Varighed:  min.
Instruktør: Josh Boone,
Medvirkende: Maisie WilliamsAnya Taylor-JoyCharlie Heaton,
 Gys,

Af: Christian Riis Jensen - 14.09.2020

THE BREAKFAST CLUB MED MUTANTER

"The New Mutants" er en spin-off film med rødder I X-Men-universet. En håndfuld unge mennesker, der skal forestille at være i deres tidlige teenageår, har fået super-, eller i dette tilfælde: mutantkræfter. De kan endnu ikke selv styre deres egne kræfter, så på grund af den fare, de udgør for dem selv og omverdenen, er de blevet tvangsindlagt på en mutant-anstalt. Derfra bevæger filmen sig rundt i forskellige tematikker, der mest af alt får den til at minde om "The Breakfast Club", hvis de alle var mutanter. Stereotyper baseret på førstehåndsindtryk nedbrydes, romancer blomstrer frem, drama bryder ud mellem dem, etc. Derudover også computeranimeret action og gys, der sætter rigtig gang i løjerne. Faktisk er elementerne af gys det absolutte højdepunkt i filmen.

Store sko at udfylde
X-Men-universet er kendt for, at dets superhelte og -skurke har traumatiske og kaotiske baggrunde, der giver karaktererne dybde, øger vægten af deres personlighed, giver dem et politisk og etisk standpunkt og krav på sympati; også selvom deres motiv er ondskabsfuldt. Bedste eksempel er Michael Fassbender i rollen som Magneto, der har mødt menneskers sande ondskab, da han med sin mor sad i KZ-lejr.

Hovedkarakterernes traumatiske baggrund spiller også en central rolle i "The New Mutants". Hver unge mutant har en baggrund, der ligger til grund for, hvorfor de er til skade for dem selv og deres omgivelser. Detaljerne afsløres langsomt, da de alle er skamfulde og tyngede af deres fortid, og helst ikke taler med hinanden om det.

I en film, som er i X-Men-universet og har Marvel-logoet i introen, skal de visuelle effekter simpelthen bare sidde i skabet. Det gør de ikke. De computeranimerede effekter rangerede skiftevist mellem gode og ringe. Det ene øjeblik er man betaget af det visuelle, det næste er det en halvhjertet indsats, man kigger på. Filmens premiere er blevet udskudt gentagne gange. Faktisk var den første planlagte premieredato for over to år siden. Helt tilbage, hvor skuespilleren Maisie Williams, der spiller Rhane i filmen, toppede med sin popularitet i TV-serien Game of Thrones. Så svaret kan godt være, at animationsafdelingen har haft for lang tid til at revurdere scenernes effekter, uden at have midlerne til at forbedre dem.

Halvhjertet indsats
Det er ikke filmens lesbiske romance eller fremtvungne Breakfast Club-tematik, der trækker ned i filmens karakter. Tværtimod, har den de ting rigtig godt kørende for sig. Problemet er, at der er en kæmpe mængde potentiale og tematikker, der ikke bliver fulgt til dørs. Gysertemaet var fedt, men det var så kortfattet, at det efterlod mig sulten efter mere af den slags. Filmens klimaks, hvor hver enkelt mutant bruger sine kræfter i kamp, er så rodet og ringe koreograferet og decideret skuffende, at det næsten er plat. De sidste 10 år har budt på bunkevis af superheltefilm, så "The New Mutants" måtte nødvendigvis være mere unik.

Der er ingen tvivl om, at det har ligget i kortene, at der kunne laves en efterfølger til "The New Mutants". Filmen er ikke elendig, men når den nemmeste sammenligning er med "X-Men: First Class" - der i den grad var en førsteklasses film - så er der rigtig langt til, at biografgængere vil ønske en 2’er.

Bedømmelse: 3.5 af 6. 2 stemme(r).