Varighed: 104 min.
Instruktør: Ritesh Batra,
Medvirkende: Irrfan KhanNimrat KaurNawazuddin SiddiquiDenzil Smith,
 Håb,

Af: Finn Andersen - 28.10.2014

VENSKAB GENNEM BREVE
Tusindvis af dabbawalla'er arbejder i Mumbay med at bringe lunchbokse ud til kontorfolk i storbyen. En dabbawalla er en lav-kaste frokostleverandør, som bringer varm mad fra tusinder af hjem - hurtigt og sikkert videre til den helt rigtige modtager. Harvard University har undersøgt deres service - og har konstateret, at det virker. Kun én ud af en mio. lunchbokse vil gå forkert. Filmen handler om netop denne ene lunchboks.

Ila (Nimrat Kaur) er en ung middelklasse husmor, som bliver ignoreret af sin mand. Hun taler hele tiden med en tante, der bor i lejligheden oven over hendes, og madprøver og krydderier bliver sendt op og ned med en kurv uden for vinduet. Efter tantens råd, gør Ila sig ekstra umage med maden, for måske går vejen til mandens hjerte gennem maven. Men en dag ender en lunchboks hos en enlig moden kontormand, Saajan (Irrfan Kahn), som spiser det hele, mens han undrer sig. Da Ila opdager, at hendes mand ikke har fået hendes lunchboks, skriver hun et lille brev til den mand, som helt tydeligt har glædet sig over maden. Brevet lægger hun i lunchboksen til ham.

Et venskab udvikler sig, mens de to udveksler små fortællinger fra deres liv. Fortællinger om håb, skuffelser, glæder og sorger. Saajan er enkemand og går snart på pension. Han bliver opmuntret af venskabet. Ila oplever, at få hjælp gennem opmærksomhed fra Saajan, mens hendes mand er hende utro. Saajan kommer med forslag til, hvordan ægteskabet kan blive godt igen.

Kan de begge finde en udvej i deres utilfredsstillende liv i Mumbay? Kan kontakt via små breve i lunchbokse lede til kærlighed? Hvad sker der, hvis de mødes?

"The Lunchbox" er en varm film - med ganske få skuespillere - mellem tusindvis af indere i Mumbay. Samtidig er filmen dygtigt udviklet over en slags dokumenter om lunchboks-udbringerne. Måske netop derfor bliver "The Lunchbox" en stille film med mange observationer om livet i Mumbay. Filmen følger de to hovedpersoner over nogle få dage eller uger, hvor venskabet udvikler sig.

Jeg finder filmens opbygning meget vellykket – hvor idé, indhold og dramaturgi følges ad meget fint! Det var en god oplevelse at se filmen. Filmen er renset for tro eller religion, hvilket undrer mig. Indien er jo et meget religiøst land. Ritech Batra har muligvis ønsket det sådan, for at filmen bedre kan klare sig uden for Indien.

De to hovedpersoner er med i hhv. One Night with the King (Nimrat Kaur) og Slumdog Millionaire (Irrfan Kahn).