Produktionsår: 2019
Varighed: 114 min.
Instruktør: Wladyslaw Pasikowski,
Medvirkende: Philippe TlokinskiJulie EngelbrechtBradley James,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 15.05.2020

FARLIG MISSION

I august 1944 indledte den polske undergrundshær et angreb på de tyske tropper i Warszawa. "The Messenger" handler om det internationale spil op til angrebet. Den polske eksilregering i London og ledelsen af den polske undergrundshær, som holdt til i Warszawa, havde brug for at kommunikere. Det skete blandt andet gennem kuréren Jan Nowak, der rejste frem og tilbage mellem de to hovedstæder. Jan Nowak er en af de helt store helteskikkelser i Polen. "The Messenger" fortæller historien om hans bedrifter i ugerne op til det polske angreb på den tyske hær i august og september 1944.

Politisk baggrund
Den russiske hær rykkede i foråret 1944 frem gennem Polen og stod midt på året tæt ved Warszawas bygrænse. Der kom signaler fra Rusland om, at hvis den polske undergrundshær ville samarbejde med Rusland, så ville Rusland til gengæld drive nazisterne ud af Warszawa og give Polen lov til at fortsætte som selvstændig nation efter Tysklands kommende nederlag. Disse rygter fik ledelsen af undergrundshæren til at forberede et angreb på de tyske tropper. Den polske eksil-ledelse i London, som både omfattede en civil regering og en militær ledelse, satsede på, at de allierede ville støtte Polen i krigens afslutning. Det store spørgsmål var nu: Skal Polen satse på russerne eller de allierede? Uden støtte fra enten Rusland eller England ville et polsk angreb på den tyske besættelsesmagt være katastrofalt.

Dramatisk handling
Jan Nowak befinder sig i filmens begyndelse i England. Han får til opgave hurtigst muligt at tage til Warszawa med en meget vigtig befaling fra eksilregeringen til undergrundshæren. Filmens handling beskriver først hans træning i faldskærmsudspring og hans sidste dage i London, hvor det bliver klart, at Polen ikke skal regne med allieret støtte. Derefter følger vi hans besvær med at komme til Polen. Vi er vidner til den farefulde tur fra RAF-flyets landing nær Lublin til togrejsen til Warszawa. I Warszawa ser vi hans besvær med at overbevise de polske modstandsfolk om, hvem han er. Vi følger også tyskernes bestræbelser på at afsløre og fange ham. Helt fra London har en tysk efterretningsagent haft øje på ham.

Filmen er godt produceret. Der er mange dramatiske scener og fint opbygget spænding. "Alt dette skildres i et åndeløst tempo, som får selv de største spionfilm til at blegne," står der på filmens cover. Der nok at tage munden lidt for fuld, men spændende er den. Filmen er bygget på virkelige begivenheder. Vi har ingen forudsætninger for at bedømme dens troværdighed. Indimellem overgår virkeligheden fantasien, siger man, men der er nu nok et par steder, hvor manuskriptforfatteren har tilføjet et par detaljer for virkningens skyld.

Optakt til Warszawa-opstanden
En film fra agenternes verden bliver ofte ret kompliceret, for hvem er ven, og hvem er fjende. Det gælder også denne. Heldigvis snakker alle deres eget sprog (undtagen når de prøver at narre andre), så det er rimelig let af følge med i, om vi er blandt polakker, tyskere eller englændere. Men det er nødvendigt at koncentrere sig, og det er svært at følge med i alle detaljer ved første gennemsyn. Det er en polsk film, der hylder en polsk helt, så det er forventeligt, at den bliver lidt sort-hvid i skildringen. Tyskerne er hele vejen igennem onde og gemene. Polakkerne er heltemodige, men de fremstår ikke som en enig front, og de har store problemer med at finde fodslag og vise loyalitet mod ledelsen.

For os er det bedste ved filmen, at den fortæller om vigtige begivenheder fra anden verdenskrig, som vi faktisk ikke vidste noget om. Filmen slutter den 1. august 1944, så vi får ikke noget at vide om, hvordan Warszawa-opstanden endte. Lidt søgning på internettet fortæller om store tab for tyskerne, og om 18.000 dræbte polske soldater og op mod en kvart million dræbte civile indbyggere i Warszawa. Som hævn for oprøret blev 85% af byen efter Hitlers ordre brændt ned, ogitrlHitlers alle byens overlevende indbyggere deporteret.

På enkelte hjemmesider og på filmstriben.dk søges på originaltitlen "Kurier".

Bedømmelse: 3.7 af 6. 3 stemme(r).