Produktionsår: 2014
Varighed: 454 min.
Instruktør: Hugo Blick,
Medvirkende: Maggie GyllenhaalStephen ReaLubna Azabal,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 13.04.2015

ØNSKE OM FRED I MELLEMØSTEN
Man ser sjældent en tv-serie, der er så flot fotograferet og klippet som "The Honourable Woman". Når skuespillet så også er helt i orden, bliver det til noget særligt. Serien blev sendt på DR2 med titlen "En kvinde i skudlinjen". De havde arrangeret den i fem episoder. Serien kan også ses på HBO, hvor den er i 9 episoder, eller man kan købe den på dvd.

Det hele foregår i nutiden, og første afsnit ridser situationen op. Udgangspunktet er et overklassemiljø i London. Seriens hovedperson, baronesse Nessa Stein (Maggie Gyllenhaal), er et sted i 30-erne. Hun er datter af en israelsk våbenhandler og en engelsk adelig. Hendes mor døde ved Nessas fødsel, og hendes far blev myrdet af PLO for øjnene af hende, da hun var barn.

Nessa er en idealist, som nu søger at føre israelere og palæstinensere sammen. Hun og hendes bror bruger firmaets kræfter på at skabe bedre vilkår på Vestbredden og i Gaza. Det sker ud fra den tanke, at fattigdom skaber fanatisme og terror, mens økonomisk sikkerhed og kommunikation bremser den ødelæggende radikalisering. Som adelig har hun en plads i det engelske Overhus, som hun bruger til at kæmpe for en fredslinje i Israel-Palæstina-konflikten.

Spændingen bygges op gennem tilbageblik, hyggelig familiestemning, voldsomme scener, og dygtigt udførte stemningsskift i fotografering og musik. Aktørerne er israelere (inklusive Mossad) palæstinensere, engelske MI6, det engelske politi og Stein-firmaets rådgivere og sikkerhedsfolk. Senere kommer også amerikanske politikere og agenter på banen. Allerede efter første afsnit er der lagt en del tråde ud, som antyder støtte, konspirationer og svigt. Hvem holder med hvem? Hvem kan Nessa stole på, og hvem vil forråde hende? Det er alt sammen mesterligt antydet. Og spændingen holder hele vejen.

Forholdet mellem israelere og palæstinensere er skildret med en fin balance. Der er flere bemærkninger om konfliktens baggrund. På begge sider er der seriøse forsøg på at få gang i fredsprocessen, og der er fanatikere, som hindrer en fredelig løsning. Midt i alt dette forsøger Nessa at formidle samtale og forståelse. Hun må bruge mange kræfter på ikke at blive kompromitteret ved at knytte forbindelse med kræfter, der vil udnytte hende til deres egne ensidige formål.

Flere af karaktererne er trukket kraftigt op uden at blive karikaturer. Især fik vi sympati for den ældre engelske spion Hugh (Stephen Rea). Han er meget typisk engelsk og skildres med underspillet humor. Der er en del mord, men volden skildres afdæmpet - især med langsomt flydende blod. Der er også et par voldtægter og et par seksuelle sidespring. De skildres også afdæmpet - undtagen i ét tilfælde, hvor de bare bryster ikke er spor diskrete.

En serie, der kan ses for spændingen og underholdningen, og som samtidig giver et glimt ind i det, som efter manges mening er den mest opslidende og mest betydningsfulde konflikt i verden.

Serien er kommet på dvd.

Bedømmelse: 5.5 af 6. 2 stemme(r).