Roman/manuskript: Jon Favreau,
Medvirkende: Pedro PascalCarl WeathersGina Carano,
 Kamp,
 Vold,

Af: Christoffer Winther West - 21.12.2020

EN LYKKELIG 2'ER

Sæson 2 af "The Mandalorian" starter umiddelbart der, hvor sæson 1 sluttede. Mando og baby Yoda har fundet hinanden, og nu er de på vej til at finde Yodas virkelige hjem. For efter anden sæson er det for alvor slået fast, at "The Mandalorian" handler om skæbner, der forsøger at finde hjem igen. Hvor baby Yoda skal finde sin klan, så skal Mando, der er forældreløs, finde ud af, hvor han hører til. Man må selv kigge med, om de finder en jedimester til Yoda, men der skal ikke herske tvivl om, at vejen til slutningen er et klassisk rumeventyr. Vi oplever spændende nye væsener, frosne planeter, en jedi og andre fra Mandalorian-slægten.

Den svære 2'er
Det er ikke nogen hemmelighed, at anden sæson af serier ofte har vanskeligt ved at holde kadencen. Det kan ofte hænge sammen med, at serien ikke har overraskelseselementet, ikke introducerer troværdige personer, ikke bygger universet tilstrækkelig op, eller slet og ret har brugt det gode plot til at drive sæson 1. Det meste af dette lykkes anden sæson dog med. Særligt lykkes det at finde en god sammensætning af helte, skurke og antihelte - og at fastholde dem i relevante historier. Og selvom plottet ikke har et overraskelseselement, så blev jeg kontinuerligt forbløffet over den verden, som serien bygger op. Det bliver aldrig fjollet - hvilket er imponerende, da serien handler om voksne mennesker, der slås med sværd over retten til en lille halvskaldet grøn baby. Det burde ikke fungere så godt, ikke mindst fordi plottet i sæson 2 er næsten ens med plottet i sæson 1. Men det er måske også en del af pointen, altså at sæson 2 ikke så meget er anden sæson, men nærmere en forlængelse af sæson 1. Så i stedet for en vanskelig 2'er, bliver det måske en umulig 3'er?

Mørk, dyster og voldelig
"The Mandalorian" er lavet til et modent publikum, det skal der slet ikke herske tvivl om, men hvor vi i den første sæson har brugt meget tid på at lære karaktererne og universet at kende, bliver der i denne del af sagaen brugt væsentlig mere tid på at slås. Volden er stadig disneyfiseret, så døden er ikke en nær følgesvend, men der er blevet skruet op for mængden og intensiteten af volden. Hvor den første sæson sagtens kunne ses af børn ned til 12-13-års alderen, så er det lidt mere tvivlsomt, om sæson 2 kan ses af den aldersgruppe. Det er stadigvæk Disney - eventyr ender jo lykkeligt, men det er ikke helt så harmløst som sæson 1.

370 dage til sæson 3
I skrivende stund (19. december 2020) kan det være svært at vente til julen for alvor går i gang. Og hvis man mangler en fin lille serie til at gøre ventetiden god, så er "The Mandalorian" et godt bud. Sæson 2 skuffer på ingen måder, og måske netop fordi denne anmelder ikke er en stor Star Wars-fan, er det en serie, der er nem at anbefale. Jeg glæder mig i hvert fald til sæson 3 - også selvom der er et helt år, til den kommer.

Kan ses på Disney+.

Bedømmelse: 6.0 af 6. 2 stemme(r).