En stille film med et ubarmhjertigt portræt af vor tids mest utilgivelige synd - pædofili.

Produktionsår: 2004
Varighed: 87 min.
Instruktør: Nicole Kassell,
Medvirkende: Kevin BaconDavid Alan GrierEveKyra Sedgwick,

Af: Thomas F. Moesgaard-Christensen - 16.11.2007

Walter har siddet i fængsel i 12 år for en række seksuelle forhold til mindreårige piger. Walter er med andre ord pædofil. Nu er tiden kommet, hvor han skal genintroduceres til det samfund, han frygter. Familien har slået hånden af ham, kun en svoger vil drikke en bajer med ham i ny og næ, og han bliver holdt øje med af både politi, terapeut og en prøveløsladelsesbetjent. Af alle steder får han en lejlighed over for en skolegård. Og så får han et arbejde på et savværk.

"The Woodsman" er en rejse ind i sjælens sorteste krinkelkroge - for her er en film, der vitterligt ønsker at sætte fokus på den pædofile. Modsat film som "Festen" og "SherryBaby" er "The Woodsman" ikke ude på effektmageri, men har blot et enkelt ønske om at portrættere den martrede Walter, som har eller ikke har forvoldt så megen skade. Filmen folder langsomt et billede ud af en mand, som ikke vil det, han gør - et menneske som længes efter ømhed og omsorg og en ny start. Men hans egne tilbøjeligheder står i vejen for ham selv.

På savværket møder han Vicki, en anden ødelagt sjæl. De to indleder et forhold, som meget godt afspejler Walters søgen efter tryghed. Efter et stykke tid føler han sig nødsaget til at fortælle sin hemmelighed og støde Vicki ud af sit liv. Men Vicki har en grund til at kunne forstå Walters hemmelighed - måske forstå den bedre end han selv kan.

Nicole Kassells debutfilm imponerer med sin modenhed og sit afmålte drama. Hun formår at få en meget voldsom historie til at flyde fint af sted, og helt bevidst bliver "The Woodsman" en stille film og ikke et hysterisk og ubarmhjertigt portræt af vor tids mest utilgivelige synd. Kassell har bestemt sympati for Walter, men hun angler ikke apologetisk efter at vi skal forstå ham. Selvom vi forstår ham, viser hun os et menneske, som selv ved, at der er noget galt, og derfor bliver Walters pædofili aldrig "i orden". I en hjerteskærende, fantastisk scene konfronteres Walter med følgerne af et pædofilt misbrug, og vi tør med Kassell håbe på, at det bliver en ny begyndelse for ham.

Man kan ikke anmelde "The Woodsman" uden at skamrose Kevin Bacon i hovedrollen. Han er simpelthen storartet som den forkrampede, indadvendte Walter, der konstant er sørgmodig opmærksom på ikke at begå de samme fejl. Han ønsker sådan, at hans prøveløsladelse skal gå godt - men ved samtidig ikke, om han selv tror på, at det er muligt. Kyra Sedgwick som Vicki er tilsvarende god i en svær rolle. Det er stor skuespilkunst, og "The Woodsman" er en stor, lille film.