Biografi/baseret på virkelig historieDramaKomedie
Varighed: 104 min.
Instruktør: Nicholas Hytner,
Medvirkende: Jim BroadbentMaggie SmithDominic CooperJames Corden,

Af: Judith Hedager Vestergaard - 15.04.2016

15 ÅR I EN INDKØRSEL
Den engelske skuespilforfatter Alan Bennett flytter i begyndelsen af 70’erne til Camden Town i London. Her opdager han snart, at vejen har en ekstra beboer. Den ældre og noget excentriske Mary Shepherd bor i en varevogn, som hun flytter rundt foran de forskellige huse. Folkene på vejen finder sig i hende og tager sig lidt af hende, når hun parkerer foran deres hus. Mary er en temperamentsfuld og bestemt dame, der ikke udviser den mindste taknemlighed for den hjælp, hun modtager. Overbevist om, at hun klarer sig fint selv, løber hun dog ind i problemer, da det ved lov forbydes at parkere på vejen uden at have fast bopæl der. Bennett tilbyder venligt, at hun kan parkere vognen i hans indkørsel et par måneder, til hun har fundet ud af, hvad hun vil. Tre måneder, der skulle vise sig at blive til 15 år.

Højt uddannet og hjemløs
Selvom Bennett på ingen måde ser det som hans ansvar at tage sig af Mary, kan det dog ikke undgås, at der hen over de 15 år udvikler sig en vis naturlig omsorg. På trods af Marys manglende vilje til at afsløre noget om sin fortid, afsløres den dog bid for bid som årene går. Den stærk troende Mary taler flydende fransk, er uddannet koncertpianist, kørte ambulance under anden verdenskrig, og har været nonne i et katolsk kloster. Ulykkelige omstændigheder får hende dog til at tilbringe de sidste 20 år af sit liv som hjemløs i en varevogn.

Troen står tydeligt frem
"The Lady in the Van" der er baseret på virkelige hændelser. Det er en hjertevarm og humoristisk fortælling om næstekærlighed, selvvalgt fattigdom og evnen (eller mangel på samme) til at kunne tilgive sig selv. Marys tro og forfatteren Bennetts egne kristne holdninger står tydeligt frem i filmen, der er fyldt med små dryp af filosofiske tanker. Troen skildres uhøjtideligt, men samtidig stærkt og vedkommende. Filmen er ikke direkte forkyndende, og den giver ikke noget endegyldigt svar på, hvordan man skal leve som en kristen, men den har mange gode budskaber. Jeg blev dog lidt skuffet over en næsten tegneserieagtig slutning.

Maggie Smith når hun er bedst
Alt er kørt i stilling til denne selvbiografiske film. Hovedpersonen Bennett har selv skrevet manuskriptet, og alle optagelser er fra det oprindelige hus og indkørsel. I hovedrollerne ses Alex Jennings i en finurlig dobbeltrolle som Bennett - der optræder både som ham, der oplever tingene, og ham der skriver om det - og den fantastiske Maggie Smith, der som ingen anden formår at gøre en gnaven, utilnærmelig dame elskværdig på samme tid. Filmen balancer perfekt mellem humor og drama og bliver ikke for tung på noget tidspunkt. Jeg vil varmt anbefale at se filmen.

Bedømmelse: 4.8 af 6. 8 stemme(r).