Hannah påtager sig at redde Connor.

Hannah bærer på et psykisk traume, for i en skovbrand lod hun tre drenge i stikken. Hendes kolleger fortæller hende, at hvis hun var gået ind i ilden efter dem, var hun helt sikkert også selv død, men hun svarer: "Er det ikke det, der er vores job?" I sine mareridt ser hun jævnligt de tre brændende drenge. Måske er det netop det, der får hende til at sætte alt ind på at redde Connor. Connor har oplevet flere ting, der gør, at han har svært ved at stole på Hannah. Måske er hun i ledtog med skurkene?

Ar på sjælen
Jeg vil tro, at folk med ar på sjælen på grund af en skyldfølelse, der ikke bliver behandlet rigtigt, vil kunne spejle sig i Hannah. Kan de det, vil de sikkert også få hjælp af den måde, forholdet mellem Hannah og Connor udvikler sig, og de samtaler, de to har undervejs. "Det er ikke let at have ondt af sig selv, når man er sammen med dig," siger hun på et tidspunkt, hvor han fortæller om sine forældres tragiske skæbne. Hvis filmen har en mening ud over underholdningen, skal den findes i forholdet mellem de to. Kristendom og tro indgår ikke direkte, men der kan trækkes mange paralleller, når det gælder skyldfølelse, opofrelse, omsorg og kærlighed.

"Those Who Wish Me Dead" er godt lavet. Der er mange flotte panoreringer gennem den storslåede natur, og kameraet får lov til at dvæle ved skuespillernes ansigtsudtryk. Nogle steder er der skruet så meget op for effekterne, at det bliver lidt svært at tro på det, og der er huller i fortællingen, hvor tingene ikke rigtig hænger sammen. Ofte er stemningen trykket på grund af farerne, men der er passende pauser, hvor der dvæles ved ømhed og humor. Alt i alt er det så god en film, at man måske kan håbe på en opfølger.