The Undoing (serie)

Et tilsyneladende fejlfrit og succesrigt liv begynder at falde fra hinanden, og en familie udsættes for den ultimative test på, om de kan stole på hinanden. Susanne Bier leverer en filmserie, der holder spændingen hele vejen.

DramaKrimiTEMA Serier
Produktionsår: 2020
Varighed: 322 min.
Instruktør: Susanne Bier,
Roman/manuskript: David E. Kelley,
Medvirkende: Nicole KidmanHugh GrantDonald SutherlandSofie Gråbøl,

Af: Sprint Aagaard Korsholm - 03.12.2020

FASADEN SLÅR REVNER

Psykologen Grace (Nicole Kidman) lever et succesfyldt liv i toppen af Manhattans bedre borgerskab. Hendes mand Jonathan (Hugh Grant) er en berømt læge med speciale i at behandle kræftsyge børn. De har sammen sønnen Henry, (Noah Jupe), og de tre lever et tilsyneladende perfekt liv. Indtil det hele pludselig begynder at revne, da en mor til en af Henrys skolekammerater findes brutalt myrdet.

Hvem er Jonathan?
Hurtigt begynder politiet at rette mistanken mod Jonathan, og Grace rystes af, at det ene skelet efter det andet vælter ud af hendes mands klædeskab. Henry rystes naturligvis også i sin grundvold og følger manisk med i samtlige nyhedsudsendelser om retssagen. Mens retssagen skrider frem, opdager Grace og Henry, at deres mand og far ikke helt er den, de altid har set ham som. Men kan han ligefrem være morder?

I retslokalet krydser Jonathans forsvarer (Noma Dumezweni) klinger med anklageren - spillet af danske Sofie Gråbøl. Hun har godt nok ikke fået tildelt nær så mange replikker og scener som Noma, men spiller dem, hun har fået, rigtig godt. I og især uden for retslokalet er en ganske anden retssag i gang mellem de tre medlemmer af den splittede familie – og som en fjerde spiller: Graces stenrige far (vidunderligt spillet af Donald Sutherland), der som den eneste er absolut afgjort: han har aldrig brudt sig om svigersønnen og er helt sikker på, at han er morderen.

Spænding til det sidste
Susanne Bier leverer en filmserie, hvor spændingen holdes hele vejen igennem. Hver gang man synes, at nu er vi lige ved at kunne trække vejret igen, kommer der en ny drejning. Igen og igen – lige til de allersidste minutter i sidste afsnit. Man er voldsomt godt underholdt. På det dybere plan spilles der på det kendte tema om, hvor meget man faktisk kender dem, man tror, man ved stort set alt om. Selv en berømt psykolog kender måske ikke helt den mand, hun har levet sammen med i 17 år … Hugh Grant er overbevisende som manden med gummiansigtet, som kan spille næsten hvad som helst når som helst. Et andet tema er forsvarerens kamp for at få ham frikendt – helt uden hensyn til, om han egentlig er morder eller ej. Dette etiske dilemma stikker frem nogle gange undervejs – og Grace påvirkes voldsomt af dette spil, hvor hun selv – nogle gange frivilligt og andre gange ufrivilligt – spiller en hovedrolle.

Det er dog ikke for at tilegne sig den dybere indsigt i menneskelivet, at man skal se denne serie, selv om den godt kan kaste lidt af sig på det område også. Man skal se den, fordi det er et meget velskrevet drama spillet af meget dygtige skuespillere. Og så gør det jo ikke noget, at der er så tydelige danske fingeraftryk på så fremragende en serie.

Serien er kommet på dvd og blu-ray.

Bedømmelse: 4.8 af 6. 5 stemme(r).