• CHILDREN OF MEN nu på VIaplay ud over dvd

• WONDER nu på Viaplay

• DOWNTON ABBEY: EN NY ÆRA nu på Netflix udover dvd og blu-ray

• GIFTED nu på Netflix udover Disney+ og blu-ray

• THABO OG MYSTERIET OM NÆSEHORNET nu på dvd og filmstriben.dk

The Perfect Couple (serie)

I Susanne Biers Netflix-serie er scenen en rig familie, der skal have en søn gift. Dagen før brylluppet er familie og venner samlet. En af gæsterne findes druknet, og det medfører, at næsten alle kommer under mistanke.

DramaKrimiTEMA Serier
Produktionsår: 2024
Varighed: 303 min.
Censur: 13 år
Instruktør: Susanne Bier,
Medvirkende: Nicole KidmanDakota FanningEve HewsonLiev Schreiber,

Af: Jørgen Hedager Nielsen - 10.09.2024

EN IKKE SÅ PERFEKT FAMILIE

Det par, som jeg formoder, at filmens titel hentyder til, er Greer Garrison Winbury (Nicole Kidman) og Tag Winbury (Liev Schreiber). Han er fra en umådelig rig familie, som hun har giftet sig ind i. De bor i et overdådigt palæ lige ned til stranden på øen Nantucket lidt syd for Boston. Familieformuen er båndlagt, så Tag ikke har adgang til den. Den bliver frigivet, når parrets tre sønner er gamle nok. Den ældste søn er gift, og den midterste er forlovet. Filmen åbner med en prøvemiddag, hvor man ifølge amerikansk tradition for overklassen afvikler en slags generalprøve på den bryllupsfest, som er planlagt til dagen efter. Festen er den midterste søns bryllup, og bruden er Amelia (Eve Hewson), hvis familie er fra middelklassen. I første afsnit får vi hele familien og deres nærmeste venner præsenteret. Vi møder også de to opdagere, der kommer til at lede opklaringen af det dødsfald, der først dukker op som en realitet ved udgangen på første episode. Den afdøde er Amelias bedste veninde, som skulle være brudepige.

En glitrende facade
Greer bruger en stor del af sin energi på at opretholde familiens glitrende facade. Hun bruger angiveligt sin egen familie som inspiration til sine romaner. Derfor er det ekstra vigtigt, at alt ser perfekt ud. Som serien skrider frem bliver det mere og mere vanskeligt at opretholde det perfekte billede udadtil, og ikke mindst indadtil. Brylluppet bliver aflyst og politiet holder i indkørslen med deres iøjnefaldende biler, og pressen samles ved porten. Familien begynder så småt at mistænke hinanden, og midt i det hele har Greer en boglancering, som ikke må gå galt, for det er indtægterne fra hendes forfatterskab, der er det økonomiske grundlag for familiens ekstravagante liv. Alle skal optræde glade og kærlige, så succesforfatterens mange fans får bekræftet deres forestillinger om det perfekte par.

Interessant familie og spændende plot
Serien har to spor. Det ene er et interessant indblik i en rig amerikansk familie med forskellige spændende medlemmer. Fortællingen om dem og deres indbyrdes forhold kunne godt bære en miniserie i sig selv. Det andet spor er krimiplottet. Hvem gjorde det? De to spor er flettet fint sammen, så det ene ikke overskygger det andet. Midt i det hele befinder Amelia sig. Hendes bryllup blev aflyst på grund af dødsfaldet. Nu kommer hun til at lære familien bedre at kende, og hun overvejer samtidig, hvem der myrdede hendes bedste veninde. På den måde bliver hun en allieret for os som publikum. Efterhånden kommer hun til at tænke over, om kulturkløften mellem hendes sunde og solide middelklassebaggrund og de styrtende riges tankesæt og etik er for bred til at kunne passeres.

Som smurt i olie
Susanne Bier har igen sat sin autograf på en serie, der ikke er ret meget at udsætte på. Castet med de mange kendte navne er sat sammen. Skuespillet er upåklageligt. Fotograferingen er stemningsskabende og tydelig. Enkelte steder lidt legende. Manuskriptet tager os fint ved hånden gennem de mange flashbacks, som hører til i denne genre. I begyndelsen var de to drabsefterforskere helt farveløse, men det ændrer sig lidt efterhånden. Faktisk er det befriende, at de ikke fylder for meget under afhøringerne af de mistænkte og vidnerne. Alt kører som smurt i olie.

Kan ses på Netflix.

Bedømmelse: 3.2 af 6. 6 stemme(r).