Varighed: 323 min.
Instruktør: Dave Filoni,
Roman/manuskript: Jon Favreau,
Medvirkende: Pedro PascalGina CaranoCarl Weathers,

Af: Christoffer Winther West - 18.12.2020

ET MEDRIVENDE EVENTYR

"The Mandalorian" udspiller sig i Star Wars-universet, lige efter de første tre oprindelige film, men da vi aldrig rigtig møder jedies eller andre fra filmene, er det ikke helt så vigtigt. I denne serie følger vi en dusørjæger fra Mandalorian-slægten. Vi kender ikke hans navn eller ansigt, for som de siger, "Dette er vejen".

I første afsnit bliver vores hovedperson hyret til at finde en bestemt person for det nu opløste imperium, men, hvad han ikke ved, er, at det kun er et barn - og så tilmed en fra Yodas slægt. Selvfølgelig kan han ikke få sig selv til at udlevere barnet, og dermed er grundhistorien for sæsonen lagt - for nu går den vilde jagt igennem galaksen. Jægeren er blevet den jagede, og vi kan dermed læne os tilbage og nyde denne rum-western.

Funklende fortællestil
I starten kan historien godt virke lidt mærkelig, mest fordi vi næsten ikke hører noget om baggrundshistorien eller den verden, vi er kommet ind i. Ligeledes skal man have en lille smule forhåndskendskab til universet, hvis det hele skal give mening. Hvis man har set Star Wars-filmene, er det dog ikke et problem at følge med, og det har de fleste jo. Hvor serien virkelig funkler fremfor filmene, er dog i fortællestilen. Hvor de nye Star Wars-film bliver fortalt i en utrolig detaljeret grad, efterlades mange af detaljerne i "The Mandalorian" til vores egen fantasi. Det skaber en grundlæggende mystik, der giver os lyst til at se mere. Og helten er fremragende, denne mystiske rum-cowboy, der udfordres af sin samvittighed og lige pludselig står i etiske valg - er han en helt eller en antihelt?

Troværdigt og medmenneskeligt
Seriens produktionskvalitet er utrolig høj, og selvom det har været sådan med serier i lang tid, så er det ofte vanskeligt at se forskel på serie og film, når vi taler om de nyeste Star Wars-film og serien. Ligeledes fungerer skuespillet og manuskriptet godt, og det stille eventyr udspiller sig meget troværdigt og medmenneskeligt. Det eneste underlige er længen på afsnittene, der kan variere fra 33 minutter til 49.

"The Mandalorian" er et fremragende bud på en Star Wars-serie, og selvom de slås hele tiden, kan man godt se med, når man er yngre end 14-15 år. Disney er garant for sikker familieunderholdning, og der er ikke skyggen af blod. Personligt er jeg ikke den store Star Wars-fan, så nogen er nok uenige med mig, men jeg var vanvittigt godt underholdt af sæson 1. Derfor er jeg heller ikke i tvivl om, at sæson 2 også skal ses.

Kan ses på Disney+. Se også anmeldelse af sæson 2.

Bedømmelse: 6.0 af 6. 1 stemme(r).