DramaKomedieFilmstriben.dkTop 10 2013
Varighed: 103 min.
Instruktør: Jim RashNat Faxon,
Medvirkende: Steve CarellToni ColletteSam RockwellLiam James,

Af: Anette Hedager Nielsen - 17.03.2015

TEENAGER MANGLER GODE ROLLEMODELLER

Den 14-årige Duncan (Liam James) skal på sommerferie med sin mor, Pam (Toni Colette), hendes nye kæreste, Trent (Steve Carell). På vej til ferielejligheden kigger Trent i bakspejlet og spørger Duncan: "Hvad synes du om dig selv på en skala fra 1-10." Det ved den mutte Duncan ikke, men provokeres til at sige 6. "Jeg synes, du er en 3'er," siger Trent.

Ved ankomsten til ferielejligheden bydes de velkommen af den berusede nabo, som i forvejen kender Trent. Hun har behov for at komme med sladder og signalerer en selvoptaget type.  Pam og Trent falder hurtigt i med de andre i ferieområdet med middage og våde varer i hjemmet og i klitterne. Duncan er ikke en udadvendt type og føler sig overhovedet ikke set - og med god grund.

Duncan cykler en tur for at komme væk og finder en medarbejder i badelandet, Owen (Sam Rockwell), som liver hans ven. Owen taler stort set kun ironisk og virker useriøs. Duncan opfatter alt bogstaveligt, så der går lidt tid, før de forstår hinanden. Men det vigtigste er, at Owen "ser" Duncan, og Owen sørger for, at Duncan får et feriejob i badelandet. Det fortæller han dog ikke til sine forældre. En aften har der været fest i badelandet, så Duncan kommer sent hjem. Trent ventet på ham og siger, at kun med tillid og respekt kan deres relationer komme til at fungere. Nogle dage senere kommer Trent først hjem meget sent. Det gør, at Duncan ikke har meget respekt for Trent. En regnvejrsdag skal familien spille et simpelt spil sammen, men de vil ikke følge spillereglerne, og Pam går i protest. Spillet bliver et symptomatisk billede på familien.

Manuskriptforfatterne Jim Rash og Nat Faxon vandt sammen med Alexander Payne en Oscar i 2012 for bedste manuskript til The Descendants - også en film om den svære kommunikation mellem forældre og deres teenagere. I "The Way Way Back" savner Duncan rollemodeller blandt de voksne, indtil han finder Owen. At Trent udråbte ham til en 3'er, tynger ham. Owen prøver at fortælle ham, at han ikke skal lade sig gå på af det. Filmens gode slutning, som står åben, får mig til at give den 2 stjerner i stedet for 1. Andre anmeldere rangerer filmen højt, og Crosswalk.com har filmen på sin top 10-liste fra 2013. Det skyldes, at de betragter den som en god og anderledes coming-of-age film, men efter min smag er der for meget fokus på bikinier og drikkelag til, at den er værdig til den liste.

Bedømmelse: 3.6 af 6. 5 stemme(r).