Historien er helt klassisk. Laura og John lever et helt almindeligt, stilfærdigt og lykkeligt liv med deres lille søn og kører naturligvis i en politisk korrekt Toyota Prius, da politiet pludselig vælter ind og arresterer Laura - og anklager hende for at have myrdet sin chef. Der er rigtig meget, der peger på hende, og der går hurtigt tre år med appelforsøg. John er dog ikke i tvivl om hendes uskyld, og han bruger hele familiens opsparing på at forsøge at få hende frifundet. Det lykkes ikke at få hendes sag op igen, eller at få hende løsladt. Man kan spørge:
- Gjorde Laura det? Hvad vil jeg gøre, hvis jeg uheldigvis kommer ud for det samme. Vi ser jo eksempler på, at man er det forkerte sted på det forkerte tidspunkt, og mange ting peger på den forkerte. Er politiet så trælst, at de kun ser det oplagte? – Vi bliver holdt fast i tvivlen lige til enden!
- Klarer John det? En helt almindelig lærer, der tager affære, da hans kone (uskyldigt?) bliver arresteret for mord. Hvad ville jeg have gjort? Ville jeg have troet på uskylden? Ville jeg kunne handle?
Det er hårdt for John at passe arbejdet, sønnen, besøge hende – og efter, at hun har forsøgt at begå selvmord, beslutter han at befri hende – ellers vil hverken hun og de ikke overleve.
Det er her, Damon Pennington (Liam Neeson) giver nogle gode råd om, hvordan man slipper ud og slipper væk. Det bliver baggrunden for den store plan, der bliver lagt hjemme for at finde nøglen til at få hende, sønnen og ham selv reddet. YouTube og internettet bliver et godt sted at finde hjælp.
Instruktør og forfatter Paul Haggis står bag flere gode film som Million Dollar Baby, "Casino Royale", Quantum om Solace og ikke mindst Crash.
Det største problem med filmen er det med realismen. Den kærlige husbond, far og universitetslærer, der nærmest fra det ene øjeblik til det andet bliver en kynisk og beregnende organisator, der står bag en storstilet flugt. Han har godt nok ikke held med det hele med det samme, og han kommer da også ud, hvor han ikke kan bunde. Alligevel er transformationen fra hverdagsmand til action skildret rimelig uproblematisk. Han er den perfekte mand, den perfekte far, det perfekte menneske og også den perfekte planlægger. Spørgsmålet er, om man kan tillade sig det, John gør, for at skaffe penge, skaffe oplysninger for at få sin kone befriet.
Filmen er godt håndværk, hvor instruktøren og Russell Crowe lykkes med projektet. Ikke det allerbedste, men alligevel god underholdning - og gode elementer at overveje for dem, der ser efter lidt dybere lag, som Haggis har lagt i historien. Fx er der et særligt kropsprog mellem John og Laura. Filmen viser et næsten forbilledligt forhold i ægteskabet. Der er noget til hele familien, men aldersgrænsen på 11 skal tages alvorligt.
"The Next Three Days" er en genindspilning af den franske thriller "Alt for hende", som efter anmeldelserne at dømme skulle være bedre.