Varighed: 129 min.
Instruktør: Gideon Raff,
Roman/manuskript: Gideon Raff,
Medvirkende: Chris EvansMichiel HuismanBen KingsleyGreg Kinnear,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 02.08.2019

DUMDRISTIG REDNINGSAKTION

Udadtil var det et idyllisk hotel, som havde specialiseret sig i aktiv ferie med blandt andet dykning på programmet. Det lå ved Sudans kyst ud mod Det Røde Hav og blev drevet af en blandet flok yngre europæere. I virkeligheden var det et hemmeligt center for en israelsk redningsaktion for etiopiske jøder i begyndelsen af 1980'erne, hvor personalet var Mossad-agenter.

Krig og hungersnød tvang tusinder på flugt fra Etiopien. Mange flygtede til nabolandet Sudan. Selvom Sudan var muslimsk og derfor jødernes fjende, var der store grupper af etiopiske jøder blandt flygtningene. De søgte til lejren Gedaref i det østlige Sudan. Deres situation som jøder mellem muslimer var uholdbar, så de bad Israel om hjælp.

Etiopiske jøder
Den israelske redningsoperation har været hemmeligholdt indtil for nylig. Da den blev kendt, faldt den israelske manuskriptforfatter og instruktør Gideon Raff straks for historien, og han gik i gang med at gøre det til filmen "The Red Sea Diving Resort". Filmen er inspireret af de virkelige begivenheder, men en del er forenklet, så det kunne få plads inden for filmens to timer. Skuespillerne har mødt deres forbilleder fra de virkelige begivenheder, og manuskriptet er i de fleste detaljer baseret på øjenvidnernes beretninger.

Filmen begynder med de etiopiske jøders flugt fra deres landsby og ankomsten til flygtningelejren. Den israelske efterretningstjeneste Mossad fik til opgave at undersøge mulighederne for at hente dem til Israel. Takket være agenten Ari Levinson (Chris Evans) blev det til noget. Ari brændte for de nødstedte etiopiske jøder, og han var handlekraftig, dumdristig og insisterende. Han samlede et dream-team og gik i gang med at realisere sin plan. Han havde fundet et hotel, som var bygget af italienere i samarbejde med Sudans Turistministerium. Driften var aldrig kommet i gang, men det kom den nu. De israelske agenter optrådte som personale. Der blev ansat lokale medarbejdere, og turisterne begyndte at strømme til.

Hemmelig mission
Bag den åbne og udadvendte facade begyndte en omfattende transport. De etiopiske jøder blev i lastvogne hentet i Gedaref og kørt til Arous, hvor hotellet lå. Derfra blev de i gummibåde sejlet ud til et israelsk skib, som tog dem med til Israel. Alt foregik om natten og i dyb hemmelighed. Hverken det sudanesiske personale eller turisterne på hotellet vidste, hvad formålet med stedet i virkeligheden var.

Sudanesisk militær fik færden af noget uregelmæssigt og kom flere gange på kontrolbesøg på hotellet. Der er mange nervepirrende scener i filmen, men ved vovemod og til tider dumdristighed lykkedes det israelerne at fortsætte, så mere end 7.000 etiopiske jøder blev reddet, inden den dramatiske afslutning på operationen.

Virkeligheden overgår fantasien
Filmen er fortalt meget enkelt. Der er ingen dobbelttydige replikker eller antydninger i mimikken, som man må fange for at kunne følge med. Det betyder, at vi ikke lærer ret meget om, hvad der gemmer sig i de enkelte personer, og nogle replikker kan virke lidt kliche-agtige. Målet har været at fortælle en historie om handlekraft og heltemod. Det nytter at gøre en indsats for at hjælpe mennesker i nød, og vi skylder de nødstedte at gøre noget. Vil man fordybe sig i den psykologiske udvikling i et menneske, må man se andre film.

De meget voldsomme og tragiske scener skifter med mere afslappede situationer, hvor der også er plads til humor og til trøst og opmuntring. Filmen er et eksempel på, at virkeligheden kan overgå fantasien. Hvis ikke det faktisk var sket, så ville vi ikke acceptere de ret utrolige begivenheder. Det er ikke uden grund, at Ari flere gange bliver beskyldt for at være fuldstændig skør og utilregnelig.

Religion fylder ikke ret meget, men et enkelt citat fra den jødiske Talmud er der. Efter den første redningsaktion siger en af agenterne: "Den, der redder ét liv, redder hele verden. Og vi har reddet 174."

Vi havde en god oplevelse ved at se filmen. Det er livsbekræftende, at der findes mennesker, som vil sætte deres liv på spil for at hjælpe andre. Den giver også endnu et indblik i, hvordan jøder nogle steder lever livet farligt - alene fordi de er jøder.

Kan ses på Netflix.

Bedømmelse: 4.6 af 6. 5 stemme(r).