• THE ZONE OF INTEREST nu på filmstriben.dk udover dvd og blu-ray

  • THE NOTE nu på dvd igen

  • DEN SORTE JORD (om Ukraine 1933) DR2 | 23-11-24 | kl. 23.15

  • GLADIATOR ii i biografen

  • den kristne film ORDINARY ANGELS nu på Viaplay

  • THE APPRENTICE i biografen

Alle anmeldelser - Dokumentar

The Social Dilemma

Dramadokumentaren "The Social Dilemma" er et skræmmende kig bag de sociale mediers polerede facader. De har tilsyneladende som formål at drive os ud på kanten ...

DokumentarDrama
Produktionsår: 2020
Varighed: 94 min.
Censur: 13 år
Instruktør: Jeff Orlowski,
Medvirkende: Vincent KartheiserTristan HarrisTim KendallJeff Seibert,
Stikord:
 IT,










Anmeldelse:

Af: Stefan Vase - 11.12.2020



GIGANTERNE UDNYTTER DIN SVAGHED 

Jeg må erkende, at jeg er en del af tragedien. Når jeg griber ud efter min telefon for at tjekke Facebook og Twitter, udløser det dopamin i både min hjerne - og i elektronhjernen i nogle fjerntliggende servere i det forjættede land, der "flyder med statusopdateringer og likes". Glæden i elektronhjernen er stor: "Endelig fik vi Stefan ind i folden igen - lad os se, hvor længe vi kan holde ham fanget denne gang! Her er en opdatering fra en ven, som han ofte liker. Her er en video. Her er en annonce."

Fanget længst muligt
Billedet er inspireret af fiktionselementerne i dramadokumentaren "The Social Dilemma", hvor vi møder den kunstige intelligens (spillet af Vincent Kartheiser, som var Pete Campbell i "Mad Men"), som gør alt, hvad den kan for at holde sit "offer" Ben (spillet af Skyler Gisondo) fanget længst muligt. Det lugter næsten af det samme dæmoniske plot, der er over C.S. Lewis’ Fra helvedes blækhus. Således kommer vi helt tæt på de sociale mediers nerve: en elektronhjerne, en kunstig intelligens, en algoritme, som er sat i verden for at holde min opmærksomhed tryllebundet.

I dramadokumentarens form bliver det bøjet i neon, at tid er data, og data er penge. Mange har efterhånden sagt: "Hvis du ikke betaler for det, så er du ikke en kunde; du er produktet, der bliver solgt." Og det er også den underliggende strøm i "The social Dilemma": Jo mere tid, de sociale medier kan lokke mig til at bruge deres tjeneste, jo mere data kan tjenesterne samle sammen, og jo flere penge kan de tjene på at sælge data om mig til annoncører.

Fatale konsekvenser for os alle
Når man går linen ud med de sociale medier, har det alvorlige konsekvenser for samfundet: Min opmærksomhed er til salg for højestbydende, og dermed bliver min opfattelse af virkeligheden påvirket af, hvad kommercielle virksomheder eller fremmede magter vil "spytte i kassen". Sandheden er så at sige til salg, og dermed er der stor risiko for, at masserne kan blive manipuleret i mere ekstreme retninger - og ultimativt krydser på en stemmeseddel.

Det har også fatale konsekvenser for den enkelte: Sårbare piger og drenge vil i jagt på anerkendelse - og likes - måske glemme, at de har en uendelig stor værdi i sig selv. Digital mobning er et velkendt problem; opslag uden likes bliver oplevet som iskolde afvisninger. "Dig kan vi ikke li", runger det i den enkeltes bevidsthed.

Tidligere nøglemedarbejdere står frem
"The Social Dilemma" fungerer som en skriftestol, hvor tidligere nøglemedarbejdere fra tech-giganterne blotter sig og giver et skræmmende indblik bag facaden: Tristan Harris (Google), Tim Kendall (Facebook og Pinterest), Jeff Seibert (Twitter), Justin Rosenstein (Facebook og Google) m.fl.

Det er deprimerende at se, hvor meget magt de sociale medier og tech-giganter har fået over os. De opfører sig som stedfortrædende myndigheder og regeringer, som underminerer demokratiet og friheden. Det har uundgåelige destruktive konsekvenser.

Der er én stemme, der mangler i dokumentaren. For hvordan er det nu med Netflix? Er det ikke Netflix, som lever af "auto-play"? Og faktisk stiller spørgsmålet: "Ser du stadig?" Mon Netflix selv ser "The Social Dilemma" og overvejer hvilke aktier, de har i tragedien?

Kan ses på Netflix.

Kilde: Magasinet Kirke og Medier.



Brugerkarakter:

Gemmer din stemme...
Bedømmelse: 5.5 af 6. 2 stemme(r).
Klik på en af stjernerne for at afgive din stemme

Ingen kommentarer
Tilføj kommentar

* - påkrævet felt

*

*
*
Annoncer