Varighed: 150 min.
Instruktør: Terrence Malick,
Medvirkende: Christian BaleChristopher Plummer,

Af: Thomas F. Moesgaard-Christensen - 20.07.2007

ÅBENBARINGER
Åbenbaringer. Dét er, hvad Terrence Malicks overdådige "The New World" egentlig handler om. Men filmen er selv en af slagsen.

Virginia 1607. Englænderne lander i den nye verden for at erobre den og slå sig ned. Eller: En ussel blanding af lykkeriddere og fredløse ankommer. Inden længe har de opdaget de indfødte og skal nu finde en måde at leve fredfyldt side om side med mennesker af en bogstaveligt talt anden verden.

Kaptajn John Smith (Colin Farrell) møder på en tur til de indfødtes konge dennes indtagende datter Pocahontas (Q'Orianka Kilcher). Han betages, ikke blot af hende, men af alt det, hun repræsenterer - hendes kultur, hendes folk, hendes liv. Hun ser i ham den mand, hun har længtes efter til at kunne give hende frihed.

"Men skæbnen ville det anderledes" - John Smith må forlade Amerika, og ved nyheden om hans død rammes indianerprinsessen af dyb sorg. Samtidig bliver hun en vigtig brik i det stadig mere indviklede spil mellem de indfødte og kolonialisterne og får et liv som kuriøs indbygger i den engelske område Jamestown. Her møder hun en ung enkemand (Christian Bale), som forelsker sig i hende. Hun indvilliger i ægteskabet med briten, og nyheden om denne velintegrerede indianer når helt til England, hvor kongen inviterer hende i audiens. I London finder filmen sin slutning, for Smith er ikke død, men levende, og historiens tråde bindes sammen.

Terrence Malick har siden 1973 blot instrueret fire film. "Badlands" med Sissy Spacek og Martin Sheen var en kontemplativ "Bonnie & Clyde"-historie om et ungt par på morderisk flugt. Himlen på jorden med Richard Gere fra 1978 udkrystalliserede den amerikanske drøm i en storslået og enkel fortælling om begær og magt. "Den Tynde Røde Linie" fra 1998 var et af dét års væsentligste film og måske en af de bedste anti-krigsfilm siden "Dr Strangelove". Og så - i 2005 - "The New World".

Malick er en enestående visionær - kendetegnet ved en dvælende billedkomposition, hvor alt er planlagt med omhu og nøje. Ved at lade billedsiden være den fremaddrivende kraft i sine film taler han med en ret unik stemme og formår at udnytte filmmediet til fulde - og skaber nogle meget smukke film. Samarbejdet med fotografen Emanuel Lubezki i "The New World" er ingen undtagelse. Det er en overdådig film, hvor Malick lader billederne tale til beskueren om den vestlige kulturs møde med den utæmmede og respekterede natur.

For "The New World" er måske mest af alt en kulturhistorisk udviklingshistorie forklædt som skønhedsåbenbaring. Bag den sande historie om Pocahontas, som Malicks opus bygger på, gemmer sig en gennemgribende civilisationskritik og en overrumplende hyldest til naturen. Malick lader Smith forelske sig, ikke blot i Pocahontas, men i alt det, hun og hendes natur repræsenterer: En respekt for skaberværket. Pocahontas, på den anden side, finder hos Smith en kultur, der sætter rammer om hendes tilværelse og som kan give hende en plads. For Smith er mødet med Pocahontas mødet med en åbenbaring, der gør, at han i naturen finder den frihed, han netop er rejst til Amerika i troen på at finde. For Pocahontas bliver mødet med Smith en åbenbaring, for han repræsenterer en kultur hvor netop det, hun kan, værdsættes. Hendes intellekt. Hans naturkærlighed. Hendes naturkærlighed. Hans intellekt. Begge påvirkes af hinanden - bliver måske endda til hinanden til sidst.

Malicks film bliver trods sin skønhed dog på intet tidspunkt sentimental eller docerende. Der er ikke et eneste spor efter Walt Disney i denne udgave af den sande historie om indianerprinsessen, der blev Englands kæledægge. Tværtimod stiller Malicks film skarpt på den gensidige udfordring i mødet mellem Smiths civilisation og Pocahontas'. Letflydende og så smukt, at det ikke kan ydes retfærdighed i en anmeldelse, lader han historien løbe sin gang. Det er en uforglemmelig og ubegribelig film og et vidunderligt mesterværk, der vækker stærkt til eftertanke om, hvordan vi passer på jorden - og hinanden.

Bedømmelse: 6.0 af 6. 2 stemme(r).