Biografi/baseret på virkelig historieDrama
Produktionsår: 2006
Varighed: 77 min.
Instruktør: Harald Holzenleiter,
Medvirkende: Özay FechtLuk PiyesCheyenne Rushing,

Af: Mikael Arendt Laursen - 18.08.2009

Catherine Mulligan er en ung amerikansk kvinde, der forelsker sig i iraneren Hamid og træffer det store valg at følge med ham til Iran og konvertere til islam. Dette valg skal vise sig at være fatalt for hende. En dag bliver hun voldtaget af en nabo, og da en voldtægt skal kunne bevises ifølge iransk lov, for at manden kan blive dømt, bliver hun rådet til at glemme og tie. For kan voldtægten ikke bevises, vil hun i stedet for blive dømt til døden for utroskab. Og i en eventuel retsag vil mandens vidneudsagn tælle dobbelt så meget som hendes.

Catherines situation er helt umulig. Hendes svigerfar, der er en ekstrem konservativ muslim og meget tæt på de mest magtfulde mænd i det iranske samfund.  Han hader hende og vil gøre alt, for at hun ikke længere skal høre til familien - om det så skal koste hende livet. Da Catherine aborterer, beskyldes hun derfor for at have dræbt Hamids søn og svigerfaderens barnebarn, hvilket er en meget alvorlig forbrydelse. Udfaldet af Catherines retssag er afgjort på forhånd, og hun får efterfølgende at vide, at hendes dom på femogtyve piskeslag og et års isolationsfængsling er ganske nådigt sluppet. Hun bringes til det mest grusomme fængsel i Iran, hvor hendes straf bliver eksekveret. Hendes historie kommer for alvor i de vestlige mediers søgelys, da det kommer frem, at hun, mens hun sidder i isolation, er blevet genbehandlet af domstolene, så hendes straf nu er ændret til dødsdom ved stening! Det er barske billeder, når man, mens dette sker, ser hende sidde i sin celle og tælle dage, synge og bede til den gud, som gennem sit system har sat hende i denne umenneskelige situation. Hendes mand Hamid kommer også til at spille en væsentlig rolle i historien, da han faktisk vælger at tage hendes parti. Desværre vælger han en metode, som ikke møder den store accept hverken i den vestlige verden eller i hans hjemland.

Dette er en meget rystende og tankevækkende film. Det er en barsk historie, og der er masser af meget barske scener og billeder! Dette er bestemt ikke en film for børn eller sarte sjæle! Men filmen holder sig indenfor det nødvendige - også hvad visuelle virkemidler angår, for problemstillingen er så umenneskelig, at der skal den slags billeder til, for at vi i vores trygge, vestlige kultur kan forstå alvoren i den. Sådan er det desværre ofte.

Filmen ønsker ikke at gå imod det iranske retsvæsen som sådan. Dens ærinde er, at stening er en helt umenneskelig straf, og at denne straf skal afskaffes også i de muslimske lande, som stadig praktiserer denne.

Når klumpen i halsen er sunket, og filmens barske budskab lige har lagt sig lidt, så er der også andet at sige om filmen. For selvom jeg klart vil anbefale enhver, der ønsker at deltage i debatten om emnet at se filmen, så er det ikke på grund af skuespilpræstationerne, at man skal gøre det. Filmen er som sådan lavet ganske fornuftigt kvalitetsmæssigt, selvom den ikke lever op til standarden hverken fra danske eller amerikanske produktioner. Skuespillerne er ofte ret middelmådige i deres præstationer. Den eneste, der rigtigt brænder igennem og på alle måder virker troværdig er Cheyenne Rushing, der spiller Catherine Mulligan. Ellers har de fleste andre mere eller mindre svært ved at spille deres roller med en overbevisning som gør, at man for alvor lever sig ind i filmens univers. Mange replikker virker lidt kunstige, hvilket er lidt ærgerligt, når filmen nu tager fat i et så væsentligt emne. Men som nævnt, skal dette ikke afholde dig fra at se filmen, hvis du vil vide, hvad straffen "død ved stening" egentlig betyder.

Filmen er baseret på en sand beretning. Det gør den blot endnu mere uhyggelig!